برای توسعه ترانزیت باید بنادر مناسب و مدرن/حضور شرکت های بین المللی داشته باشیم
معاون اسبق دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه دریا محور باید به توسعه بنادر مناسب و مدرن برای تامین ناوگان دریایی در بخشهای تجاری و نظامی توجه کنیم. ”
به گزارش ای بی اس نیوز، روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس اصل ۱۱۱ قانون اساسی و پس از نظرخواهی از مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست کلی توسعه دریا محور را به سران قوای سه گانه و رئیس کل قوا ابلاغ کردند. شورای فرصت برخی از این محورها شامل سیاست یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی، توسعه فعالیتهای اقتصادی دریامحور و ایجاد قطبهای توسعه دریایی پیشران، تسهیل و توسعه سرمایهگذاریها و سرمایهگذاریهای ملی و ملی است. مشارکت خارجی، افزایش سهم کشور در حمل و نقل و ترانزیت دریایی از طریق ایجاد و تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی و…
در همین رابطه سیدعلی استیری – معاون سابق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی – در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه دسترسی به دریا به ویژه آب های آزاد موهبت الهی برای هر کشوری است، گفت: توسعه یافتگی توسعه محوری برای کشوری که چندین هزار کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب دارد مزیت دارد و پتانسیل خوبی در کشور داریم.
وی با تاکید بر اینکه باید به چند محور توسعه دریامحور توجه بیشتری شود، گفت: از نظر پتانسیل طول ساحل در وضعیت خوبی هستیم و پتانسیل های زیادی برای تحقق داریم.
این کارشناس دریایی می افزاید: محور دیگر توسعه بنادر است و در این راستا به بنادر کافی و مدرن نیاز داریم.
استیری تصریح کرد: محور سوم تامین ناوگان دریایی در حوزه تجاری و نظامی به منظور تامین توان منطقه ای و حفاظت از ناوگان تجاری کشور است.
وی ادامه داد: بنادر خوبی داریم از جمله بندر امام، بندر شهیدرجایی و بندر چابهار نیز در دست توسعه است و اخیراً صحبت از بندر جاسک شده است. ما معتقدیم سرمایهگذاریهای خوبی در این بخش انجام شده است، اما برای بهرهمندی از آن باید خلأها پر شود.
معاون اسبق دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه در حوزه توسعه ترانزیت پتانسیل مادی کم نداریم، گفت: این بدان معناست که زیرساخت های فیزیکی مناسب است اما نرم افزارها و برنامه های مدیریتی که می تواند پتانسیل ها را بالفعل کند. آموزش ندیده است.
موانع توسعه ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی چیست؟ وی گفت: برای ترانزیت داشتن زیرساخت های فیزیکی مانند بنادر، راه آهن، جاده و … کافی نیست. مناسب، و شرکت های بین المللی و حمل و نقل کالا مورد نیاز است. فورواردر مسئول انجام تمهیدات لازم برای حمل و نقل کالا از مبدأ به مبدأ است. مقصد، از جمله مسائل مربوط به بسته بندی، بارگیری، تخلیه، ذخیره سازی و حمل و نقل. همچنین مسئولیت اخذ مجوز، ارائه مدارک لازم و رفع هرگونه مشکل بر عهده باربری است. همچنین بر عهده گمرک است.) باید برای مسئولیت حمل و نقل حضور داشته باشد. کالاها از مبدا تا مقصد، اما متاسفانه هنوز این سوال در کشور ما مطرح نشده و اولین قدم این است که شرکت ها دست به کار شوند و مسئولیت خود را بپذیرند.
انتهای پیام