مجله ملی آرمان:

حکم بازداشت ولادیمیر پوتین در حالی از سوی دادگاه کیفری بین المللی صادر شد که روسیه مدت هاست تحت فشار بین المللی قرار دارد.

بازی کیش و مت غرب با پوتین

تحریم های گسترده کشورهای غربی، خروج تیم ملی روسیه از جام جهانی و فشارهایی که کشورهای غربی پس از حمله به اوکراین به این کشور وارد کردند، این کشور را در شرایطی قرار داده است که می توان به هر احتمالی در این زمینه اشاره کرد. . با این وجود، صدور حکم بازداشت علیه رئیس جمهور که خود را بیش از یک رئیس جمهور می داند، نادیده گرفتن موقعیتی است که پوتین برای خود در روسیه ایجاد کرده است. موضعی که اگرچه طرفدارانی دارد، اما به دلیل حمله به اوکراین، از انتقاد فعالان حقوق بشر و بخش هایی از جامعه روسیه دور نمانده است. واکنش اتحادیه اروپا و بایدن، رئیس جمهور آمریکا به صدور حکم بازداشت پوتین به وضوح نشان می دهد که غرب علاوه بر تحریم زیرساخت های روسیه، به دنبال ایجاد کاریزمایی است که پوتین تلاش کرد در روسیه و جهان ایجاد کند. رهبران سیاسی سال های اخیر


واکنش ها به حکم بازداشت پوتین

بایدن حکم بازداشت رئیس‌جمهور روسیه از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی را توجیه کرد و گفت: دادگاه کیفری بین‌المللی در اقدام و تصمیم خود مشروع است و پوتین به وضوح مرتکب جنایات جنگی شده است. اتحادیه اروپا نیز همراه با رئیس جمهور ایالات متحده از صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین توسط دادگاه کیفری بین المللی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی استقبال کرد و آن را برای اجرای عدالت مهم دانست. اتحادیه اروپا تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی علیه رئیس‌جمهور روسیه را آغازی برای پاسخگویی روسیه توصیف کرده است. پس از آن بود که دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به صدور حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از سوی دادگاه کیفری بین المللی، اعلام کرد: «تصمیم دیوان کیفری بین المللی تحریک آمیز و غیرقابل قبول است. روسیه دادگاه کیفری بین المللی را به رسمیت نمی شناسد و تصمیمات آن هیچ ارزش قانونی ندارد. اظهارات سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نشان می دهد که روسیه برخلاف جزر و مد رودخانه جهان شنا می کند و برای موفقیت تلاش می کند. اتفاقی که با توجه به شرایط حاکم بعید به نظر می رسد نتیجه ای داشته باشد.


پوتین دیروز، پوتین امروز

بدون شک اقدامات اخیر کشورهای غربی با هدف اعمال فشار بیشتر بر روسیه است، اما اینکه به سراغ رئیس جمهور این کشور رفته و حکم بازداشت او را صادر کرده اند به این معناست که پوتین باید قبل از آن برای جایگاه خود در صحنه بین المللی مبارزه کند. پس از دستور حمله برای اوکراین تفاوت ایجاد کنید. اما به نظر می رسد پوتین این عواقب را به خوبی درک کرده و چنین روزهایی را تصور کرده و با آگاهی از این ایده ها دستور حمله به اوکراین را داده است. با این وجود، چهره ای که مردم جهان از پوتین ساخته اند، پس از حمله به اوکراین با تغییری 180 درجه ای مواجه شد و او از رهبری که می توانست در میان رهبران سیاسی جهان جایگاهی داشته باشد، به نمادی از خودکامگی تبدیل شد. حکومت در قرن بیست و یکم قرنی که چنین حکومت هایی در آن جایی ندارند، اقدام اخیر دیوان کیفری بین المللی به این معناست که پوتین نیز مانند کشورش باید با شرایط جدید زندگی کند و خود را برای حوادث آینده آماده کند. کشورهای غربی سعی می کنند موقعیت پوتین را مانند روسیه در مسیر نزولی قرار دهند و روز به روز بر شدت او بیفزایند. در چنین شرایطی، پوتین در شرایطی قرار خواهد گرفت که در عین حفظ ظاهر از درون، باید با چالش های جدی روبرو شود. چالش هایی که بسیاری از رهبران مستبد جهان پیش از این با آن مواجه بوده اند. رهبرانی که به هر طریقی سعی در افزایش قدرت خود داشته اند اما به مرور زمان دچار انحطاط و فروپاشی از درون شده اند. اگرچه باید بپذیریم که فضای قرن بیستم تفاوت های چشمگیری با زمان کنونی پیدا کرده و نوع فروپاشی داخلی دولت های استبدادی نیز تغییر کرده است، اما آنچه مسلم است برای دولت هایی مانند آنچه پوتین برای خود در کرملین، سرنوشت دیگری غیر از سرنوشت برخی از رهبران سیاسی این کشور وجود دارد که نمی توان تصور کرد.