وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال تهدید جان هموطنان در قطار به دلیل سهل انگاری گفت: من 27 سال سابقه کار دارم و تکنسین هستم اما این امکان پذیر نیست، چرا باید فردی زندگی در خطر است؟ راه آهن به گونه ای طراحی شده است که در چنین حوادثی آسیبی به کسی وارد نشود!
وی ادامه داد: این پروژه 4 سال است که در راه آهن بوده و در این سال ها اگر مشکلی بود باید گزارش می دادند. مسئولیت پروژه پس از تحویل موقت به طور کامل بر عهده ریل می باشد.
محمدصادق معتمدیان همچنین با تاکید بر لزوم بررسی فنی، دقیق و کارشناسی علت حادثه، دستور بازگشایی در اسرع وقت خط ریلی و انجام اقدامات فنی، کارشناسی و کارشناسی لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه را صادر کرد. توسط سازمان های مسئول .
ساعاتی پس از حادثه خروج قطار از ریل، استاندار آذربایجان غربی دستورات لازم را برای بررسی سریع و دقیق ابعاد مختلف و برخورد با مقصران این حادثه صادر کرد و گفت: جدیت اقدام خواهد بود.
قربانی با اشاره به علت اصلی این حادثه تاکید کرد: این محور در اختیار شرکت ساختمانی است و این شرکت هنوز فعالیت خود را به پایان نرسانده است.
مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشکلی در مدت گارانتی پیمانکار پیش نیاید، رفع آن بر عهده پیمانکار است اما طی 4 سال به ما گزارشی ندادند. این مسیر به طور کامل به صورت موقت به آقایان واگذار شده و تمام ایمنی با راه آهن است و باید اقدام کنند چون ربطی به شرکت ساخت و توسعه ندارد.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان در گفت وگو با خبرگزاری ای بی اس نیوز در ارومیه با اشاره به ریزش ترانشه خاکی اظهار داشت: در نتیجه این پروژه از استانداردهای کافی برخوردار نیست.
مردی گفت مسئولان باید قبل از عبور قطار این مسیر را بررسی میکردند، نمیدانم این اتفاق افتاده یا نه، حالا کمیسیون حوادث ریلی است که مقصر اصلی کدام نهاد است و رسیدگی میکند.
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز از ارومیهچهارشنبه هفته گذشته قطار تهران – ارومیه در جاده راشکان – ارومیه بر اثر رانش زمین از ریل خارج شد. در اثر این حادثه به واگن های مسافری آسیبی وارد نشد و خوشبختانه 115 مسافر قطار با اتوبوس به شهر منتقل شدند.
وی افزود: اگر قرار بود خارج از استاندارد تحویل دهیم که 17 سال طول نکشید، تمام نقاط مسیر را که احتمال سقوط و رانش وجود داشت ایمن می کردیم. اما در سال 1390 که دفتر فنی شرکت ساختمانی و کارشناسان مربوطه وضعیت را بررسی کردند، زمین در این مرحله در وضعیت پایدار قرار داشت و برای ایمن سازی آن نیازی به پول اضافی نبود.
راه آهن ارومیه ایمن و تحویل شد
وی افزود: به متولیان امر اعلام می شود که این پروژه در این تاریخ افتتاح می شود که منجر به انجام یکسری مراحل استانداردسازی می شود. در مورد حادثه ریلی ارومیه باید از قبل اقدامات ایمنی لازم برای جلوگیری از ریزش ترانشه انجام می شد که متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت.
مدیرکل راه آهن آذربایجان افزود: این اتفاقات عادی است و هیچکس از قبل اطلاعی ندارد وگرنه راهبان چند روز پیش از این جاده عبور کرده و متوجه احتمال وقوع «چنین رویدادی» نشده بودند. غیرقابل پیش بینی بود وگرنه اجازه نمی دادیم قطار از این مسیر عبور کند.
مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن گفت: بارندگی ها باعث رانش شد و آن هم یکی از بلایای طبیعی است و اینکه این آقایان می گویند این مسیر استانداردهای لازم را نداشت جای تعجب است.
وی افزود: پیشنهاد می کنیم شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ایمن سازی این مکان را انجام دهد و برای ایمن سازی آن لازم است ترانشه های این مکان سبک شود تا در آینده بارش برف باعث ریزش ترانشه نشود. آهنگ.”
این مدیر اگرچه ابتدا گفته بود «چرا باید خبرنگار وارد مسائل فنی شود» اما در نهایت با اصرار خبرنگار ای بی اس نیوز مجبور به پاسخگویی شد.
قربانی در خصوص جزئیات ریزش ترانشه گفت: ترانشه باید حداقل 20 متر با محور راه آهن فاصله می گرفت اما هیچ کدام از این اقدامات انجام نشده بود و از سوی دیگر بارش برف و باران در روزهای اخیر رخ داده است. سالها مخصوصاً امسال.» این امر باعث سست شدن خاک شد که در نهایت منجر به از دست دادن حالت طبیعی سنگر و فروریختن آن شد.
با این وضعیت امیدواریم مسافران و مسافران قطار مقصر این حادثه شناخته نشوند، به چه دلیل؟!
در همین راستا در پی اظهارات مدیرکل راه آهن آذربایجان، خبرنگار ای بی اس نیوز با مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 نیز گفت و گویی داشته است که از 17 سالگی و در سال 1397 در صورت وجود با عجله، ما آن را در 3 سال اول تحویل دادیم. ادعای مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان مبنی بر عدم وجود استانداردهای لازم در این زمینه را به شدت رد می کنم، وی به دنبال سلب مسئولیت از خود است.
absnews
در پی این حادثه خبرنگار ای بی اس نیوز با توجه به اهمیت جان هموطنان خود پیگیر علت این حادثه ناگوار شد که در این راستا به سراغ رضا قربانی مدیر کل راهداری آهن آذربایجان رفت.
عجله در تحویل، دلیل نداشتن استانداردهای لازم در راه آهن
وی افزود: به نظر من این حادثه یک اتفاق طبیعی بود اما باید پس از بررسی ایمن سازی این جاده مشخص شود.
لزوم شناسایی سریع مقصران حادثه
وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به نوع خاک آذربایجان غربی مشکل مشابهی در جاده سلماس وجود دارد که حل آن بدون حل نیست و مسئولان باید با صبر و حوصله پروژه را ادامه دهند و پس از ایمن سازی کامل به بهره برداری برسد. ،” او گفت.
حوادث ریلی برای مسافران خطرناک نیست!
تصادف قطار تهران – ارومیه یک اتفاق طبیعی است