سیدعلی رضا مرندی در گفت وگویی به تشریح مشکلات و کاستی های نظام سلامت و شاخص های لازم برای انتخاب وزیر بهداشت و درمان پرداخت.
شاید تقصیر خود مسئولین بود. از آنجایی که ما اهمیت سلامت را برای دولت و مجلس توضیح ندادیم و فقط به زندگی روزمره پرداختیم، مردم مشکلات اقتصادی دارند اما مشکلات سلامتی هم دارند و اگر از آنها چشم پوشی کنیم، نه تنها مشکلات سلامتی بدتر می شود، بلکه مشکلات سلامتی هم دارند. بدتر شدن. علاوه بر مشکلات اقتصادی. اگر این مشکلات بهداشتی را نپذیریم، هر چه می گوییم مشکلات مردم را حل نمی کند. وضعیت سلامت اصلا مناسب نیست، مثلاً ما معتقدیم که سلامت یعنی ساختن بیمارستان، یا خرید تجهیزات یا دارو. در حالی که این واقعاً بهداشتی نیست، اما سلامت باید به گونه ای باشد که افراد بیمار نشوند و اگر مریض شدند بلافاصله تحت درمان قرار گیرند. علاوه بر این، مهمترین چیز بهبود سلامت مردم است. در حالی که وضعیت فعلی که ما در آن زندگی می کنیم از نظر بهداشتی اصلاً وضعیت مناسبی نیست، اگر الان کسی بگوید من شرایط را حفظ می کنم، این بسیار نادان است. اصولاً سلامت در ذهن مردم و مسئولان چیست، اما متاسفانه درمان و بیماری اشتباه به نظر می رسد. در حالی که سلامت دقیقا نقطه مقابل بیماری است، برای حفظ و ارتقای سلامت باید از بیماری ها پیشگیری کرد، در این صورت چون درک درستی از سلامت نداریم، به دنبال پزشک متخصص، دارو، بیمارستان، تجهیزات می رویم. و… این مشکل مربوط به خود ماست که شاید جامعه پزشکی آن را درست درک نکرده باشد، طبیعتاً مشکلات به وزارت بهداشت می رود و آنها زیر ذره بین هستند که اقدام کنند.
کشورهای صنعتی قدر سلامتی را بیشتر از ما می دانند زیرا اقتصادی فکر می کنند. می دانند اگر انسان سالم باشد کارگر و تکنسین خوبی است چون مریض نمی شود و کار را از دست نمی دهد. بنابراین تمرکز آنها حفظ سلامت مردم است تا بتوانند از آنها در صنعت، ساختمان و اقتصاد استفاده کنند، اما ما به این فکر نمی کنیم، در حالی که افراد سالم و ماهر سرمایه اصلی هر کشوری هستند و نباید از نیروی انسانی غافل شد. . ما به جای اینکه از بیماری ها پیشگیری کنیم تا مردم سالم بمانند، مدام در حال ساختن بیمارستان هستیم و می خواهیم بیماران را درمان کنیم.
بیماری های غیرواگیر عامل اصلی مرگ و میر در کشور ما هستند
ما می توانیم از سیگار کشیدن جلوگیری کنیم، سیگار نکشیم و از نوشیدنی های الکلی پرهیز کنیم و به سرطان، بیماری قلبی و سکته مغزی مبتلا نخواهیم شد. اما این اقدامات پیشگیرانه آنگونه نیست که ما در تلویزیون خودنمایی می کنیم. با استفاده از دستگاه های ام آر ای رای جمع آوری می کنند، مثلا یک دستگاه ام آر ای می خرند و در تلویزیون نشان می دهند یا در میدان می چرخند و از آن برای گرفتن رای مردم استفاده می کنند. اینها اهداف الهی نیست. مثلاً اگر من را از وزیر برکنار کنند، تعدادی تجهیزات پزشکی گران قیمت را بین برخی از اخراج کنندگانم توزیع می کنم. این افتخار جمهوری اسلامی و نظام نیست، بلکه اتفاق افتاده و هست. اگر روی چیزهای سادهای که جز خدا نبیند از تلویزیون پخش نمیشود و فعالیت بدنی و دسترسی مردم به میوهها و سبزیها و نه کشیدن سیگار و قلیان و مشروبات الکلی تمرکز کنیم، این با جایگاه ارزشمند سلامتی منافات دارد. خوب و موثر است. اکنون بیش از 80 درصد مرگ و میرها مربوط به بیماری های قلبی است.
کشورهایی که در این زمینه خوب عمل کرده اند موفق بوده اند. بنابراین مشکل اصلی عدم آگاهی از مشکلات اساسی است و البته وزارت بهداشت باید این مشکلات بزرگ را پیش بینی و از آن جلوگیری کند در غیر این صورت این بیماری ها آمار مرگ و میر بالایی خواهد داشت و هزینه های هنگفتی را به وزارت بهداشت تحمیل می کند. متاسفانه وقتی در انتخاب وزیر بهداشت دقت نکنیم همین مشکلات پیش می آید. مردم واقعا تعجب کرده اند. برخی از وزرا اصلا تجربه نداشتند یکی از وزیران گفت: چون رئیس جمهور بیمار من است، در دفتر من گفت شما وزیر من شوید. این نوع انتخابات بسیار نگران کننده است و اگر ادامه پیدا کند قطعاً به جایی نخواهیم رسید. پرداختن به مسائل پیشگیری از بیماری ها و ارتقای هر چه بیشتر سلامت مردم بسیار ارزان تر از ساخت بیمارستان است. اما پرستار سر کار نمی آید و در تلویزیون نشان می دهند که ما تخت های زیادی ساخته ایم و نمی گویند مردم چقدر پول می دهند. اما ما نمی توانیم برای این بیمارستان ها پرستار پیدا کنیم و وقتی به آنها اطلاع می دهیم نمی آیند.
مردم را فریب ندهید
باید بصیرت در برنامه ریزی و نظارت در این زمینه وجود داشته باشد. اینها عوام فریبی هستند و دلیل اصلی آن عدم شناخت صحیح مفاهیم سلامت و عدم اجرای صحیح سیاست های سلامت جامعه است که مقام معظم رهبری بیش از 10 سال پیش سیاست های کلی نظام سلامت را ابلاغ کردند و این 14 بند غیرعادی است. مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (فرهنگستان) یک بار از ما خواسته بود که مسائل بهداشتی را در 50 سال آینده پیش بینی کنیم. در واقع، وقتی به این سیاستها نگاه کردیم، دیدیم که اگر به درستی اجرا شوند، تا پنجاه سال آینده مؤثر خواهند بود. اما متأسفانه هر وزیری که می آید نه می داند، نه می خواند، نه باور می کند و نه عمل می کند.
در برهم زدن ادغام دخالت کردند و این ضرر است که مجلس و دولت و شورای نگهبان همگی به تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رأی دادند و دو بار تصویب شد، اما در فاصله کوتاهی 3 وزیر بعد از آن. آقای دکتر مزیکیان با این انتخاب مخالفت کردند. مدیریت دلسوزانه بدون اتکا به دولت، حدود 600 خانه بهداشت در دوران ریاست جمهوری وی تأسیس شد. او دانشگاه خودش را در تبریز بنا کرد، به عدالت سلامت و مستضعفان عمیقاً معتقد است و به آن اهمیت می دهد و می خواهد کاری انجام دهد. ما در طبقات بالا سر و صدا می کنیم، اما محرومان نمی دانند سلامت و حقوقشان چیست؟ ممکن است تلویزیون کار شما را نشان ندهد، اما خدا می بیند و من اراده می کنم.
برخی از مردان با نادیده گرفتن کامل سیاست های بهداشت عمومی و برنامه های توسعه پنج ساله، برای خود برنامه می نویسند و هزینه های گزافی را تحمیل می کنند، حتی بودجه های بهداشتی را در بخش درمان صرف می کنند، اما هیچ کس نظارت نمی کند.
وزیر بهداشت باید پزشک باشد
آقای دکتر این بحث وجود دارد که اگر فردی که وزیر بهداشت می شود، تضاد منافع پیش می آید، از طرفی می گویند اگر پزشک نباشد کامل ندارد نظر جناب عالی چیست؟
اگر به خدا ایمان داشته باشیم کافی است. یعنی اگر پزشک باشد یا پزشک نباشد و در هر مقامی باشد، ولی از خدا بترسد، تضاد منافعی نشان نمی دهد، اجازه دخالت دوستان و آشنایان را نمی دهد و به امور دیگر نمی پردازد. پزشکان از بسیاری از مردم تحصیلکرده تر هستند و سال های طولانی تری را در مدرسه می گذرانند. بنابراین، آنها برای خود وضعیت متفاوتی احساس می کنند، به خصوص که آنها چندان به دولت نیاز ندارند. بنابراین بیشتر به مردم وابسته اند تا دولت و مستقل فکر می کنند. کار با آن ها کار آسانی نیست و اگر مدیرانی با صلاحیت بالا نباشند و تجربه ای در مدیریت کلی نظام سلامت نداشته باشند، قطعا وضعیت بدتر خواهد شد.
رئیس جمهور باید وزیر بهداشت را به صورت مستمر زیر نظر داشته باشد
وزیر می تواند با توضیحات خود در مجلس همه را قانع کند. من به آقای دکتر مزیکیان گفتم حتی اگر بهترین انتخاب را برای وزیر دارید باید دائماً کارها را رصد کنید و خدا تا الان خیلی به نظام کمک کرده است. اگر مشیت خدا نبود الان وضعیت ما فرق می کرد و باید به فکر مشکلات و مشکلات مردم بود، به ویژه کسانی که انقلاب کردند و به جبهه رفتند و الان فشارها و فشارهای اقتصادی را تحمل می کنند. پشت نظام ایستادم. در واقع نیاز به رحمت و کمک دارند و باید برای تقویت آنها تلاش کرد و غفلت از آنها گناه است.
ما سلامت خانواده محدودی داریم
در این شبکه سلامت مادران، کودکان، جنین ها و کودکان در هر سنی تا زمان مرگ فرد وجود دارد و بستگی به سن، جنس و شغل نیز دارد، اما علاوه بر آن ، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، آموزش بهداشت، بهداشت مدارس و… در آنجا اگر نام آن را سلامت خانواده بگذاریم، یعنی بقیه برنامه های بهداشتی به دلیل عدم آشنایی با مسائل بهداشتی در کشور مهم نیست. مایه تاسف است که سالهای زیادی از زندگی مردم به بیراهه میرود و نه تنها برای شناخت خود تلاش میکنند، بلکه نابود میشوند. در نتیجه این کار بسیار اشتباه بوده و هست و رهبری دو بار به وزیر، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و … تذکر دادند. موسسات با وجود نامه ها، هشدارها و تذکرات آکادمی علوم پزشکی کیشو، چون سلامت در ذهنشان مهم نیست، زیاد وارد نمی شوند.
اولویت وزیر جدید باید اجرای «سیاست های سلامت عمومی» باشد.
مهمترین اولویت های وزیر بهداشت در دولت چهاردهم چیست؟ اولویت وزیر جدید اجرای «سیاست های سلامت عمومی» است؟ زیرا در این سیاست ها; شبکه، ادغام، ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری وجود دارد. ابعاد مختلفی هم برای سلامت وجود دارد، احیای طرح داروهای ژنریک که من در زمان وزارت مرحوم دکتر زرگر معاون آن بودم و ایشان با شرکت های چندملیتی لابی کردند تا نام شرکت ما را نام ببرند. دادن داروهای ژنریک به قضات، چون قیمت تجاری داروها ده برابر داروهای ژنریک بود. اگرچه ایشان در مقام وزیر دوام نیاوردند، اما این قدم بزرگ را برداشتند و ما از آن بهره فراوان بردیم، اما به تدریج دوستان، وزرا و دیگر مسئولین آن را فراموش کردند. اکنون درصد نسخههای داروهای ژنریک در آمریکا که انواع داروها را تولید میکند به 90 درصد رسیده است، یعنی 90 درصد نسخهها در آمریکا با نام ژنریک نوشته میشوند نه با نام تجاری. در اروپا 92 درصد کشورهای ثروتمند نیز از داروهای ژنریک استفاده می کنند، اما ما برعکس عمل می کنیم.
تشخیص خیانت و نادانی دشوار است
مردم دوست ندارند به جهل و نادانی دوستانشان برچسب خیانت بزنند، اما گاهی اوقات تشخیص این دو دشوار است. می دانیم که سود اقتصادی دارد و در مصرف دارو صرفه جویی می کند. بیمار بیچاره ای که نمی فهمد در سیاست های عمومی در مورد طب سنتی موردی است که باید توضیح دهیم و تحقیق کنیم و به نظر می رسد بهترین کار این است که آخرالزمان آن را وارد کنیم، اما چون هرکس نقش خود را ایفا می کند. یک ابزار؛ اکنون مصوبات بدی دارند که فقط تضاد طب سنتی و طب فعلی را بیشتر می کند و مردم نیز از آن رنج می برند. طبیعتا جیب عده ای پر می شود، یعنی عده ای که اصلا خواندن و نوشتن بلد نیستند، اما متأسفانه مدتی است که نسبت به ارزش های انسانی و اسلامی کمی بی تفاوت بوده ایم. در حالی که مقام معظم رهبری به آن اهمیت زیادی دادند و فرمودند که ارزش ها باید در مراکز آموزشی و همچنین در محیط های بهداشتی و درمانی و ارائه خدمات آموزش داده شود تا در جامعه نهادینه شود. تلاش ما باید این باشد که مشتریان از ما یاد بگیرند و این ارزش ها در جامعه نهادینه شود. واقعیت امر این است که اگر ما خودمان را وقف اجرای سیاست های بهداشت عمومی در حوزه سلامت کنیم، چیزی نخواهیم داشت. نقص.
منبع خبر: https://www.saalemnews.com/news/17125/%D8%AA%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-mri-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%AD-%DB%8C%DA%A9-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%84%D8%BA%D9%88-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز