بررسی تامین ارز خودروهای فرسوده در بانک مرکزی/ وزیر صامت: به جای ماشین سازی، ماشین بازی می کنیم
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صلح در دیدار با سران جنبش دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: در خصوص تخصیص ارز برای واردات خودروهای فرسوده نگرانی وجود دارد، اما این موضوع خواهد شد. حل شود، واردات این خودروها می تواند تقاضا را افزایش دهد. برای ارز شدن باید از ارزهای خارجی استفاده کرد و بانک مرکزی در حال بررسی موضوع است.
وی ادامه داد: به سمت نسل جدید خودرو می رویم، خودرو نباید دغدغه مردم باشد و باید به وفور تولید شود و مردم از بین مدل های مختلف انتخاب کنند، ما 36 خودروساز داریم و به نظر من این خودرو نیست. ساخت، اما یک بازی ماشینی است، زیرا مقیاس تولید برای هیچ یک از آنها به دست نیامده است.
علی آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف اتاق بازرگانی ایران گفت: تصمیم گیری در خصوص اتاق بازرگانی در چارچوب سیاست های نظام بوده و طبق ضوابط عمل می کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر حادثه معدن تزره دامغان و جان باختن 6 معدنچی بر اثر بی توجهی مدیران معدن و سابقه تخلفات تیم مدیریتی این معدن، افزود. : بعد از حادثه از این معدن که کارگروهی در آنجا بود بازدید کردم. کمیته ای تشکیل شد و کمیته حقیقت یاب را تعیین کردیم. اولین تجزیه و تحلیل این بود که متان ساخته شده و باعث ایجاد جرقه به دلیل اصطکاک یک لوکوموتیو شده است که باعث انفجار شده است. ما هم مطالبه داریم، روند رسیدگی به قوه قضائیه است و تا حصول نتیجه نمی توان اظهار نظر کرد.
وی در خصوص وضعیت تولید و عرضه خودرو در کشور گفت: زیرساخت های خودروهای برقی در کشور ما کاملا مهیا است، زیرا تمام مناطق کشور برق دارند و شرایط خوبی برای توسعه خودروهای برقی در منطقه داریم. این اقدام هم اقتصادی و هم زیست محیطی است. سوسیالیسم در دنیا کاملاً جا افتاده است و مثلاً در نروژ 80 درصد ماشین ها برقی هستند یا در چین همه وسایل حمل و نقل عمومی برقی است.
علی آبادی گفت: شارژرهای سریع می توانند خودرو را در کمتر از 15 دقیقه شارژ کنند و تا پایان امسال 70 شارژر در تهران نصب کرده ایم، 5000 شارژر ایرانی در سراسر کشور نصب می شود.
وی گفت: مرگ و میر در تصادفات جاده ای تنها به دلیل کیفیت خودرو نیست، بلکه وضعیت جاده ها و فرهنگ رانندگی نیز موثر است. در مورد کیفیت خودرو 85 استاندارد مانند نور روز که برای کشور ما چندان کاربردی نیست اما در ایمنی استانداردهای مهمی را در نظر گرفته ایم که به غیر از قیمت خودرو، تمامی محصولات باید کامل و کامل باشند. کیفیت بالا.
وزیر صامت در خصوص کمبود لاستیک تاکید کرد: هفته گذشته 3 ماهه به اندازه نیاز کشور لاستیک توزیع کردیم و لاستیک هم زیاد است اما تقاضای کاذب داشتیم و ذخیره سازی در منازل انجام شد. تعرفه گمرکی لاستیک را برای کاهش قاچاق اصلاح کردیم و قیمت کارخانه را برای افزایش تولید تغییر دادیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت سیمان افزود: 17 کارخانه سیمان در دست ساخت داریم که صاحبان آنها آمادگی تکمیل طرح ها را ندارند، زیرا فروش سیمان سود چندانی ندارد و کارخانه های سیمان به صرفه نیستند. در صنعت لوازم خانگی سود زیادی نبرید تقاضای داخلی هم کاهش یافته و در آستانه زیان هستند کشش بازار تعیین کننده قیمت است سیاست من در همه صنایع قیمت گذاری اجباری نیست و به بازار رقابتی اعتقاد دارم اما تا زمانی که بازار رقابتی شود باید قیمت گذاری اجباری داشته باشیم.
وزیر صامت گفت: بزرگترین چالش کشور صادرات مواد اولیه است و این خواسته من قبل از وزیر شدن بود، نفروشید، می گویند فعلا نیاز به پول داریم و وقت نداریم محصول تولید کنیم. اما باید صبور باشیم و به دنبال تولید سریع پولی نباشیم.
absnews