کامران حجازی تهیه کننده فیلم سینمایی «تمساح خونین» که این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره ساخت این فیلم و شکل گیری ساختار آن گفت: سال ها با جواد عزتی کار کردم و قبل از «کروکودیل خونی». تمام همکاری های ما با عوامل و گروه بود و از اولین تجربه همکاری، من جزو اولین کسانی بودم که به او گفتم باید فیلم بسازیم، چون به نظر من جواد عزتی علاوه بر اینکه یک بازیگر، تمام عناصر صحنه را مشخص می کند.
حجازی خاطرنشان کرد: به نظر من جواد عزتی تنها زمانی که مقابل دوربین قرار می گیرد بازیگر نیست و تسلط او بر تمام اجزای صحنه کاملاً مشخص است و تاثیر این تبحر را در پروژه های مختلف دیده ام و از طریق شناختی که از تواناییهای او کسب کرده بودم، قبل از اینکه در اوایل سال 1402 به او پیشنهاد بدهم، در مورد کارگردانی به طور مفصل با او صحبت کرده بودم و به او گفتم نقشهای دارم که یک کمدی اکشن است و او نقشه را خواند و پذیرفت. وقتی جواد عزتی طرح را خواند، پنج شش صفحه بود و با تایید او تصمیم گرفتیم آن را اجرا کنیم.
این تهیه کننده درباره انتخاب فیلمنامه «تمساح خونین» گفت: قبلا تمام کارهایی که کار کرده بودم فیلم اجتماعی و آثار تاریخ معاصر بود و همیشه سعی می کردم فیلم کمدی بسازم باید متفاوت باشد و چه زمانی. با جواد عزتی درباره ساخت یک کمدی صحبت کردم، او هم این دغدغه را داشت که یک اثر متفاوت بسازد و فکر می کرد که ژانر کمدی اکشن نادیده گرفته شده است و ما در این سال ها توجه چندانی به آن نکرده ایم و می توانیم به این گزینه فکر کنید
وی افزود: پروژه «تمساح خونی» در ابتدا چندان ویژگی های سینمای اکشن کمدی را نداشت و با توجه به جذابیت داستان و اینکه قصد تولید یک فیلم اکشن کمدی را داشتیم، تصمیم گرفتیم داستان را روایت کنیم. از این طریق فضا و جواد عزتی در فاز فیلمنامه ایده های زیادی داشت که کمک زیادی به شکل گیری «تمساح خونی» در چنین ساختاری کرد و او برای همه سکانس ها شکست واضحی داشت و به همین دلیل فیلمبرداری را شروع کردیم. با یک ذهنیت کامل
تهیه کننده فیلم «مرد بازنده» در ادامه تاکید کرد: هدف ما این بود که اگر می خواهیم فیلم کمدی بسازیم از رفتن به سمت کمدی احمقانه پرهیز کنیم و اصرار داشتیم که این همه ضعف فنی و ساختاری در کار وجود داشته باشد و همه این موارد و تولید جنس کمدی که در سینمای ما کمتر دیده می شود، نشان می دهد که «تمساح خونین» فیلمی نیست که فقط برای موفقیت در گیشه ساخته شده باشد و هدف دیگری از جمله حفظ ارزش های هنری هدف اصلی ما ساخت یک فیلم باکیفیت بود و موفقیت در گیشه یکی از اولویت های بعدی ما بود.
حجازی درباره ساخت یک فیلم اکشن، تکنیک و چالش تهیه ابزار لازم برای رسیدن به کیفیت مطلوب در سینمای ایران بیان کرد: سعی کردیم گروه سازنده فیلم «تمساح خونین» را شکل دهیم تا حضور مردم را در نظر بگیریم. خوبی این است که همه آنها افرادی هستند که در کار و تخصص خود جسور هستند. به نظر من ساخت «تمساح خونین» جسارت و ریسک پذیری می خواهد که باید در همه عوامل تولید وجود داشته باشد، زیرا وقتی سعی می کنید اثری متفاوت بسازید، احتمال شکست بسیار زیاد است و ممکن است برخی نخواهند. ریسک را قبول نکنید.
وی افزود: به عنوان مثال سامان لطفیان فیلمبردار «تمساح خونین» فردی است که به دنبال تجربه است و این موضوع به دلش می آید. با ملاقات افراد مورد نظر و ایده هایی که جواد عزتی برای ساخت این فیلم داشت، اگرچه نمی توان گفت صددرصد از موفقیت پروژه «تمساح خونین» مطمئن بودیم، اما تا حد زیادی خیالمان راحت شد و پذیرفتیم. خطر دستیابی به آن
تهیه کننده فیلم سینمایی «جلیقه چرمی» درباره ضبط فیلم تعقیب و گریز گفت: در صحنه های تعقیب و گریز فیلم با شرایطی مواجه شدیم که جان فیلمبردار ما واقعا در خطر بود و در حالی که دوربین بسیار گران قیمتی روی سپر دوربین نصب شده بود. خودرو، در صحنه های تعقیب خودرو با آن با سرعتی در حدود 160 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد و هر لحظه امکان از دست دادن حداقل یک دوربین وجود داشت که قیمت آن بیش از ده میلیارد تومان است. ما واقعا ریسک بزرگی کردیم و دلیل چنین ریسکی به ضعف سینمای ما از نظر تجهیزاتی مربوط می شود.
وی افزود: ما در کشورمان تجهیزات کافی برای ضبط صحنه های اکشن نداریم، در حالی که در سینمای جهان ابزار و امکاناتی وجود دارد تا صحنه هایی را که با سختی و با خطر جانی و مالی ضبط کرده ایم، خیلی ساده تر به دست بیاید. روش. شرایط.” مثلاً در سینمای جهان با ساختار بسته روی یک ماشین مجزا یا دوربین روی ماشین مجهز به جرثقیل، دوربین در حین حرکت می تواند 180 درجه دور ماشین بچرخد و با این امکانات صحنه های فوق العاده ای به دست می آورد، اما ما نمی توانیم. با داشتن هر یک از این امکانات رایج در دنیا برای ساخت صحنه های اکشن، فیلم تعقیب و گریز فیلم را ضبط کردیم که خوشبختانه به نتیجه خوبی رسیدیم.
حجازی درباره استفاده از جلوه های ویژه رایانه ای گفت: حدود 85 تا 90 درصد سکانس تعقیب و گریز در لوکیشن فیلمبرداری شد و تنها چند سکانس بود که به دلیل موقعیت دوربین و بقیه چاره ای جز بریدن نداشتیم. صحنه ها به طور کامل در میدان ضبط شده است. جالب اینجاست که تقریبا 80 تا 70 درصد صحنه ها جواد عزتی در حال رانندگی بود و ما از بدلکار خیلی کم استفاده کردیم. در صحنه ای که خودرو از بین دو خودروی دیگر عبور می کند و دوربین روی کاپوت دو خودروی دیگر نصب می شود، جواد عزتی پشت فرمان بود، در صحنه هایی که شاهد تعقیب و گریز در خیابان ها و بزرگراه های تهران هستیم، جواد عزتی. خودش راننده ماشینه .
حجازی در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت آشنایی زدایی در داستان «تمساح خونین» این اثر را خالی از جغرافیا و حال و هوای ایرانی کرده است، گفت: من با این نظر مخالفم و فکر می کنم «تمساح خونین» ویژگی خاصی دارد. شخصیت. جغرافيا، اما تلاش تفاوت ما شايد باعث شده باشد كه مخاطب نمونه مشابهي را در سينماي ايران پيدا نكند و چون در فيلم هاي ديگر چنين فضاي بصري نديده است، احساس كند كه اين فيلم هيچ ارتباطي با فيلم هاي ديگري كه ديده اند ندارد. فیلم های کمدی ایرانی اما خیلی واضح است. تمام اتفاقات فیلم در شهر تهران می گذرد و در این فیلم تصویری از شب تهران را می بینیم که با آن فضای بصری جذابی ایجاد کرده ایم. نورپردازی دقیق و حتی در صحنه های داخلی از وسواس زیادی در نورپردازی و طراحی صحنه استفاده می شد. و هر لوکیشنی که در فیلم دیده شد توسط گروه تولید و طراحی صحنه ساخته شد و هیچ لوکیشنی در فیلم از قبل آماده نبود. قبل از جشنواره تعبیری از «تمساح خونین» به کار بردم که آن را پیشنهاد جدیدی برای سینمای ایران (به خصوص ژانر کمدی) میدانستم و فکر میکنم اگر تا به امروز از فیلم استقبال خوبی شده است، احتمالاً به دلیل تفاوت است. فیلم وجود دارد و مخاطب این احساس را دارد که یک اثر جدید را کشف کرده است.
این تهیه کننده در ادامه از خطر اکران نسخه زیرزمینی فیلم های پرمخاطب که چند روز پیش برای فیلم «فسیل» رخ داد، گفت: قطعا از سوی مسئولان سینمایی اطمینان حاصل کردم که با اکران موافقت کرده ام. “تمساح خونی”. قبل از اکران فیلم، من و آقای امریان جلسات متعددی با روسای بخش پخش سینما داشتیم و در مورد انتشار نسخه مخفی فیلم ها به جمع بندی های مشخصی رسیدیم، اما در نهایت با این اطمینان که م. من تصمیم گرفتم این فیلم را در نوروز اکران کنم.
وی گفت: قطعا انتشار نسخه های بوتلگ فیلم ها در زمان اکران اتفاق بسیار خطرناکی است و اگر ما فیلمسازان، سینماگران و مسئولان سینمایی این موضوع را جدی نگیریم، تکرار آن فاجعه بزرگی خواهد بود. برای سینمای ما تا جایی که من می دانم آقای عامریان (تهیه کننده فیلم فسیل) برای کشف منبع اکران نسخه مخفی فیلمش تحت تعقیب هستند و می دانم که به نتیجه رسیده است و امیدوارم. این اتفاق برای هیچ فیلم دیگری تکرار نخواهد شد.
حجازی در پایان درباره تبلیغات فیلم «تمساح خونین» گفت: نمی توان از بیلبوردهای شهری برای تبلیغ فیلم های کمدی استفاده کرد، زیرا به نظر می رسد این امکان برای سایر فیلم ها وجود دارد و برای ما بیش از هر چیزی استقبالی که در جشنواره صورت گرفت نقش تبلیغاتی دارد و بخشی از تبلیغات نیز در فضای مجازی صورت می گیرد، اما به نظر من مهمترین شکل تبلیغات برای یک فیلم تبلیغات دهان به دهان است و مهم این است که یک فیلم بتواند در ابتدا نظر مخاطب اول خود را جلب می کند و سپس چهره مخاطب است که فیلم را تبلیغ می کند.
رکنا نیوز