همچنین یک اتفاق شگفت انگیز در این بین رخ داد. یکی از دو خودروساز بزرگ کشور از نمایندگی های خود خواسته است تا مشتریان را برای بررسی و به روز رسانی نرم افزار ACU به شعب خود معرفی کنند. در متن این تماس ها نوبت مشتریان است که در زمان های مختلف برای بررسی و به روز رسانی (رایگان) نرم افزار ACU خودرو (که مربوط به ایربگ است) پذیرفته شوند.
همه اینها در حالی است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر (12 بهمن) با جمعی از تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و مدیران اقتصادی و صنعتی از کیفیت برخی محصولات ملی به ویژه خودرو گلایه کردند و گفتند: ما در برخی محصولات هستیم. داخلی متأسفانه می بینیم که کیفیت در نظر گرفته نمی شود، بسیار بد است. تمام این حمایت ها در این سال ها از صنعت خودروسازی کشور صورت گرفت. خوب، کیفیت ماشین خوب نیست، مردم ناراضی هستند و حق با آنهاست. اعتراض مردم به حق است و این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند. “
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پی حادثه بهبهان و باز نشدن ایربگها اعلام کرد: «در سه دوره گذشته گزارشی از سوی مسئولان ذیربط درباره ارزیابی کیفیت خودروهای ایرانی به مجلس ارائه نشده است. . هیچ گزارشی از کیفیت خودروهای ایرانی دریافت نکرده ایم «در جلسه علنی مجلس قرائت شود».
مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو در این خصوص اعلام کرد: باز شدن ایربگ ها در هنگام تصادف رانندگی به شدت ضربه، سرعت و زاویه برخورد بستگی دارد و هیچ ضربه ای باز نمی شود. کیسه های هوا هر کیسه هوا یک جعبه سیاه برای ذخیره اطلاعات دارد. بنابراین برای بررسی حادثه بهبهان باید به این جعبه های سیاه نگاه کنیم تا بتوانیم علت کار نکردن ایربگ را مشخص کنیم و اگر مشخص شود که ایربگ مشکلی داشته طبق توافقات بین المللی باید به سراغ سازنده این ایربگ ها بروید و مقصر تولیدکنندگان ایربگ هستند.
در حالی که حدود 40 روز از حادثه بهبهان و سابقه باز نشدن ایربگ در این تصادف زنجیره ای می گذرد، علی رغم تاکید نهادهای نظارتی بر ارتقای کیفیت خودروها و مهمتر از آن گلایه مقام معظم رهبری از کیفیت خودروها. ، دو تولید کننده بزرگ سکوت کردند، آنها ترجیح دادند پاسخ دهند. با این حال، تماس یکی از آنها برای بررسی و به روز رسانی قطعات ACU خودروها، احتمال نقص فنی و ایربگ را تقویت می کند.
لازم به ذکر است که مسئولیت کیفیت و ایمنی خودروها، خودروسازان و شبکه تامین آنها؛ اما در این زمینه با وجود مشکوک بودن چهار شرکت بزرگ تامین کننده کیسه هوای مورد نیاز خودروسازان، سکوت اختیار کرده اند.
سکوت خودروسازان در مورد باز نشدن کیسه هوا در تصادف زنجیره ای محور بهبهان
ای بی اس نیوز حدود سه هفته پیش این موضوع را از شرکت ایران خودرو پیگیری کرد. ایران خودرو در ابتدای روند پیگیری اعلام کرد که موضوع درخواست تجدیدنظر در این گروه صنعتی مطرح شده اما هنوز پیامکی برای مشتریان ارسال نشده است. در آن زمان بود که خبرگزاری تعداد زیادی از این پیامک ها را برای صاحبان خودرو ارسال می کرد. پس از آن با وجود پیگیری های متعدد، این شرکت پاسخی به این موضوع نداد.
حتی در ماه گذشته که موضوع خودروهای فرسوده (در پی تصادف بهبهان) داغ شد و واکنش های بسیاری را برانگیخت، به جز اطلاعیه سازمان ملی استاندارد ایران که در راستای بهبود و افزایش کیفیت و ایمنی خودروها، 15 مسئولیت ها، وظایف و تکلیف قانونی تعیین کرده و خودروسازان را موظف به اجرای مقررات قانونی کرده ایم.
این خودروساز در این تماس ها تاکید کرده است که در صورت عدم مراجعه به موقع مشتری، مسئولیت هرگونه مشکل و تصادف با منبع تماس بر عهده شرکت خواهد بود.
همچنین با وجود تصادف اخیر در اتوبان بهبهان که منجر به تصادف زنجیره ای 50 خودرو شد و به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی “هیچ خودرویی باز نشد” اگرچه بسیاری از مسئولان، مقامات کشوری و نمایندگان مجلس پیگیر شدند. ایربگ خودروی بهبهان باز نشد و لازم دانستند مشتریان خودرو به خودروسازان شکایت کنند اما با گذشت حدود 40 روز از حادثه هنوز هیچ یک از خودروسازان پاسخ قانع کننده ای ارائه نکرده اند. این در حالی است که مشتریان هنگام خرید خودرو برای هر ایربگ حدود چهار تا شش میلیون تومان می پردازند.
absnews
فراخوان این شایعه را تقویت می کند که کیسه های هوا مشکل دارند و خودروساز را مجبور به انجام فراخوان می کند. همچنین ممکن است این موضوع ارتباط مستقیمی با تصادف اخیر بهبهان و باز نشدن ایربگ ها داشته باشد.
بر این اساس، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر کیفیت محصولات از جمله خودرو، خودروسازان باید در این زمینه پاسخگو باشند و علاوه بر ارائه توضیحاتی برای بحث کلی کیفیت که همواره به ویژه در این موضوع خاص مورد نقد بوده است. (باز نشدن کیسه هوا).
اعلام فراخوان بازنگری نرم افزار ACU خودروها و تقویت نقص ایربگ
این موضوع توسط یکی دیگر از خودروسازان بزرگ کشور (سایپا) نیز مورد بررسی قرار گرفت، اما این شرکت نیز از رسیدگی به موضوع کلی باز نکردن ایربگ محصولات خود خودداری کرد و ظاهراً سکوت را به مسئولیت ترجیح داد.
به گزارش ای بی اس نیوز، کیفیت خودرو یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر بسیار مطرح شده و موجی از اعتراض ها را به دنبال داشته است. جدا از مردم، مسئولان کشور، مجلس و دولتمردان همواره از بی کیفیتی خودروها گلایه داشته اند. حتی در دوره های مختلف وزرای وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تعمیر و ارتقای کیفی خودروها را شعار انتخاباتی خود قرار دادند و در گفت وگوها و جلسات خود قول بهبود دادند، اما تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است. در این رابطه.
البته یکی از خودروسازان در این زمینه بهانه ای بدتر از گناه و بهانه ای عجیب برای باز نکردن ایربگ (ایربگ) خودروها مطرح کرد و احساس کرد در این زمینه سیاه نمایی در حال شکل گیری است.
در این راستا نحوه واردات قطعات معیوب مربوط به کیسه هوا و نصب آن در خودروها نیز جای بحث دارد و ای بی اس نیوز در این زمینه پیگیر خواهد بود. مشکلی که می تواند پای تعدادی از واردکنندگان قطعات، OEM ها و حتی گمرکات را به این ماجرا باز کند.
رهبر انقلاب درباره صنعت خودرو از دو خطر افزایش قیمت و کیفیت خودرو گلایه کردند.