سایر موضوعات

برنامه ریزی برای اعزام هیئت های تجاری به روسیه

برنامه ریزی برای اعزام هیئت های تجاری به روسیه

بر اساس اعلام کمیته صنعت خانه ایران، اعزام هیئت های تجاری هدفمند و متخصص به روسیه برنامه ریزی شده و بازاریابی در روسیه و عراق در اولویت های این کمیته قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا کلاهی صمدی، رئیس کمیته صنعت خانه ایران در نشست کمیسیون صنعت با موضوع تعیین برنامه ها و اولویت های این کمیسیون، گفت: این کمیسیون در حال تهیه یک طرح است. لیست فعالیت های صنعتی که امکان حضور در بازار روسیه را دارند با شرکت های پیشرو در این زمینه فعالیت می کنند. هدف این است که هیأت هایی را که قبلاً به همتایان روسی خود ارائه شده و جدول زمانی آنها مشخص است، بفرستند. در ضمن اصرار داریم که در این ماموریت ها فقط شرکت های موفق و قدرتمند حضور داشته باشند چرا که برندهای ضعیف کل تجارت ایران را باطل می کند.

به گفته وی، منابع کمیسیون محدود است و فعلا در نظر داریم مسائل مربوط به دو بازار مهم عراق و روسیه را با جدیت و کارشناسی پیگیری کنیم. بر این اساس تحقیقات بازار برای مناطق هدف در روسیه راه اندازی شد. در مورد بازار عراق که بازار بسیار مهمی محسوب می شود، چالش اصلی اختلاف نرخ ارز است. باخبر شدیم که این موضوع به رئیس جمهور منتقل شده و قول مساعد دادند که موضوع مابه التفاوت نرخ ارز که در واقع جریمه 23 درصدی برای بازرگانان ایرانی است که حل می شود.

در ادامه رئیس کمیسیون صنعتی مجلس گفت: موضوع کاهش رقابت مخرب در بازار مواد اولیه و همچنین حل مشکل قراردادهای ارزی از طریق وزارت حراست و معاونت رئیس جمهور پیگیری شد. . وی در رأس، اعطای یارانه و مشوق های اقتصادی به تولید تولیدکنندگان و صادرکنندگان را به جای ورودی آنها نیز از دیگر برنامه های مهم کمیسیون دانست.

لازم به ذکر است که پس از آغاز جنگ اوکراین و تحریم های بین المللی علیه روسیه، صادرکنندگان به دنبال افزایش صادرات به بازار روسیه و افزایش سهم محصولات ایرانی در بازار این کشور هستند.

همچنین آمارها نشان می دهد که روند تجارت ایران و روسیه در سال های اخیر افزایش یافته است و ارزش کل تجارت ایران و روسیه در سال 1401 به بالاترین حد خود در پنج سال قبل از این سال رسیده است، اما سهم ایران در تامین عمده واردات نیازهای این کشور همچنان ناچیز است و در بین 10 فصل برتر وارداتی روسیه در فصل هشتم (میوه های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه و …) تنها توانسته حدود پنج درصد از سهم بازار کشور را به خود اختصاص دهد.

همچنین در شش ماهه اول سال 1402 ارزش کل مبادلات تجاری ایران و روسیه حدود 1.4 میلیارد دلار (440 میلیون دلار صادرات و 925 میلیون دلار واردات) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.5 درصد رشد داشته است. .

عمده اقلام صادراتی ایران به روسیه در سال 1401 شامل «سایر اجزا و قطعات موتورهای توربوجت»، «سایر انواع میگو» و «کیوی تازه» بود. اساساً در سال گذشته صادرات این سه محصول به روسیه به ترتیب 68.5، 57.8 و 52.9 میلیون دلار و همچنین 98.6، 43.5 و 45.1 درصد صادرات بوده است که مجموع فروش این سه محصول از ایران به روسیه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا