خادمی به تشریح وضعیت فعلی این پروژه پرداخت و گفت: در حال حاضر زیرسازی 10 کیلومتر اول راه تکمیل و آماده ریل گذاری است. امسال مناقصه قطعه 11.5 کیلومتر آخر انجام شد و اجرای آن توسط کشتی سازی خاتم الانبیاء (ص) انجام می شود.
وی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه آهن رشت – آستارا گفت: شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه تامین منابع لازم برای اجرای این خط آهن و احیای کریدور شمال – جنوب از طریق منابع داخلی از جمله بانکی است. امکانات مشارکت بانک ها، اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و تهاتر نفت و یا از طریق فاینانس خارجی به طور جدی پیگیری خواهد شد.
انتهای پیام
وی ادامه داد: در ادامه این بازدید طی جلسه ای موضوعات اساسی این همکاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت توافق طرفین، تفاهم نامه همکاری تنظیم و به امضای طرفین خواهد رسید.
به گزارش ای بی اس نیوز، خیراله خادمی صبح امروز به همراه هیاتی به سرپرستی دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه، اعضای کنسرسیوم شرکت های خصوصی و نمایندگان وزارت حمل و نقل این کشور از خط ریلی رشت – آستارا بازدید کردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تمایل روسیه برای همکاری در ساخت راه آهن رشت – آستارا گفت: مدتی است که مذاکرات با روسیه در حال انجام است و با توجه به پیگیری های این کشور در بحث انجام شده است. از سرمایه گذاری برای احداث این خط ریلی، بازدیدی از جاده انجام شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه هزینه های اجرای این پروژه فوق ریلی را بسیار سنگین دانست و گفت: به دلیل عبور این خط ریلی از شالیزارها، کمبود مصالح و معادن مورد نیاز، هزینه بالای تملک زمین، برای ساخت این خط ریلی بدون احتساب هزینه تملک زمین وام به مبلغ 800 میلیون یورو ضروری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: صبح امروز یک هیات روسی متشکل از کنسرسیومی از شرکت های خصوصی و نمایندگان شرکت راه آهن این کشور از خط ریلی رشت – آستارا بازدید کردند و بر سر مبانی آن توافق شده است. سرمایه گذاری، طراحی و ساخت، پیش نویس تفاهم نامه ای تهیه و به امضای دو کشور خواهد رسید.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز