وقتی به DC فکر می کنید اولین کلمه ای که به ذهنتان خطور می کند چیست؟ یک عمل؟ ماجرا؟ سوپر قهرمانان؟ میراث؟ همه اینها درست به نظر می رسد، اما شاید یکی از قابل توجه ترین کلمات مرتبط با پایتخت “بحران” باشد.
برای کسانی که نمی دانند، این کلمه ممکن است دراماتیک یا حتی ترسناک باشد، اما وضعیت این کلمه نه مفهومی منفی است و نه توضیحی در مورد شرایط یک شرکت. در واقع مسئله بحران به عنوان یک مفهوم روایی; مفهومی که تاریخ DC را بارها و بارها شکل داده است. اما چگونه Crisis به بخش بزرگ و برجسته ای از دنیای DC تبدیل شد؟
مانند بسیاری از بهترین ایده های تاریخ دی سی، مفهوم “بحران” توسط گاردنر فاکس افسانه ای پیشگام شد. پس از اینکه کارمین اینفانتینو دو زمین مختلف DC را در The Flash #123 و The Flash of Two Worlds دو سال قبل ساخت، گاردنر، تحت نظارت جولیوس شوارتز، دو تا از برجستهترین ساختههای خود را در سال 1963 گرد هم آورد. در شمارههای 21 و 22، قدیمی و کمیک های جدید گرد هم آمدند در لیگ عدالت آمریکا گرد هم می آیند تا با همتایان خود در زمین، انجمن عدالت آمریکا، در داستان Crisis on Earth-One متحد شوند تا کلمه افسانه دی سی را در کانون توجه قرار دهند.
ماشاپ های معروف عصر طلایی و عصر نقره از بین رفتند و تیم های چندجهانی به فاکس این فرصت را دادند تا خوانندگان دهه 1960 را با خلاقیت های دهه 1940 خود آشنا کند. به این ترتیب تلاقی بین نسل هایی که وجود نداشتند متولد شد!
این مفهوم آنقدر محبوب بود که به سرعت به یک سنت سالانه برای فاکس و مایک سکوفسکی در صفحات کمیک لیگ عدالت آمریکا تبدیل شد. Earth-Three and the Crime Syndicate در شماره های 29 و 30 1964 فاش شد. رویداد 1965 در شماره های 37 و 38 اتفاق افتاد و Earth-A را معرفی کرد. یکی دیگر از حقیقت زشت کمتر از Third Pitch جذاب بود تا اینکه فاکس در سال 1966 با کراس اوور Crisis که دو نمایش اول را در شماره 46 و 47 متمرکز کرد، به اصول اولیه بازگشت.
سکوفسکی این سنت را برای یک سال دیگر ادامه داد و در سال 1967 روی شماره های 55 و 56 کار کرد، قبل از اینکه گاردنر در سال 1968 با دیک دیلینی همکاری کرد تا بر روی آخرین کتاب کمیک Justice League of America خود کار کند که در شماره های 64 و 65 منتشر شد. دیلن در سالهای 1969، 1970 و شمارههای 73، 74، 82 و 83 به کار بر روی بحران با دنی اونیل جوان ادامه داد. در سال 1971، مایک فردریک به شماره های 91 و 92 کمیک لیگ عدالت آمریکا پیوست تا داستان نبرد سالومون گراندی با دیک دیلن را روایت کند.
به روز رسانی دی سی سنت تجربی Crisis را که تا این زمان تقریباً یک دهه ادامه داشت و به زمین بازی برخی از سازندگان افسانه ای آینده دنیای کمیک تبدیل شده بود، متوقف نکرد. بعد از اینکه اونیل مجموعه بتمن را متحول کرد، استعداد جدید و هیجان انگیز دیگری به قطار پیوست.
لن وین اولین کسی بود که قالب انتشار دو شماره ای فاکس را تغییر داد و در سال 1972 به همراه دیلن داستانی سه شماره ای از شماره 100 تا شماره 102 کمیک Justice League of America منتشر کرد. در اینجا وین این فرصت را داشت تا هفت سرباز فراموش شده پیروزی، تیمی از دوران طلایی دی سی را احیا کند. این دو هنرمند Earth-X و Freedom Fighters را در سال 1973 و شماره های 107 و 108 خلق کردند. با این حال، در سال 1974 و شماره 113 کمیک Justice League of America، کار به تنها یک شماره از DC Crisis در حال چاپ خلاصه شد.
همه چیز در سال 1975 تغییری شگفتانگیز پیدا کرد، زیرا شمارههای 123 و 124 باعث شد که دیلن دوباره با کری بیتز و الیوت اس. Beet و Megyn در رویداد Crisis حضور خواهند داشت. Earth-Prime (در اصل “زمین ما”) به دو زمین قهرمان دیگر می پیوندد و همه چیز در کمیک های دهه 1970 عجیب می شود. چنین ایده ای چندین بار در تاریخ DC تکرار شده است که معروف ترین آن در Animal Man اثر گرانت موریسون است.
یک سال بعد، E. نلسون بریدول و مارتین پاسکو به دلین پیوستند تا در سال 1976 روی داستان بحران در زمین-S با تمرکز بر Shazam کار کنند (شماره های 135-137). در سال 1977، پل لویتز به پاسکو و دلن پیوست تا لژیون ابرقهرمانان آینده را در لیگ عدالت آمریکا شماره 147 و 148 کشف کند.
اگر نام استعدادها برای شما کافی نبود، در پایان دهه گری کانوی اولین بحران خود را با دیلن در سال 1978 و اعداد 159 و 160 ایجاد کرد. این زوج برای حل یک معمای قتل در سال 1979 در شماره 171 و 172 تلاش کردند تا زمینه را برای بحران هویت دهه های آینده فراهم کنند. سپس در سال 1980 و شماره های 183-185 کمیک Justice League of America به دنیای چهارم رفتند.
جورج پرز در سال 1981 برای موارد 195-197 به عنوان مقدمه ای برای بحران های برجسته تر به کانوی پیوست. سپس، در سال 1982، کانوی با یک داستان پنج شمارهای Crisis on Earth-Prime که نه تنها در شمارههای 207-209 لیگ عدالت آمریکا، بلکه در شماره 14 و 15 اسکادران All-Star منتشر شد، فرمت استاندارد را زیر و رو کرد. اتفاق افتاد. این روزها، اتفاقی که در کتاب های مصور مختلف رخ می دهد یک اتفاق عادی است، اما در دهه 1980 بسیار نادر تلقی می شد.
کانوی و روی توماس یک سال دیگر برای داستان بحران، که این بار سادهتر بود، در شمارههای 219 و 220 در کنار چاک پاتون، با هم همکاری کردند. در سال 1984، کورت بوزی جوان با آلن کوپربرگ برای آخرین شراکت دو نفره در لیگ عدالت آمریکا شماره 231 و 232 همکاری کرد. اتفاقی که بعدا افتاد دنیای کمیک را برای همیشه تغییر داد.
تا به حال، مفهوم Crisis مانند یک چندجهانی در حال گسترش به نظر می رسید، رویدادی سالانه برای معرفی مجدد شخصیت های محبوب گذشته و ایجاد شخصیت های جدید برای آینده. با این حال، سال 1985 برای همیشه معنای بحران را در دنیای دی سی تغییر داد. همه چیز در ژانویه با Crisis on Infinite Earths شماره 1 توسط Marv Wolfman و George Perez آغاز شد. این داستان نویسان به دنبال تغییر ایده اولیه بودند و با Crisis، چندجهانی پراکنده DC را در یک جهان خطی واحد، برعکس قصد اصلی فاکس، متراکم کنند.
وقتی این مینی سریال یک ساله داستانی پیچیده و احساسی را به نمایش گذاشت که همه چیز را تغییر داد، فرصتی برای لیگ عدالت به وجود آمد تا کاری فراتر از بحران های سالانه انجام دهد. این بار در شماره نوزدهم مجله Infinity Inc. روی، دن توماس، و تاد مک فارلین، تازه وارد، بحران به اوج خود می رسد. این داستان با داستانی به نام بحران نهایی توسط کانوی و جو استاتون در لیگ عدالت آمریکا شماره 244 گره خورده بود با پایان یافتن این سال متحول کننده، شماره 12 Crisis on Infinite Earths در ماه دسامبر منتشر شد و تداوم DC به حالت تعلیق درآمد. دوران آغاز شده پس از بحران رسما در دی سی است.
اگر با دنیای DC آشنایی دارید، می دانید که این پایان میراث بحران DC Universe نبود. در واقع، کلمه بحران هنوز برای DC زنده است و هر از گاهی با رویدادهای متقاطع همراه است. اما سپس سنت سالانه لیگ عدالت برای ملاقات با همتایان موازی خود پایان یافت.
این داستانهای قدیمیتر ماجراهای سرگرمکنندهای بودند که لزوماً چشمانداز انتشار را تغییر ندادند، اما خوانندگان را درگیر و علاقهمند به روایتهای چندجهانی نگه داشتند و مفاهیم لیگ عدالت آمریکا را گسترش دادند. البته، بدون آنها، بحران متحول کننده در زمین های بی نهایت، یکی از برجسته ترین نقاط عطف در انتشارات دی سی و حتی کل صنعت کتاب های مصور، ممکن بود رخ نمی داد.
منبع خبر: https://digiato.com/game/%D9%88%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%DA%86%D8%B4%D9%85%D9%87-%D9%85
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز