به گزارش ای بی اس نیوز، در اصل 44 قانون اساسی، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تعریف شده است، اما کارشناسان معتقدند یکی از دلایلی که بخش تعاونی را به تحقق رسانده است. رشد مطلوب در سال های اخیر همچنین ساختار و عملکرد اقتصادی کشور ضعف در اجرای قوانین مربوط به بخش تعاون، پایین بودن نرخ بهره وری و رشد اقتصادی و وضعیت اقتصاد بوده است.
absnews
به گزارش ای بی اس نیوز، علیرغم اینکه در بسیاری از کشورها از بخش تعاونی به عنوان ابزاری موثر برای دموکراتیزه کردن اقتصاد و ترویج عدالت اجتماعی استفاده می شود، اما در کشور ما با وجود تاکیدات دینی و قوانین فراوان در بالادستی و مترقی، توجه به این بخش در طول سال ها مورد غفلت قرار گرفته است.
همانطور که رئیس اتاق تعاون ایران درباره عملکرد مجلس می گوید: مجلس دو وظیفه دارد قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون به گونه ای که وقتی قانون تصویب می شود، مجلس بر آن نظارت دارد، در حالی که قوانین بخشی نیست. نظارت شد.
رئیس اتاق تعاون ایران معتقد است که 95 درصد قوانین بخش تعاون در حوزه های مختلف دستگاه های اجرایی متوقف و اجرا نشده است. با این حال وی ابراز امیدواری کرد که سال آینده خبر خوبی برای بخش تعاونی باشد.
بهمن عبداللهی – رئیس اتاق تعاون ایران تخمین میزند که بیش از 95 درصد قوانین بخش تعاون در حوزههای مختلف دستگاههای اجرایی متوقف و اجرایی نشده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه موانع زیادی بر سر راه رشد و توسعه بخش تعاون وجود داشته و اساسی ترین و مهم ترین مشکلات در سال های اخیر تفکر برخی مسئولان بوده و بسیاری از دولت ها به ظرفیت های بخش تعاونی اعتقادی نداشته اند. اقتصاد،» او گفت.
عبداللهی ظرفیت بالای تعاونی را نقطه قوت این بخش در عرصه اقتصاد عنوان می کند و می گوید: در حوزه قانون گذاری و قوانین برای ارتقای بخش تعاون به ویژه قانون اجرای قانون کم نداریم. قواعد كلي سياسي اصل 44 قانون اساسي در فصل سوم، احكام مترقي را در مورد بخش تعاوني پيش بيني كرده است.
وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم و اعتقاد راسخ رئیس جمهور به بخش تعاون و همچنین وزارت تعاون و فراکسیون تعاون مجلس، ابراز امیدواری کرد سال آینده خبر خوبی برای تعاونی ها باشد.
مقام معظم رهبری در آبان ماه سال 1388 در دیدار با فعالان اقتصادی صراحتاً خطاب به وزرا و مسئولان خواستند تا برای حل جدی مشکلات بخش تعاون تلاش کنند.