از اواسط دهه 1890، روند تغییر ذائقه مشتریان ایرانی در بازار خودرو آغاز شد. در حال حاضر بسیاری از مشتریان به ویژه جوانان ایرانی علاقه مند به داشتن خودرو برای سفرهای ماجراجویی هستند. در نتیجه، خرید پیکاپ تراک و شاسی بلند به انتخاب بسیاری از مصرف کنندگان تبدیل شده است. این روند امروز نیز ادامه دارد و با رونق بیابان و جنگل نوردی، افراد بیشتری به خرید مینی ون و SUV علاقه مند می شوند.
تغییر ذائقه مشتریان باعث شد خودروهایی که در آن زمان چندان محبوب نبودند بلافاصله مورد توجه قرار گیرند. نیسان رونی و نیسان فرانتیرز (نیسان پیکاپ) که در دهه 1480 چندان محبوب نبودند، ناگهان به اسطوره های آفرود تبدیل شدند. محبوبیت خودروهای آفرود وارداتی ژاپنی مانند تویوتا لندکروزر و تویوتا پرادو نیز افزایش یافته است. مشتریان همچنین علاقه خود را به خرید و بازسازی مدل های مختلف واگن مانند لندروور دیفندر کلاسیک افزایش داده اند.
از اواخر دهه 1490، خودروسازان ایرانی برای به دست آوردن سهمی از جیب نسل جدید مشتریان، شروع به تولید وانت های مونتاژ چینی کردند. با این حال، افزایش مستمر قیمت ها از سال 2018 تأثیر منفی بر قدرت خرید مصرف کنندگان فعال داشته است. وانت دو دیفرانسیل مونتاژی اکنون بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد و تنها گزینه خرید وانت با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان، وانت های دست دوم تولید شده در دهه 1490 یا 1480 هستند.
راهنمای خرید وانت با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان فروردین 1403:
ماشین | مدل | کار | رنگ | وضعیت بدن | قیمت |
فوتون تونلند بنزین | 2013 | 188000 | سفید | تغییر رنگ | 655,000,000 تومان |
وانت نیسان دو کابین | 1382 | 323000 | سفید | تغییر رنگ | 770,000,000 تومان |
فوتون تونلند بنزین | 2013 | 144000 | سفید | درست | 680,000,000 تومان |
وانت نیسان دو کابین | 1388 | 340000 | سفید | تغییر رنگ | 985,000,000 تومان |
وانت دو کابین غنی | 2014 | 250000 | سفید | تغییر رنگ | 600,000,000 تومان |
وانت دو کابین غنی | 2014 | 186000 | سفید | درست | 610,000,000 تومان |
کاپرا با دو کابین | 1390 | 320000 | سفید | درست | 630,000,000 تومان |
می توان گفت منطقی ترین گزینه ها برای خرید پیکاپ با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان، نسخه های کارکرده نسل اول فوتون تونلند هستند. نسخه های پیکاپ فوتون تونلند موجود برای فروش با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان در نیمه اول دهه 1490 تولید شد.
یکی دیگر از گزینه های موجود برای خرید پیکاپ در این بازه قیمتی، نسخه های کارکرده وانت نیسان تولید شده در دهه 1480 در پارس خودرو است. برخی از این خودروها توسط صاحبان خود ارتقا یافته اند و پس از خرید می توانید از آنها برای ماجراجویی استفاده کنید. اگر علاقه مند به خرید نسخه های سالم وانت نیسان هستید اما گزینه مناسبی برای خود پیدا نکرده اید، نسخه چینی این خودرو دانگ فنگ ریچ نیز گزینه مناسبی است. این خودرو در دهه 1490 جایگزین وانت نیسان در خط تولید پارس خودرو شد. آخرین نسخه های ریچ نیز توسط زامیاد تولید شده است.
کامیون کاپرا نیز گزینه ای پرطرفدار برای خرید در محدوده قیمتی زیر یک میلیارد تومان است. نسل جدید این شاسی بلند کوچک هم اکنون توسط گروه بهمن در حال تولید است و با توجه به دریافت خدمات فنی و قطعات یدکی مشکل چندانی نخواهید داشت. طبیعتا این خودروی کوچک به دلیل کیفیت پایین مونتاژ چندان مورد توجه خریداران ایرانی قرار نگرفت.
منبع خبر: https://digiato.com/price-terms-of-sale-car/options-for-buying-pickup-truck-with-budget-less-than-one-billion-tomans
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز