بررسی زوایای توسعه حمل و نقل برای توسعه کشورها
یک کارشناس حوزه حمل و نقل گفت: یکی از مهم ترین عواملی که به پیشرفت کشورها کمک می کند، حمل و نقل و زیرساخت های کشور است.
خشایار نادی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، پیشرفت بسیاری از کشورها را در توسعه حمل و نقل دانست و گفت: مدل های مختلف حمل و نقل کشور به صورت زنجیره ای به هم متصل شده اند و یکی از مهم ترین عواملی است که به پیشرفت کشور کمک می کند. . کشور حمل و نقل و زیرساخت کشور است. حمل و نقل برون شهری شامل توسعه حمل و نقل ریلی و زیرساخت های جاده ای است. افزایش ناوگان حمل و نقل؛ توسعه حمل و نقل هوایی و توسعه بنادر.
وی در خصوص حمل و نقل ریلی در کشور گفت: بر اساس هر برنامه توسعه ای در این زمینه تاخیر وجود دارد و دولت ها طبق برنامه عمل نکرده اند. طبق برنامه توسعه قرار بود تا سال 1404 تمامی مراکز استان ها به شبکه سراسری راه آهن و ریلی متصل شوند اما تاکنون خبری از اتصال ریلی هشت استان نیست و نه نرم افزاری و نه متریال آن به خوبی ساخته شده است. در حالی که خطوط ویژه ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب باید توسط خطوط ریلی اداره شود.
این کارشناس حمل و نقل ادامه می دهد: حدود 15 هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد که طبق برنامه ریزی های توسعه باید به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد. حمل و نقل ریلی چندین مزیت دارد. اول اینکه حمل و نقل برای کالا و مسافر ارزان است، حجم حمل و نقل بار و مسافر زیاد است و آلودگی محیط زیست کمتر است، مصرف بنزین کاهش می یابد. با توسعه راه آهن توسعه و جهش اقتصادی نیز وجود دارد و می توانیم از کشورهای همسایه کالا انتقال دهیم. از جمله کشورهای شرق تا غرب و همچنین هند و افغانستان تا بتوانیم در این راه مثمر ثمر باشیم.
نادی با اشاره به زیرساخت های حمل ونقل و جاده ای گفت: آسفالت در بسیاری از جاده ها تخریب شده است زیرا در گذشته از آسفالت مرغوب استفاده نمی شد و این امر خودروها را با مشکل مواجه می کرد. علاوه بر این، راه های روستایی باید تکمیل شود. نهضتی تحت عنوان آسفالت راه های روستایی در روستاهای بالای 20 خانوار تشکیل شود. همچنین بر اساس طرح توسعه، طول شریان ها از 30 هزار کیلومتر به 50 هزار کیلومتر افزایش یابد. باید به توسعه تفرجگاه ها از جمله پمپ بنزین ها و اقامتگاه ها و همچنین راه های فرعی در کشور توجه ویژه ای شود.
وی در ادامه ناوگان حمل و نقل را نیازمند توسعه دانست و گفت: اتوبوس های رفت و آمد بسیار فرسوده هستند و نیاز به نوسازی دارند، ناوگان کامیون و ترولی نیز نیازمند نوسازی و رعایت استانداردهای جهانی است. علاوه بر این خودروهای سواری بین شهری نیز نیاز به نوسازی دارند که این امر می تواند مصرف بنزین را کاهش دهد.
این کارشناس حمل ونقل حمل و نقل هوایی را نیازمند توسعه دانست و گفت: در خصوص فرودگاه ها اگرچه تا چندین سال نیازی به ساخت فرودگاه جدید نداریم اما باید تلاش کنیم تا فرودگاه های مورد نظر را مدرن سازی کنیم تا امکانات و فناوری آنها به روز شود.
نادی با تاکید بر توسعه ناوگان هوایی و همچنین خرید هواپیماهای نو و کارکرده گفت: باید سعی کنیم هواپیماهای دور زدن تحریم ها را خریداری کنیم و همچنین می توانید هواپیماهای کمتر از پنج سال را در کشورهای همسایه خریداری کنید. البته ما نمیتوانیم هیچ هواپیمایی بخریم و باید با توجه به آب و هوای کشور آن را بخریم و همچنین باید سعی کنیم همان مدل هواپیما را بخریم. زیرا خرید از شرکت های مختلف نیاز به نگهداری ویژه و آموزش تکنسین های مناسب دارد.
وی همچنین در خصوص توسعه حمل و نقل دریایی توضیح داد: توسعه بنادر و توسعه تجارت دریایی باید طبق برنامه پیش برود. بندر مکران علاوه بر اینکه باید با کمک سرمایه گذاران داخلی و خارجی از کشورهایی مانند هند و چین ساخته شود، مورد تاکید مقام معظم رهبری است و باید توسعه یابد. سایر بنادر کشور نیز نیاز به توسعه دارند زیرا ما به دلیل جغرافیایی که داریم به دریا دسترسی داریم و باید از این فرصت استفاده کنیم. برای این منظور، خرید و ساخت کشتی ها نیز باید تحت نظارت ویژه قرار گیرد.
انتهای پیام