برای کاهش مصرف بنزین، ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی باید توسعه یابد
یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعاً اگر مردم به ناوگان هوایی و ریلی و حمل و نقل عمومی دسترسی کافی داشته باشند، اولویت آنها استفاده از وسایل نقلیه شخصی برای رفت و آمد، درون شهری و برون شهری و نتیجه کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت خواهد بود.
رمضانعلی سنگدوینی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به آمار و ارقامی که از رکورد مصرف سوخت در ایام نوروز به دست می آید، اظهار کرد: دولت، گروه وزارت نفت و کمیسیون انرژی مجلس این پیش بینی را داشتند که از آنجایی که حدود سه سال است که مردم به دلیل کرونا نمیتوانستند سفر کنند و به دلیل کاهش شیوع کرونا، مردم باید برای سفر در تعطیلات نوروز امسال برنامه ریزی میکردند. نکته مهم این است که در واقعیت مصرف بنزین در کشور بالاست. با تماشای اخبار متوجه شدم مصرف بنزین در کشور به بیش از 130 میلیون لیتر در روز رسیده است.
بهینه سازی مصرف سوخت در اولویت قرار دارد
وی افزود: یعنی به طور متوسط روزانه بین 120 تا 130 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم. عدد بالایی است. یعنی ما بیشتر از تولیدمان مصرف کرده ایم. به نظر من باید جدی فکر کرد. وقتی مصرف بیش از تولید باشد راهی جز واردات نیست. باید با جدیت دنبال بهینه سازی مصرف سوخت باشیم. نه تنها در حوزه بنزین، بلکه در همه زمینه ها باید بهینه سازی مصرف انرژی دنبال شود. یکی از راه های بهینه سازی مصرف، تولید خودروهای کم مصرف و استاندارد است.
اگر شرایط مساعد باشد قطعا مردم ترجیح می دهند با وسایل عمومی سفر کنند
نماینده مردم گرگان در شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر متاسفانه به حوزه حمل و نقل عمومی، ناوگان هوایی و ناوگان ریلی کشور توجه کافی نداشته ایم. اگر مردم شرایط پرواز یا مسافرت با قطار یا اتوبوس را داشته باشند، مطمئنا سفر با این وسایل را به سفر با ماشین شخصی ترجیح می دهند. اگر به ناوگان هوایی و ریلی کشور توجه کنیم و حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و مردم بتوانند با این وسایل عمومی به راحتی در داخل یا خارج شهر تردد کنند، قطعا مصرف گاز در کشور کاهش می یابد.
مصرف بنزین با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش می یابد
وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توسعه ناوگان هوایی و ریلی کشور و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی و صادرات بیشتر بنزین می توانیم مصرف بنزین را کاهش دهیم. زیرساخت های کشور نیز با منابع ارزی ناشی از واردات بنزین قابل بهبود است. حالا اگر در شهری مثل تهران باران ببارد، شهر قفل است. حمل و نقل عمومی باید در کلان شهرها تقویت شود. به نظر من با توجه به شرایط فعلی و ارتقای روابط خارجی با کشورهایی مانند عربستان، عراق و امارات می توان از ظرفیت این کشورها برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل استفاده کرد. تحکیم روابط در همه زمینه ها می تواند موثر باشد، از جمله برنامه ریزی و اقدام بی سابقه صندوق بازنشستگی برای سفر بازنشستگان کشور به نقاط مرتفع که می تواند الگویی برای سایر بخش ها باشد. این یک واقعیت است که زیرساخت های حمل و نقل و حمل و نقل هوایی کشور شناور است و راه آهن کشور نیاز به تقویت دارد.
استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی حتی برای مردم گران است
وی افزود: بنابراین مردم ترجیح می دهند از وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند. استفاده از وسایل نقلیه شخصی حتی برای خود مردم نیز هزینه بر است. از طرفی بنزین در کشور ما ارزان است. البته من نمی گویم الان بنزین گران شود. برعکس، بر اساس تورم و هزینه، اگر بتوانیم درآمد مردم را افزایش دهیم، می توانیم قیمت فرآورده های نفتی مانند بنزین را واقعی کنیم. اکنون مصرف گازوئیل نیز در کشور بالاست. امروزه روزانه حدود 85 تا 90 میلیون لیتر گازوئیل در سراسر کشور مصرف می شود. این بدان معناست که تقریباً 220 میلیون لیتر حامل انرژی در روز سوزانده می شود. اگر تفاوت قیمت آن را با بازار جهانی بسنجیم رقم قابل توجهی است.
این عضو کمیسیون انرژی شورای اسلامی افزود: اما چون درآمد مردم ما کم است و تورم مردم را آزار می دهد، اکنون امکان تغییر قیمت وجود ندارد. در بودجه 1402 دولت هیچ تغییری در قیمت کالاها پیشنهاد نکرده است.
انتهای پیام