اخبار اقتصادی روز

برنامه ریزی برای ارائه خودروهای با بالاترین کیفیت / خودروهای جدید در راه است

مدیرعامل سایپا ضمن تاکید بر طرح ارائه باکیفیت ترین خودروها به تشریح محصولات جدید سایپا و تولید انبوه آن از سال آینده پرداخت.

محمدعلی تیموری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره خودرو چانگان و اینکه شرکت چانگان صادرات خوبی به کشورهای مختلف دارد، گفت: این شرکت سالانه حدود 240 هزار خودرو صادر می کند و سایر کشورها نیز به صورت مستقیم از تولید زنجیره ای این شرکت خرید می کنند. اما استانداردهای ما با آنچه که خودروساز چینی باید برای ما توسعه دهد متفاوت است. به عبارت دیگر، اگر فرآیند تولید و استانداردهای آنها را رعایت کنیم، روند ثبت سفارش کوتاه‌تر می‌شود. این بدان معناست که خودرو از خط تولید برای ما و سایر کشورها ارسال می شود و برای خودروهای خاصی در زنجیره تامین نیازی به اصلاح ندارد.

مدیرعامل سایپا افزود: این استانداردهای خاص کشور تولیدکننده را ملزم می کند که محصول خود را به صورت اختصاصی برای ما تولید کند و این موضوع نقدینگی ما را نیز با مشکل مواجه می کند. زیرا برای سفارش خاص باید پیش پرداخت را به کشور سازنده پرداخت کنیم. استانداردهای ما نسبت به سایر کشورها دشوارتر است، بنابراین خرید ما نسبت به سایر کشورها دشوارتر خواهد بود.

ارز مورد نیاز را از دو کانال تامین کنید

وی در پاسخ به تامین ارز لازم و اینکه آیا در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود دارد؟ وی گفت: از دو کانال غیر از بانک مرکزی ارز تامین می کنیم. بانک مرکزی به ما اجازه استفاده از ارز اصلی صادرات را داده است و قیر، سنگ آهن و کاتد مس را هم صادر می کنیم. علاوه بر این، وزارت امور خارجه تحت عنوان چوبانک در این بخش از حمایت های خوبی برخوردار بوده و چانگان نیز قراردادهایی را با سامانه چوبانک نهایی کرده است که در صورت اجرا، کالا به گمرک منتقل و وجه آن از محل پرداخت می شود. سیستم چوبانک

ماشین های جدید می آیند

وی درباره محصولات شرکت سایپا توضیح داد: ساندروی ایرانی عید در مرحله تست نهایی قرار می گیرد و سال آینده به تولید انبوه می رسد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه امسال حداقل 30 هزار دستگاه اطلس تولید خواهیم کرد، گفت: تولید انبوه این خودرو آغاز شده است. شاهین اتومات نیز در خط تولید قرار دارد. ما قصد داریم با کیفیت ترین خودروها را ارائه دهیم و نمی خواهیم با کوچکترین نقصی به دست مشتری برسد. در این راستا معمولاً تعدادی خودروی جدید قبل از عرضه به بازار به شبکه خدمات تحویل داده می شود تا ایرادات آنها برطرف شود.

به گفته وی، با وجود اینکه خودروهای جدید را بیش از 300 هزار کیلومتر ردیابی می کنیم و در شهرستان های گرمسیر و سردسیر نیز ردیابی می شوند، همچنان از تولید اولیه به مشتری تحویل نمی دهیم، اما آن را به زنجیره پس از خدمات فروش و تست که خواهیم گرفت

ورود خودروهای برقی به عنوان تاکسی

وی در ادامه صحبت های خود در خصوص ورود گروه خودروسازی سایپا به خودروهای برقی گفت: در خصوص خودروهای برقی به طور همزمان روند را دنبال می کنیم. یکی از این مسیرها واردات است. ما جزو اولین شرکت هایی هستیم که خودروهای برقی را به صورت تاکسی وارد می کنیم و در این راستا دو خودرو را انتخاب و مشخصات فنی آنها را به شهرداری اعلام کرده ایم. علاوه بر این، از سال گذشته تولید خودروهای هیبریدی را در دستور کار قرار دادیم و با دانشگاه نوشیوانی بابل در این زمینه قرارداد بسته ایم تا شاهین را هیبریدی کنیم و مصرف آن را به زیر 5 لیتر برسانیم.

این فعال بخش خصوصی افزود: قدم دوم ما این است که قصد داریم خودروی آریا را با سه موتور عرضه کنیم. یکی موتور n20 و موتور 2000 که کمتر از 7 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. موتور دیگر 1.6 هیبریدی است که متعلق به یکی از شرکت های چینی و مبتنی بر میتسوبیشی است و خط تولید این موتور از سال آینده در مگاموتور سایپا راه اندازی می شود. موتور سوم خودروی تمام برقی آریا است.

وی همچنین به واردات خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: برای فاز اول واردات 5000 خودرو برای سایپا و 5000 خودرو برای ایران خودرو در نظر گرفته شده است. آنچه در محصولات ما مهم است باتری است. یکی از محصولات ما تا 600000 کیلومتر گارانتی باتری دارد. با هر بار شارژ می تواند 407 کیلومتر را طی کند. هم شارژ سریع دارد و هم شارژ کندتر. ما همچنین شارژر آن را در اختیار مشتریان قرار می دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که سایپا برای افزایش ایمنی خودروهای خود چه اقداماتی انجام داده است؟ وی گفت: از 27 میلیون خودروی در حال تردد حدود 25 میلیون خودروی ایرانی خودرو و سایپا است. گزارش ها حاکی از آن است که 12 میلیون خودرو سایپا در جاده ها تردد می کنند و البته هر اتفاقی که می افتد به این شرکت ها مرتبط است.

وی چند نکته را در بحث ایمنی خودرو بسیار مهم دانست و افزود: سایپا در پلت فرم SP100 Euro NCAP به 4 ستاره دست می یابد. خودروی شاهین خودرویی کاملا ایمن است و شاهین و حتی آریا از این پلت فرم SP100 استفاده می کنند. طبق آمار هیچکس از تصادفات شاهین صحبت نمی کند. در خودرو شاهین بسیاری از ورق های بدنه توسط فولاد مبارکه تولید نمی شود و وارد می شود. در پلتفرم X200 یعنی کوئیک، ساینا، اطلس و سهند تمامی استانداردهای ایمنی خودرو رعایت شده است.

مدیرعامل سایپا به گارانتی نیز اشاره کرد و گفت: گارانتی را به صورت جهانی افزایش می دهند. از یک سال به دو سال و در نهایت 5 سال. ما 3 سال گارانتی در کشور در نظر گرفته ایم. یعنی گارانتی خودروهای پرتقاضا با دستور رئیس جمهور به 3 سال افزایش یافت که قطعا ایمنی جاده ها را افزایش می دهد.

کمتر از 10 درصد مربوط به شبکه خدمات پس از فروش است

به گفته وی، 12 میلیون دستگاه سایپا در حال تردد هستند، اما حتی دو میلیون دستگاه نیز برای نگهداری و تعمیر وارد شبکه نمی شوند. این بدان معناست که کمتر از 10 درصد از ما به شبکه های خدماتی مراجعه می کنیم و بقیه خودروهای خود را تعمیر می کنند یا در تعمیرگاه های دیگر تعویض می کنند که خطر بالایی برای جامعه دارد.

وی خاطرنشان کرد: قطعاتی که برای خودروها نصب می‌کنیم از خط تولید می‌آیند و نرخ دستمزد و قیمت قطعات به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از قطعات کارگاه پایین است زیرا کیفیت آن متفاوت است.

تیموری در ادامه با بیان اینکه 5 سال گارانتی برای خودروی آریا در نظر گرفته ایم، افزود: این بدان معناست که خودرو به مدت 5 سال تحت کنترل ما است و به کیفیت قطعاتی که می گوییم خودرو می تواند روی آن کار کند بسیار اطمینان داریم. . جاده به مدت 5 سال و ما آن را تضمین می کنیم.

وی در ادامه توضیح می دهد: در شبکه خدمات پس از فروش ایربگ نمی فروشیم. تصادفات زیاد و باز بودن کیسه هوا وجود دارد، اما کیسه هوا را دوباره تامین می کند؟ این بدان معنی است که احتمالاً کیسه هوا تعویض نخواهد شد. زیرا ایربگ قطعه گرانی است و هیچکس جز خودروسازان نمی تواند آن را تامین کند، با وجود اینکه حتی یک ایربگ هم برای فروش نداریم.

سهم تضمینی در فروش قطعات یدکی

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که ضمانت فروش لوازم یدکی چیست؟ وی گفت: پیش از این 95 درصد لوازم یدکی گارانتی و 5 درصد فاقد گارانتی بود. یعنی 1.9 هزار میلیارد تومان لوازم یدکی به سایپا یدک فروختیم که حدود 1.8 هزار میلیارد تومان گارانتی داشت. سال گذشته این رقم را به 6 میلیارد تومان رساندیم که 5 میلیارد تومان آن تضمینی بود. امسال برای افزایش امنیت قصد داریم این رقم را به 12 تریلیون برسانیم.

وی همچنین از پلیس خواست تا آمار تصادفات جاده ای خودروهای سایپا بر اساس نوع خودرو در سال 1401 مشخص شود.

همکاری سایپا با دانشگاه های کشور

تیموری همچنین به همکاری سایپا با دانشگاه های سراسری اشاره کرد و گفت: همکاری های زیادی با دانشگاه های سراسر کشور داریم. مثلاً با دانشگاه علم و صنعت برای ارتقای کیفیت تمبر قرارداد بستیم. با دانشگاه های خواجه نصیر، شهید بهشتی و شریف هم قرارداد داریم. بورسیه سایپا نیز با همکاری وزارت علوم در دفترچه کنکور درج شده است. یعنی در بین 6 دانشگاه فنی کشور کمتر از 3000 نفر در رشته های مورد نیاز این صنعت جذب می شوند که در حال حاضر 1000 نفر از آنها در سایپا مصاحبه می کنند. این افراد از ترم اول در سایپا استخدام می شوند، بیمه برای آنها پرداخت می شود و تابستان در سایپا مشغول به کار هستند. آنها هم متعهد می شوند که 8 سال در سایپا کار کنند.

وی در پایان با بیان اهمیت زیرساخت ها در حوزه خودرو گفت: حداقل 10 پروژه زیرساختی را در مدت 20 ماه به اتمام رسانده ایم و در نظر داریم مدرن ترین خطوط را راه اندازی کنیم. برای اولین بار، ما یک خط اتوماسیون بالای 60% توسط کارکنان و مهندسان مگاموتور برای موتورهای ME16 راه اندازی کردیم. این خط موتور L90 بود که توسط مهندسان داخلی به موتور سیتروئن EC5 تبدیل شد. تاکنون 1000 موتور تولید شده است. همچنین تا دو ماه آینده شاهین پلاس مجهز به موتور 16 سوپاپ و گیربکس 6 سرعته به فروش می رسد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *