سایر موضوعات

برنامه های سازمان بنادر برای اقتصاد حوزه دریایی؛ از تامین تجهیزات تا استخدام



معاون برنامه ریزی سازمان بندر، راهبردهای اصلی این سازمان در بخش اقتصاد دریا به ویژه در سال 1402، تامین تجهیزات لازم و راهبردی حوزه بندر، جذب نیروی انسانی لازم را اعلام کرد. و توجه ویژه به استراتژی های بندری مانند مکران.

حسن بیک محمدلو در گفت وگو با ای بی اس نیوز، موضوع دریا و استفاده از ظرفیت های دریایی کشور را موضوعی چندوجهی و با مشارکت بخش های مختلف دانست و افزود: بررسی ها نشان داده است که نهادها و سازمان های مختلفی در این امر دخیل هستند. بحث استفاده از ظرفیت های دریایی کشور که در قالب وزارتخانه ها و سازمان های مختلف مطرح شده است و شاید یکی از دلایلی که در چند سال گذشته نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم این باشد که جهت متمرکز و یک سیاست منسجم.

وی ادامه داد: به همین دلیل از سال 1395 مقام معظم رهبری شورای فرصت را برای تدوین سیاست های کلی توسعه دریامحور هدایت کردند که این روند تقریباً از سال 1397 آغاز شد و پیش نویس اولیه سیاست ها تهیه شد و در پایان سال 1397 و در حال حاضر آماده است. در دستور کار مجمع برای ویرایش نهایی قرار گرفت و هفته گذشته تکمیل شد.

معاون برنامه ریزی و دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مفاهیم فراگیر در این زمینه شامل توانمندی های دریایی، اقتصاد دریایی، اقتصاد ساحلی و توسعه یا پیشرفت دریا می شود، گفت: بحث اقتصاد دریایی تنها شامل مجموعه ای از کارهای مرتبط با اقتصاد است که کدگذاری های خاصی دارند به ویژه کشورهای مختلف این کدگذاری ها را برای خود تعریف و طراحی کرده اند که بخش های مختلف اقتصاد دریایی مانند بنادر، ماهیگیری و گردشگری دریایی را تعریف می کند.

بیک محمدلو گفت: در معنای بالاتر اقتصاد ساحلی مطرح می شود یعنی علاوه بر بهره مندی از توانمندی های دریایی، فعالیت های اقتصادی که به طور غیرمستقیم در حوزه مرتبط با دریا تعریف می شود، در منطقه ساحلی نیز قابل تعریف است و شما می تواند حتی بیشتر به خودتان کمک کند. به عنوان مثال، سهم اقتصاد دریایی از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده حدود 3.5 درصد و سهم اقتصاد ساحلی حدود 34 درصد است.

وی ادامه داد: در کشور ما اقتصاد دریایی حوزه های دیگری را نیز شامل می شود و می توانیم مفهوم توسعه دریایی یا پیشرفت دریایی را جایگزین این بخش کنیم. تفسیر ما از این بخش شامل حوزه های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و زیست محیطی و همچنین مسائل اقتصادی است. بنابراین مسیری که کشور طی می کند توسعه دریایی است و برای این موضوع سیاست کلی در سطح مجمع شناسایی تدوین می شود.

معاون برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در سطح دولت در سیاست های کلی برنامه هفتم به عنوان یک بند مستقل به قابلیت آمایش سرزمین در بند 11 توجه شده است که با رویکرد خاص به دریا، ساحل و مناطق ساحلی؛ این امر باعث شده تا دولت برای تحقق سیاست فوق الذکر مفاد لایحه برنامه هفتم را لحاظ کند و امیدواریم در پیش نویس نهایی نیز مفاد خوبی لحاظ شود.
همچنین سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، به منظور ایجاد اجماع در سطح دولت درباره اقداماتی که در حوزه اقتصاد دریایی می‌خواهد انجام دهد، اقدام به انجام مطالعه‌ای برای مفهوم اقتصاد دریایی که در مرحله نهایی خود قرار دارد.

بیک محمدلو افزود: علاوه بر این در جلساتی که حضور داشتیم با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و به ویژه معاون اول رئیس جمهور تدوین سندی را در حوزه ملی آغاز کردیم که حداقل به ۱۴ نهاد ذی نفع نیاز دارد. از نظر مشارکت سایر نهادها. این مجموعه سیاست ها باید جداگانه تهیه شود، ممکن است مدتی طول بکشد و ما تخمین می زنیم که این مطالعه دوم در سطح ملی تا چند ماه آینده ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر همزمان توقف نکرده و برای این بخش اقدامی انجام نداده است، گفت: راهبردهای اصلی که برای حوزه اقتصاد دریایی در دستور کار داریم به ویژه در سال 1402 در سازمان بنادر دارای محورهایی است. محور اول تامین تجهیزات مورد نیاز و راهبردی بخش بندری است که با توجه به طول عمر ناوگان دریایی و تجهیزات بندری، لازم بود برای رعایت استانداردهای خدمات بندری به این محور توجه ویژه ای شود. حوزه خدمات دریایی و بندری

معاون برنامه ریزی سازمان بنادر گفت: محور دوم بحث نیروی انسانی حوزه دریایی است. در معاونت منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی موفق شدیم مجوز جذب 409 نفر برای مشاغل خاص را بگیریم که از این میان 100 نفر نخبگان هستند که از طریق بنیاد ملی نخبگان و سازمان اداری و استخدامی به ما معرفی شده و تسهیلاتی به آنها داده می شود. جذب دستگاه های اجرایی شد. تا امروز 45 نفر نهایی شده و به سازمان بنادر اضافه خواهند شد. در حوزه غیر از سازمان بنادر، از نظر حاکمیتی و اقتدار دریایی، ارتقای کمی و کیفی دریانوردی را در دستور کار داریم و در این زمینه با بخش خصوصی کارهای زیادی انجام داده ایم. طراحی آموزش در کشتی ها که موضوع پیگیری جدی است.

بیک محمدلو خاطرنشان کرد: راهبرد سوم توجه ویژه به بنادری است که در آینده نقاط استراتژیک ما خواهند بود. به ویژه بندر استراتژیک مکران که برای آن مطالعات اقتصادی در شرق استان هرمزگان نزدیک جاسک و در منطقه کوه مبارک انجام دادیم. این بندر پس از ساخت می تواند با تکمیل و شروع بارگیری محموله های نفتی که از گور به جاسک انجام می شود به عنوان یک بندر تجاری استراتژیک چند منظوره مورد استفاده قرار گیرد. که مطالعات اقتصادی آن انجام شده و مطالعات فنی در دستور کار ویژه سازمان بنادر قرار دارد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که مد نظر ما است، اطمینان از حمل و نقل ایمن است. در اینجا بحث لایروبی برای حفظ عمق مناسب تردد شناورها در بنادر کوچک و بزرگ یکی از مهمترین محورهایی است که در دستور کار قرار داده و در حال پیگیری هستیم.

معاون برنامه ریزی سازمان بنادر در پایان اعلام کرد: همه اقداماتی که در سازمان بنادر و دریانوردی انجام می شود بخشی از چالش اقتصاد دریایی است اما باید دید که ظرفیت های کشور در نهادهای مختلف زمانی می توانند مثمر ثمر بوده و نتایج بیشتری را به بار آورند که در قالب یک سیاست منسجم و یکپارچه گرد هم آیند. این موضوع یکی از بندهای سیاست کلی است که در صحن مجمع مطرح شده است تا پس از ارسال به مقام معظم رهبری ابلاغ شود و در آن زمان طرح و نقشه راه تعریف شود. ساختار

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا