سازنده بازی واجور «Vaajoor» که اخباری از آینده این بازی برای عموم دارد، داستان طراحی این بازی را بیان می کند و حقایقی را درباره آن برجسته می کند.
به گزارش ای بی اس نیوز، در مواقعی که در فضای مجازی شاهد غلط املایی کلمات فارسی و حتی گاهی تمایل به استفاده از خط انگلیسی یا زبان انگلیسی هستیم، بازی در این فضا باز شده است که کاربران را با کلمات فارسی به چالش می کشد.
برخورد اولیه اکثر بینندگان فعلی بازی «وجور» با او در فضای مجازی، دیدن مربعهایی از رنگهای مشکی، سبز، زرد و قرمز بود که دوستان مجازیشان به اشتراک گذاشتند و آنها را کنجکاو کرد که لینک آن و داستان را باز کنند!
حالا پس از مدتی جناس «وجور» به یکی از سرگرمی های اصلی بخش قابل توجهی از کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. اما به نظر میرسد در سالهای اخیر کمتر شاهد سرگرمیهایی بودهایم که واژهها و زبان فارسی را اینگونه معرفی کند.
سعید علیپور، سازنده «واجور» وی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره ایده طراحی این بازی گفت: من جدول زمانی را به زبان انگلیسی دنبال می کردم و گاهی می دیدم که نتیجه بازی wordle به اشتراک گذاشته می شود. فکر می کنم 200 روز از شروع این بازی می گذرد و من حدود 190 روز است که هستم. آن زمان به دلیل درگیری هایی که داشتم موضوع را خیلی جدی نگرفتم. ولی بعد دیدم چند تا از دوستان فارسی زبان هم دارن پخش میکنن. به ذهنم خطور کرد که اگر این مدل بازی فارسی بود احتمالا استقبال می شد و در فرصت کمی که در آخر هفته داشتم سه چهار ساعت وقت گذاشتم و نسخه اول را سوار کردم. با گذشت زمان، برخی از مسائل پیدا شد و حل شد.
او در مورد Vajoor می گوید: “به زودی به روز رسانی دیگری ارائه خواهم کرد که یک سری پیشنهادات برای آن ارائه شده است.” احتمالاً عاملی است که چرا آنها اینقدر ضعیف عمل می کنند. حالا یک بازی دیگر به آن اضافه شده است که در آپدیت جدید منتشر خواهد شد. تعدادی بازی دیگر در این لیست وجود دارد که هر وقت فرصتی پیدا کنم آنها را اضافه خواهم کرد.
علیپور در عین حال با بیان اینکه این گرایش ها معمولاً از یک جا شروع می شود و به جاهای دیگر سرایت می کند، می افزاید: «من هم با ساختن این بازی شانس آوردم، کسانی که در شبکه دوستانم بودند و برای اولین بار دیده اند و به اشتراک گذاشته شده است”. ، شبکه ای غنی داشت و آن را قابل مشاهده و مد روز کرد. واژور اکنون از مرز 15000 روزانه عبور کرده است.
سازنده «واژور» همچنین در پاسخ به سوالی درباره حواشی این بازی که می توان آن را دور زد، عنوان می کند: «واژور» بازی ساده ای است، اما حتی بزرگ ترین و پیچیده ترین بازی ها را می توان دور زد. اما اصلاً بحث بازی در فلسفه نیست. اگر بخواهیم تقلب کنیم به جای لذت حل مشکل، لذت دور زدن آن را انتخاب کرده ایم و این لذت بلافاصله متوقف می شود.
سعید علیپور در عین حال می گوید: «روزمرگی بودن این بازی باعث می شود افراد وقت زیادی را تلف نکنند. مینی گیم های دیگری که می خواهم اضافه کنم همینطور است. به هر حال، در بازی “Vaajoor” من کلمه چک را در سمت سرور قرار دادم. کلمه به آنجا می رود و تیک زده می شود و سپس پاسخ می دهد. اما در همین بازی انگلیسی کلمات کاملا دوستانه هستند; یعنی کاربر فقط باید یک منبع ویروسی از صفحه دریافت کند و هر روز و در روزهای آینده پاسخ را در داده های صفحه ببیند. اما این مسیر است که بازی را لذت بخش می کند.
او همچنین درباره اینکه کدام بازیها با درج کلمات فارسی قبل از «وجور» ترند شدهاند، میگوید: اخیراً بازیهای زیادی را در شبکههای اجتماعی ندیدهام که بیشتر ترند شوند. اما فکر می کنم محبوب ترین ها تا اینجای کار «آمیرزا»، «فندق» و … بوده است. چند سال پیش بازی هایی مثل «آفتاب» و «هندو» بودند که ترکیبی از تصاویر و کلمات را داشتند. اینها نیز در زمان خود بسیار مد شده اند. بازی «Sunshine» در آن زمان برنده تعداد زیادی فروش قطعه بازی برای حل معما شد که از نظر کیفیت کاربردی، عدد خوبی بود.
در حالی که در روزهای اخیر ادعا می شود عده ای به نحوه انتخاب واژه وجور پی برده اند و گفته می شود که انتخاب آنها در بین واژه ها بیشتر است، علیپور می گوید: «ابتدا به فکر انتخاب واژه های تصادفی بودم. ولی بعد دیدم به خاطر تعداد حروف برای کلمات فارسی سخته (گویا انگلیسی با حروف صدادار تلفظ نمیشه) و علاوه بر این اوزان عربی هم هست و بنابراین گزینه ها خیلی پیچیده میشه مثلا اگه قرار بدید وزن فعل، بی نهایت پنج حرف وجود دارد که دو حرف مشترک دارند و این باعث شد که به صورت دستی فهرستی ایجاد کنم که هر از چند گاهی به آن اضافه می کنم تا تمام نشود. انتخاب کلمات به این صورت است. بنابراین دستی و بر اساس این اصل که سختی و راحتی با هم همراه است؛ روزهای بسیار سخت و روزهای بسیار راحت.از طرفی کسانی که منظم هستند می توانند به سرعت واکنش نشان دهند و از بازی لذت ببرند.در واقع آنها نمی بازند زیرا هستند. تی منظم آنها سه کلمه را برای یافتن انواع حروف انتخاب می کنند و پس از آن سه فرصت بعدی را برای حدس زدن پاسخ می گیرند. البته گاهی هم نمی توانند جوابی پیدا کنند.
او در پایان میگوید: «چیز جالب این است که در چند روز گذشته خواندم که نیویورک تایمز بازی wordle را خریده است. برام جالب بود البته این بازی بسیار محبوب شده است و گفته می شود روزانه حدود دو میلیون کاربر دارد. اما بعید می دانم در ایران برای بازی ای مثل “وجور” چنین اتفاقی بیفتد چون ما زیاد درگیر قوانین کپی رایت نیستیم و خود بازی کپی است و استقبال از بازی انگلیسی با این بازی فارسی متفاوت است.
absnews
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز