بررسی نقش اخلاق در مدیریت بحران شهری • رکنا
به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران استان تهران، در این همایش که به همت علی نصیری نماینده ولی قانونی جمعیت هلال احمر برگزار شد، با اشاره به خطرات عمده از شهر تهران. سیل، زلزله، طوفان، آتشسوزی، مواد خطرناک، تهدیدات بیولوژیکی، تغییرات آب و هوایی، فرونشست زمین، فروریختن ساختمانها و تجمعات جمعی به عنوان پایتختهای مخاطرهآمیز نام بردند و در ادامه به تشریح نحوه برخورد تهران پس از زلزله احتمالی و آتشسوزیهای گسترده پرداختند. هجوم شهروندان، جاری شدن سیل، واژگونی کامیون های حامل سوخت، قطع شبکه های ارتباطی، مسدود شدن راه های مواصلاتی، اختلال در امداد رسانی و تخریب برخی مراکز درمانی از جمله آسیب های احتمالی در صورت وقوع زلزله بزرگ ذکر شده است. باید برای هر کدام برنامه ریزی شود. .
وی در ادامه به اصول اخلاقی و فرهنگ سازی مدیریت بحران پرداخت و برنامه ریزی نامناسب، کم کاری، اولویت بندی نادرست و… را برشمرد. به عنوان بخشی از این ضعف و بر لزوم اصلاح فرهنگ، نظرات و تربیت از دوران کودکی، تداوم تاکید و بر تداوم آموزش، تشویق شهروندان به مشارکت، در ساماندهی نیروی مردمی و تعیین نقش و تغییر نگرش مسئولین، تاکید کرد. در چارچوب اقدامات لازم در این زمینه.
وی ضمن تشریح چرخه مدیریت بحران به بررسی اصول هفت گانه هلال احمر پرداخت و در ادامه به تبیین انواع اخلاق امداد و نجات فردی و سازمانی پرداخت.
نصیری اخلاق تک تک امدادگران را ارزش هایی برشمرد که امدادگران باید علاوه بر دانش و مهارت در رابطه با قربانی از خود نشان دهند و اخلاق امدادگران سازمانی را برای به کارگیری موازین و ارزش های اخلاقی در برنامه ریزی امداد و نجات شرکت آسیب دیده عنوان کرد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تدبیر، شجاعت، عدالت، مشورت، هوشیاری، انعطاف و ارتباط موثر با آسیب دیدگان را از اصول اخلاقی در پاسخگویی به بلایا برشمرد و رعایت این اصول را برای احترام به امدادگران و آسیب دیدگان ضروری دانست.
به گفته نصیری، اصول اخلاقی امدادرسانی پیش از بحران شامل جدی گرفتن مسائل امنیتی و آشنایی با اقدامات پیشگیرانه، اهمیت محیط زیست سالم و با کیفیت، آموزش و آگاهی و مشارکت شهروندان در مقابله با بلایا، جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، مشارکت است. جامعه محوری، دسترسی به عدالت و توزیع عادلانه اقلام امدادی، تدوین دستورالعمل برای جلوگیری از اثرات بلایا در اماکن عمومی و حساس و انجام اقدامات پیشگیرانه برای گروه های آسیب پذیر.
وی همچنین تخلیه پیشگیرانه جمعیت قبل از وقوع بحران، ترویج آموزش امدادگران در رعایت اصول اخلاقی، استفاده از ابزارهای تصمیم گیری اخلاقی و خلاقانه، برگزاری رویدادهای اجتماعی و کارگاه های آموزشی در خصوص این موضوعات، تدوین دستورالعمل های اخلاقی قابل اجرا در سازمان را توصیه کرد. زمان وقوع بلایا و تعیین سیاست ها. بررسی درون سازمانی و درون گروهی سازوکارهای اخلاقی و مشاوره با مشاوران، کارشناسان و کمیته های اخلاقی به عنوان اصول اخلاقی امدادرسانی پیش از بحران ذکر شد.
وی همچنین دریافت کمکهای بشردوستانه، جمعآوری اطلاعات و تشویق مشارکت، احترام به کرامت و شخصیت مردم، ارائه کمکهای اضطراری به آسیبپذیرترین افراد، توجه به سلامت جسمی و روانی نیروهای امنیتی، امدادرسانی، اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت و حفاظت وی اقدامات لازم برای حفظ و احیای پیوندهای اجتماعی، حمایت از ارتباطات شفاف و تخلیه اجباری جمعیت در صورت لزوم را از اصول اخلاقی در مواقع بحران برشمرد.
به گفته نصیری رعایت اصول اخلاقی پس از بحران یکی دیگر از موضوعات مهم در این حوزه از جمله تقویت تاب آوری روحی و روانی در برابر اثرات بلایا، حمایت از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و جبران خسارات احتمالی افراد درگیر در عملیات است. امداد را می توان به صورت زیر تعریف کرد.
نصیری در نهایت احترام به اصول اخلاقی در اقشار مختلف مردم، حمایت شهروندان از کارکنان بشردوستانه، مدیریت بر اساس نیاز جامعه، در نظر گرفتن ارزشهای جوامع آسیبدیده و افزایش اعتماد و بهبود عملکرد را ترویج کرد. و رضایت افراد در معرض خطر بلایا به عنوان ترویج اصول اخلاقی. در مدیریت بحران ذکر شده است.
بنابراین گزارش ارتقای انگیزه های اخلاقی امدادگران و داوطلبان، راهکارهای بهبود اخلال در امدادگران، ابعاد اخلاقی مدیریت بحران جامعه، ابعاد اخلاقی نیروهای عملیاتی در عملیات امداد و نجات از دیگر موضوعات ارائه شده در این سند است. کنفرانس.