نتایج جالب یک نظرسنجی عمومی در مورد قیمت بنزین

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از اندیشکده حاکمیت شریف، مرتضی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در جلسه شورای عمومی اندیشکده حاکمیت شریف، طراحی و اجرا را بررسی کرد. ایده سیاست حل مشکل عدم تعادل انرژی در نظام حکمرانی کشور را مطرح کرد و گفت: ایده حل معضل عدم تعادل انرژی در کشور برای اولین بار در سال 1395 با تاکید یک دادگستری مطرح شد. چشم انداز جستجو در اندیشکده حاکمیت شریف و اولین سوال این بود که چرا یارانه بنزین بین 10 تا 20 برابر به اقشار ثروتمند می رسد و اگر یارانه وجود دارد چرا عادلانه است؟
محقق اندیشکده حکومتداری شریف مطرح کرد؛
وی گفت: در نظرسنجی ها به این نتیجه رسیدیم که مردم به این سوال پاسخ دادند که فرض کنید آقای روحانی بنزین را گران کرده و همه پول را به شما بدهد. هنوز حالتان خوب است؟” پاسخ آنها منفی بود. زیرا مردم معتقد بودند که اگر همه پول را به آنها بدهند، همه اجناس آنقدر گران می شوند که چندین برابر پول اضافی برای آنها گرفته می شود، در پاسخ به این سوال که “اگر بنزین برای شماست و خودتان آن را می فروشید، آیا موافقید که آن را به قیمت پیشنهادی و قیمتی بازار بفروشید؟گفتند: بله.
** 70 درصد مردم موافق واگذاری قیمت بنزین به خودشان هستند
یکی از اعضای هیئت مدیره دانشگاه امیر کبیر گفت: این موضوع تا سال 1397 روی میز سیاستگذاران بود اما به دلیل تحلیل ضعیف و تصمیم گیری در آن سال، دولت عملاً خود را ارزیابی کرد و منجر به بحران آبان شد. آن سال
وی با تاکید بر اینکه تورم ناشی از طرح های افزایش قیمت ناشی از شوک است، گفت: اصلاحات مردمی افزایشی است و اگر اصلاح قیمت بنزین به مردم سپرده شود تورم رخ نمی دهد. دوگانگی دولت-ملت شکافی است که در صورت اصلاح، احتمال موفقیت چنین طرح هایی افزایش می یابد.
مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده حاکمیت شریف ادامه داد: برخلاف همه نظراتی که بحث بنزین را فقط گرانی می دانستند، مشکل ما قیمت بنزین نبود، بلکه به نظر می رسید چالش اصلی قیمت بنزین است. گاز. بنزین توسط دولت
**به دولت قبل گفتیم قیمت بنزین را باید به مردم بدهند اما خودشان قیمت گذاری کردند
** مخالفت مردم با گرانی بنزین و واریز درآمدهای آن به حسابشان
** سود ثروتمندان از یارانه بنزین 20 برابر بیشتر از فقرا است.
زمانیان یادآور شد: از پاسخ به این دو سوال مهم در نظرسنجی ها می توان به این نتیجه رسید که حتی تورم هم مشکل مردم در جامعه نیست، بلکه روایت آفرینی برای مردم مهم است.
محقق اندیشکده حکومت داری شریف گفت: با نگاهی به این موضوع، حساسیت انبوه به موضوع حامل های یارانه ای چیست؟ به دو نکته مهم دیگر هم رسیدیم. با وجود اینکه تنها 2 درصد افراد جامعه از هواپیما استفاده می کنند، 70 درصد افراد موافق نبودند که اگر دولت قیمت سوخت هواپیما را افزایش دهد و پول آن را به مردم بدهد و 70 درصد افراد جامعه با واگذاری بنزین به دست مردم موافقت کنند. مردم و خودشان قیمت را تعیین کردند و خودشان معامله کردند و این دو طرح این فرضیه را ثابت کرد که مشکل مردم بی اعتمادی به دولت است.
زمانیان گفت: در بحث ذات، دو روایت «کارآمدی-ناکارآمدی» و «فقیر-غنی» وجود دارد، دوگانگی که سال ها مطرح بود و عملاً بی فایده و سوخته بود. مردم نیز به دلیل برنامه ریزی های مکرر او به او بی اعتنایی کردند، اما در نوامبر 2018 به دلیل سیاستی که تصویب شد، اکثر معترضان در میان فقرا بودند.
absnews
وی ادامه داد: آقای جهانگیری این موضوع را به گوش دولت رسانده است اما متأسفانه این موضوع در داخل دولت ساده شده و به سیاستی تبدیل شده که اگر قرار است مردم بنزین را افزایش دهند چرا دولت این موضوع را افزایش نمی دهد. انجام دهید؟ خودش؟
یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مخالفت مردم در نظرسنجی ها با افزایش قیمت بنزین و واریز درآمدهای آن به حساب شهروندان، گفت: 70 درصد اقشار مختلف موافق خروج از تعیین تکلیف هستند. قیمت بنزین به خود مردم از طریق مکانیسم بازار.
** اگر اصلاح قیمت گاز به مردم داده شود، تورم ایجاد نمی شود
زمانیان با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم جلسات متعددی با معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و طرح به صورت فنی ارائه شد، گفت: ایده ما این بود که قیمت بنزین را به مردم بسپاریم و مانند همه. کالاهایی که قیمت آنها مردمی است، قیمت بنزین اصلاح می شود.
پژوهشگر اندیشکده دولت شریف این پیشنهاد را مطرح کرد که مردم پولی را که دولت به همراه قیمت بنزین به حساب خود واریز کرده است به نفع خود ندانند و تصریح کرد: با برگزاری جلسات پژوهشی و طرح پرسش و گفتگو با مردم. در جامعه به این دو نکته رسیدیم که از نظر مردم افزایش قیمت بنزین به هر شکلی برای جبران کسری بودجه دولت است و به همین دلیل نسبت به این اقدام محتاط هستند.
**چالش اصلی کشور گران نشدن بنزین است; اینها بیشتر قیمت های دولتی هستند
وی بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم سعی کردیم این طرح را اجرایی کنیم و جلسات مختلفی با مدیران برگزار کنیم اما شاید در 19 جلسه از 20 جلسه نظر و ایده ما شنیده نشده و استقبال خوبی هم نشده است، اما چون زنجیره و جهت سیاست گذاری نامشخص است. اینگونه سوالات چه فایده ای دارد، بالاخره در جلسه ای این تلاش ها مطرح شد که خوشبختانه با این روند این طرح در دولت سیزدهم به گوش رسید.
وی ادامه داد: از سوی دیگر این رویه که 50 سال است در کشور اتخاذ شده است، منجر به هدر رفت و قاچاق بنزین به جای صادرات و در نتیجه کسری بودجه عمومی کشور شده است.