سالم الخبر: رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: راه اندازی داروخانه توسط فردی غیر از داروساز را به مصلحت جامعه، مردم و سلامت آنها نمی دانیم.
شهرام کلانتری در گفت و گو با رسانه ها اظهار داشت: آنچه باعث چنین تصمیماتی می شود که با منافع جامعه دارویی و مردم در تضاد است، بازگشت به قانون 1334 است که اگرچه قانون بسیار قابل قبول و خوبی است، اما موضوع به قانون مربوط می شود. زمانی که جامعه ایران کفایت لازم را از نظر … تعداد فارغ التحصیلان رشته داروسازی و متأسفانه در سال های گذشته در اصلاحاتی که انجام شده است، دو برابر شده است به نفع جامعه پزشکی و سلامت مردم است، مورد توجه قرار نگرفته و دارای نقص است.
وی افزود: این نقص ناشی از آن چیزی است که در آراء صادره از دیوان عدالت اداری در خصوص برخی از شرایط تاسیس داروخانه و بر اساس مأموریت دیوان عدالت اداری که به متن قانون اشاره شده است و نه در تفسیر قانون، برخی از شروط مندرج در نامه داروخانه ها برای تأسیس داروخانه در نظر گرفته شده است، مانند الزام داروساز، توسط دیوان عدالت اداری مورد تردید و ابطال قرار گرفت.
کلانتری گفت: جامعه دارویی ایران به شدت معتقد است که هرگونه تفکیک بین مدیریت یک موسسه پزشکی اعم از داروخانه بیمارستانی و آزمایشگاهی اشتباه و در نهایت برای سلامت مردم مضر است. دلیل اینکه ما اینگونه فکر می کنیم این است که ما در جامعه پزشکی سوگند یاد کرده ایم که برای رویارویی با برخی درگیری ها، منافع مردم را بر منافع مالی خود و رفاه خود ترجیح دهیم.
رئیس سندیکای داروسازان ایران همچنین ادامه داد: در پرونده داروخانه این اتفاق افتاد و متاسفانه دیوان عدالت اداری شرط ذکر شده در آیین نامه تاسیس داروخانه مصوب 1400 را نپذیرفت و آن را لغو کرد. ما در کانون وکلا هستیم
ایران و سازمان نظام پزشکی در رابطه با این رأی صادره از سوی شورای عمومی دیوان عدالت، درخواست اعمال ماده 91 را داشته اند و پیگیری های ما ادامه دارد و امیدواریم صدای جامعه دارویی ایران شنیده شود. به طور صحیح و کامل توسط قضات مرجع عمومی دیوان عدالت اداری و این حق مشروع جامعه دارویی باید به این جامعه خدماتی بازگردد. ضمناً وقتی موضوع به دیوان عدالت اداری کشیده می شود، امیدوارم بتوانیم با ارائه ادله قانونی مناسب و اثبات حقانیت جامعه دارویی، حق داروساز را در تأسیس داروخانه ثابت کنیم.
وی تصریح کرد: در این بین متأسفانه با هجوم بیسابقهای از افرادی که فاقد سابقه کار، سابقه و مدرک تحصیلی مرتبط هستند، به موسسات و سازمانهایی مراجعه میکنند که به خودی خود در حوزه سلامت و بهداشت تخصصی نیستند. مراقبت های بهداشتی یکی از این ارگان ها سازمان ثبت است که متاسفانه سازمان ثبت به بهانه قوانین مربوط به بهبود مشاغل یا قانون نحوه اجرای اصل 44 سیاست های آگاهانه اقدام به صدور مجوز برای اشخاص حقیقی و حقوقی کرده است. از سوی سازمان غذا و دارو در نظر گرفته نشده است و سازمان نظام پزشکی نیز حق این کار را ندارد. در این مرحله که صحبت می کنیم، سازمان غذا و دارو تحت فشار نهادهای نظارتی است و برای پاسخگویی به هجوم و فشارهای این چنینی، بدون مشاوره تخصصی از انجمن داروسازان ایران، اقدام به ایجاد رتبه بندی کرده است. جدول مدارک تحصیلی متقاضیان تاسیس داروخانه.
کلانتری همچنین گفت: تاسیس داروخانه توسط فردی غیر از داروساز را به مصلحت جامعه، مردم و سلامت آنها نمی دانیم، بلکه کاری را که سازمان غذا و دارو انجام می دهد کار است و می دانیم. گامی مثبت برای جلوگیری از هرج و مرج است، اما جامعه داروسازی اعتراض کرد که موضوع صلاحیت برای مجوز داروخانه هنوز پابرجا نیست.
آنها تأسیس داروخانه را فقط بر عهده داروساز می دانند و هیچ جدول یا طبقه بندی سایر مدارک تحصیلی را برای سلامتی افراد مفید نمی دانند.
وی درباره تاثیر چنین تصمیماتی گفت: اولاً حرفه ها در تمام دنیا، پزشکی یکی از مشاغلی است که عموماً توسط نهادهای نظارتی تنظیم می شود، زیرا اگر تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات نسبت به مراکز دریافت کننده خدمات، تعداد آنها و تعادل از بین می رود و جامعه به طور خودکار به سمت خواسته های القایی حرکت می کند. این تقاضای القایی ناگزیر منجر به افزایش مخارج فراتر از نیاز واقعی خواهد شد و قطعاً به اقتصاد مردم آسیب خواهد رساند. از سوی دیگر این تقاضای القایی منجر به درمان های غیرضروری می شود و مصرف القایی محصولاتی که از نظر علمی برای بیماری یا عوارضی که برای افراد پیش آمده است، خطری برای سلامتی افراد و البته بحث پرداخت هزینه به دنبال دارد. از جیب مصرف کننده تشدید می شود.
کلانتری تصریح کرد: به منظور جمع بندی مهم ترین چالش پیش روی جامعه دارویی در تمامی بخش ها، از نقطه اول زنجیره تامین دارو که واردات یا ساخت مواد اولیه است تا واردات و تولید کالا، توزیع و در نهایت تامین آن. آنها به بیماران، موسسات غیرتخصصی و غیرتخصصی مطلقاً در یک موضوع دخالت می کنند.
وی با بیان اینکه مداخلات غیرتخصصی و غیرتخصصی در چند سال گذشته ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است که رفع برخی از آنها اکنون غیرممکن شده است، افزود: با نمونه های بسیار ساده ای در زمینه آموزش هایی که شامل افرادی می شود که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارند اما معتقدند رشته داروسازی در صورت افزایش تعداد دانشکده ها، تعداد دانشجویان داروسازی پذیرفته شده افزایش می یابد، مانند افرادی که در نقطه دیگری از این تصمیمات اشتباه با مشکل مواجه شده اند. تعداد زیادی فارغ التحصیل بدون داروخانه و بدون شغل مناسب.
سپس وارد این موضوع می شوند که اعلام کنند جوانان بیکار هستند و باید تعداد داروخانه ها افزایش یابد در این صورت با تعداد زیادی داروخانه در کشور مواجه خواهید شد که در واقع از تعادل اقتصادی خارج شده اند.
کلانتری بیان کرد: همین روش و تفکر در بحث موضوعاتی مانند الکترونیک بدون در نظر گرفتن نظرات متخصصان، بدون اینکه بخواهم نظرات نخبگان این حرفه یا صاحبان و صاحب نظران این جریان را دنبال کنم، مثلاً ورود. بسترهای ورود به شبکه عرضه دارو در زمینه ارائه خدمات به افراد بدون رعایت الزامات جامعه پزشکی. این قوانین اخلاق پزشکی، محرمانه بودن اطلاعات بیمار و بسیاری از مسائل دیگر را نادیده می گیرد که بخشی از اصول حرفه های پزشکی است، بر جامعه پذیری حاکم است و به عنوان مثال اجازه می دهد اطلاعات فردی و شخصی در مورد سلامت افراد از طریق پلتفرم های خصوصی منتقل شود. طی چند سال گذشته، مداخلات نامناسب و غیرکارشناسی در تمامی بخشها از سوی افرادی که در این زمینه متخصص نبودهاند، اما بدون توجه به نظرات کارشناسان، به دلیل حضور در سمتهای ارشد در دستگاه نظارتی داروسازی داشتهایم. و صنعت سلامت جامعه مراقبتی که در آن وزارتخانه نظام سلامت را به چالش کشید و به مدیریت نظام سلامت یعنی وزارت بهداشت و نهاد ناظر بر حوزه دارو یعنی سازمان خواربار و خواروبار و کشاورزی اجازه نداد که وظایف خود را به درستی انجام دهند. تصمیمات درست را برای حوزه تحت نظارت اجرا کنیم، بنابراین بزرگترین چالش پیش روی ما مشارکت نهادهای غیر تخصصی است. امیدواریم این مشکل یک بار برای همیشه در دولت جدید و با حضور جناب آقای دکتر مزیکیان که از صاحب نظران حوزه بهداشت و درمان هستند و در مجلس و مراکز قانونگذاری کارشناس بوده اند حل شود. سالها در کشور است و این مشکل یکبار برای همیشه حل میشود و اجازه نمیدهند نهادهای غیرمسئول و کسانی که متولی قانونی نظام سلامت نیستند در این زمینه دخالت کنند.
وی تاکید کرد: برخی از مسئولان زمانی که در حوزه پزشکی با مشکل مواجه می شوند به شانه های خود راضی می شوند
اصلاً شایسته نیست که ما واقعاً در برابر کسانی که خدمات ارائه می دهند پاسخگو باشیم.
نوسازی خطوط تولید عملا متوقف شده است. زنجیره تامین دارو کاملاً به هم متصل و تحت تأثیر یکدیگر است. هنگامی که با چالش نقدینگی در آخرین حلقه زنجیره تامین روبرو می شوید، جایی که داروخانه ها تامین کنندگان دارو هستند، این چالش نقدینگی درست به شرکت های توزیع باز می گردد. شرکت های پخش در قبال کالایی که از شرکت های تولیدی خریداری می کنند، مسئولیت مالی دارند و با مشکلاتی نیز مواجه هستند. زمانی که شرکت های توزیع دارو با کمبود نقدینگی مواجه شوند، به شرکت های تولیدی سرایت می کند که حداکثر 9 تا 11 ماه برای تسویه فرصت می دهند. کافی است در صنعت بیمه چند ماه حق بیمه به تعویق بیفتد، پس چه فاجعه ای رخ می دهد؟ علاوه بر این، بخش بزرگی از این تاخیرها در واقع دریافت مطالبات از پخشکنندگان آسیب دیده از داروخانههای دولتی است. برخی از بیمارستان های دانشگاهی به شرکت های پخش گاهی تا دو سال، شاید بیشتر، بدهکار هستند. به 24 ماه پولی فکر کنید که صدا و سیما باید داروها را به داروخانه های دولتی بدهد، چون اکثر این داروها داروهای حیاتی هستند، با این تاخیر وارد می شوند و الان سهم این تاخیر در کل مطالبات صدا و سیما حدود 40 درصد است. از کل مطالبات این یک عدد بزرگ است.
این موضوع بلافاصله از طریق شرکت های توزیع و همچنین به شرکت های تولید کننده کالا یا تولید کالا و یا واردکنندگان کالاهایی که مواد اولیه تولید و وارد می کنند، منتقل می شود. زنجیره تامین محصولات کاملاً به هم پیوسته است و با عدم بازگشت به موقع وجه به صنعت بیمه یا در تنظیم هدفمندی یارانه ها، ذخایر دارویی کشور را با مشکل مواجه خواهید کرد. اکنون نقدینگی آنقدر کم شده که نیاز به تولید محصول یا داروی جدید شده است
هیچ مناسبتی نیست، صحبت از تجدید خطوط تولید شبیه شوخی است.
در حال حاضر از کمبود نقدینگی در تولید دارو رنج می بریم و متاسفانه هنوز راه حلی برای این مشکل ارائه نشده است. معتقدم کمتر از 15 روز پیش شورای عالی سیاستگذاری سندیکای داروسازان نامه ای به ریاست محترم جمهور نوشت و شش چالش اصلی زنجیره تامین دارو و تنظیم آن در کشور را برشمرد و شش راهکار اساسی و اساسی را نیز ذکر کرد. .
رئیس جمهور اولین دستور تخصیص ارز مناسب را صادر کرد و خدا می داند چه زمانی این امر محقق می شود.
چند روز پیش در مذاکره با رئیس سازمان حمایت از هدف، خیلی راحت گفت که با وجود اینکه سازمان برنامه و بودجه را تخصیص داده و به ما اعلام کرده است، اما من بودجه لازم برای پرداخت نیازمندی های داروخانه ها را ندارم. سازمان هدف حمایت هنوز سهم ارزی چند ماه از سال 1402 هجری شمسی را به طور کامل تسویه نکرده است و در بخش بیمه تامین اجتماعی چه در بیمه خود و چه در حوزه حمایت ارزی یک ریال هم پرداخت نکرده است. مردادماه امسال رو به پایان است و تاخیر پنج ماهه خرید کالاهای نقدی یا نزدیک به نقد توسط داروخانه ها باعث کاهش قابل توجه موجودی دارو در کشور شده است. دولتمردان باید به ذخیره دارویی کشور توجه کنند، اگر به فکر تامین نقدینگی برای پر کردن تقاضای داروخانهها نباشیم، قطعاً و قطعاً ذخیرهسازی دارو در حال کاهش است. ظرف دو سه ماه آینده مقداری خواهیم داشت در کشور با کمبودهای متعدد دارو مواجه خواهیم شد و چاره ای جز واردات و در واقع توسل به اقدامات فوری از جمله واردات فوری این اتفاقات نخواهد بود. به دو باخت در همان زمان؛ اولا باید دارو را با قیمت بالاتر وارد کنیم، دوم اینکه با کیفیت پایین تری وارد کنیم و از همه مهمتر به صنعت تولید و توزیع خودمان آسیب می زنیم.
منبع خبر: https://www.saalemnews.com/news/17212/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87%D9%87-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D9%81%D9%82%D8%B7-%D8%B4%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز