قاچاق نفت روسیه دشوار شده است
صدها نفتکش ممکن است از ورود به بنادر اروپایی منع شوند زیرا کشورهای غربی سعی می کنند فروش غیرقانونی نفت روسیه را سرکوب کنند و از تامین مالی جنگ در اوکراین جلوگیری کنند.
به گزارش ای بی اس نیوز، پس از هفته ها مذاکرات پرتنش، سرانجام کشورهای اتحادیه اروپا یازدهمین بسته تحریمی را که قرار است علیه مسکو اعمال شود، امضا کردند. اما به جای اعمال محدودیتهای جدید، پیشنویس اسنادی که توسط Politico مشاهده شد نشان میدهد که بروکسل اکنون بر روی بستن منافذ در قوانین موجود، ایجاد قدرتهای تحریم ثانویه و افشای و شرمساری شرکتهایی که آنها را نقض میکنند، متمرکز شده است.
مقامات اروپایی نگران ناوگان فرسوده نفتکش ها، موسوم به ناوگان ارواح، حامل نفت روسیه هستند که می توانست با قیمت های بالاتر از سقف 60 دلار در هر بشکه خریداری شود.
بسیاری از این کشتیها که معمولاً متعلق به شبکهای از شرکتهای غیرشفاف هستند و بسیاری از آنها ظاهراً به یونان مرتبط هستند، سیستمهای ناوبری آنها برای پنهان کردن این واقعیت که در بنادر روسیه پهلو گرفتهاند یا سوخت از دیگران دریافت کردهاند، ساخته شدهاند.
تدابیر پیشنهادی کمیسیون اروپا که به تایید کشورهای عضو این بلوک رسیده است، ورود کشتیهای مشکوک به این اقدامات را با هر پرچمی که باشند، به بنادر اتحادیه اروپا ممنوع میکند. تانکرها در صورت تمایل به انتقال نفت از یک کشتی به کشتی دیگر باید حداقل 48 ساعت قبل به مقامات اطلاع دهند. کشورهایی مانند یونان، قبرس و مالت که دارای صنایع دریایی قابل توجهی هستند، در ابتدا نسبت به طرح هایی برای مقابله با چنین اقداماتی ابراز نگرانی کردند.
به گزارش پولیتیکو، روسیه در ماه های اخیر صادرات نفت خود را به کشورهایی مانند هند، چین و پاکستان افزایش داده است و در عین حال آمارها نشان می دهد که اتحادیه اروپا سوخت تصفیه شده از نفت خام را از این کشورهای آسیایی وارد می کند. به عنوان مثال، واردات نفت هند از روسیه تنها در ماه آوریل از حدود یک میلیون بشکه در ماه به 63 میلیون بشکه افزایش یافت. این در حالی است که صادرات گازوئیل این کشور به اتحادیه اروپا ده برابر و صادرات سوخت جت بیش از 250 درصد افزایش یافته است. با این حال، این اقدامات ناقض تحریم ها نیست و گروه 7 تنها می خواهد درآمد روسیه را بدون ایجاد بی ثباتی در بازارهای جهانی نفت کاهش دهد.
انتهای پیام