بالاخره بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی از طرف بیمه مرکزی به مرحله نهایی رسید
00:01 – 23 اوت 1403
بیمه مسئولیت وسایل نقلیه ریلی نسبت به شخص ثالث وظیفه قانونی است که در ماده 1 قانون بیمه اجباری شخص ثالث به صراحت بیان شده است.
بهمن ماه سال 1401 بود که مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی به خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز گفت: در قانون بیمه شخص ثالث مقرر شده است که تمامی خودروها مشمول بیمه شخص ثالث اجباری شوند. در گذشته وسایل نقلیه ریلی مشمول این قانون نبودند. اخیراً با تلاش و همکاری مجتمع راه آهن و سایر ادارات، ابتدا پیش نویسی تهیه و برای مهریه (1401) سقف این نرخ ها به دولت ارسال کردیم. شناسایی و اعلام شده است.
وی افزود: روز گذشته (12 بهمن 1401 هجری شمسی) در جلسه شورای عالی بیمه برنامه ها بر اساس سقف تعیین شده تعیین و اعداد دقیق مشخص و به مجموعه شرکت های بیمه اطلاع داده شد که از این پس می توانند تمامی افرادی که در اثر حوادث ریلی آسیب دیده اند را قادر می سازد تا دچار حادثه شوند و تحت پوشش بیمه قرار گیرند.
بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی سال گذشته اجرایی نشد و ای بی اس نیوز در تاریخ 5 خرداد ماه سال جاری برای اطلاع از آخرین جزئیات بیمه وسایل نقلیه ریلی به بیمه مرکزی مراجعه کردند. ای بی اس نیوز: با توجه به بیمه نامه شخصی وسایل نقلیه ریلی، از اسفندماه سال گذشته بیمه نامه را به شرکت های بیمه ابلاغ کرده ایم و شرکت های بیمه در حال آماده سازی اقلام ابلاغی هستند و بیمه این امکان را دارد. صدور بیمه نامه
این مسئول افزود: این گفتگو دو طرف دارد که یکی از آنها این است که بیمه مرکزی به عنوان نهاد نظارتی کار را کنترل می کند اما لازم است تغییراتی در نرم افزار شرکت بیمه ایجاد شود و پس از اطلاع رسانی این نوع بیمه ها به روز شود. بیمه مرکزی، بیمه ها نیز برای این کار اقداماتی انجام داده اند. لازم به ذکر است در پایان سال گذشته جدول تعرفه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی برای سال جاری از سوی معاونت نظارت بیمه مرکزی اعلام شد و امیدواریم بتوانیم تا پایان این اسناد بیمه نامه را صادر کنیم. این سال ماه آینده (تیر) در صورت آمادگی شرکت های بیمه.
وی همچنین تصریح کرد: شرکت های بیمه بستری دارند که باید فرآیند بیمه از آن نهادینه شود و در مورد بیمه شخص ثالث هم این اتفاق افتاد اما به دلیل مفاهیمی که در بحث راه آهن وجود دارد باید تغییراتی ایجاد، اجرا و سپس انجام شود. عملیات به طور کلی: این تشریفات از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و بیمه مرکزی پیگیر این مراحل است.
بیمه مسئولیت نباید برای لکوموتیوها و قطارها صادر شود
چندی پیش مهدی مختاری رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ای بی اس نیوز، گفت: موضوع بیمه شخص ثالث لکوموتیوها و قطارها حل شده است. مدت زیادی است که در بیمه مرکزی مطرح شده است.
این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: تیم ما در بیمه مرکزی برنامه ریزی کرده و تمام مواردی از این نوع را که تقاضای بیشتری دارند در نظر گرفته است و نسخه جدید ویرایش سوم جدید را آماده کرده ایم و تقریباً از اواسط امسال آن را اجرا خواهیم کرد. پاییز نوامبر در عرض یک ماه و بسیاری از موارد در آنجا حل خواهد شد.
مختاری افزود: در خصوص لکوموتیوها و قطارها در نسخه سوم فعلی موضوع بیمه شخص ثالث لکوموتیوها و قطارها را اجرا کردیم و بخشنامه صادر شد و موارد ابلاغ شد و این بحث اکنون در جریان است و اگر انجام شود و شرکت این کار را انجام ندهد تخلف محسوب می شود و اگر بیمه ای برای صدور آن نباشد باید در منطقه سوم باشد و بیمه مسئولیت صادر نشود.
وی می گوید: در مورد کل موضوع بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی از طرف بیمه مرکزی به مرحله نهایی رسیده است و در صورت ارائه درخواست بیمه قطار و لکوموتیو توسط شرکتی، شرکت های بیمه موظف به صدور ثالث هستند. -بیمه طرف طبق بخشنامه و چنانچه شرکت دیگری بیمه نامه صادر کند تخلف محسوب می شود.
رئیس کل بیمه مرکزی دیروز در گروه خبرنگاران با اشاره به بحث بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی گفت: یکی دیگر از اقدامات بیمه مرکزی گسترش بیمه شخص ثالث در حوزه راه آهن شهری و بین شهری بود که در این راستا به طور کلی در حال انجام است. که اکنون شامل بیمه شخص ثالث در بخش خرده فروشی می شود.
مرحله اول بیمه شخصی قطارها حل شد
ای بی اس نیوز برای اطلاع از جزئیات بیشتر بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی به سراغ میاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن رفت و توضیح داد که بیمه شخص ثالث قطارها با سایر بخش های حمل و نقل از جمله اتوبوس و هواپیما متفاوت است. وی بیان کرد: قسمت تراکتور و برق در اتوبوس ها یا ناوگان های دیگر یکپارچه بوده و نیازی به بررسی جداگانه ندارد اما در حمل و نقل ریلی و قطار با توجه به اینکه واگن های مسافری، واگن های باری و لکوموتیوها هر کدام یک قسمت جداگانه محسوب می شوند، بنابراین وجود دارد. نیاز به بررسی دقیق تر و مذاکرات بیشتر است.
وی گفت: خوشبختانه در حوزه لکوموتیو موضوع بیمه اشخاص ثالث را حل کرده ایم اما در خودروهای باری و مسافری با توجه به اینکه برخی خودروها متعلق به بخش خصوصی است نیاز به بیمه جدی تری وجود دارد. مذاکره با این بخش اگر بیمه لکوموتیو با وسایل نقلیه مسافربری و باری ادغام شود دیگر نیازی به مذاکره بیمه ای جداگانه با شرکت های خصوصی نخواهد بود و مشکل بیمه شخص ثالث در این بخش حل شده است.
لازم به ذکر است قبل از اینکه این قطارها دارای بیمه نامه مسئولیت باشند، این نوع بیمه نامه سقف محدودی برای پوشش خسارت مادی داشت.
همچنین شایان ذکر است که ماده 42 بیمه نامه اجباری شخص ثالث به صراحت تصریح می کند که هر وسیله نقلیه ای که بیمه نامه نداشته باشد باید شناسایی شود، قانون اجرا شود و جریمه شود و حتی قانون نیز تأیید می کند که باید حتماً آن را تشخیص دهد. متوقف شود.
خبرنگار: کیمیا گولیبور