بازگشت سرمایه در بزرگراه شیراز
حسین مینایی رئیس هیئت مدیره شرکت ساخت و نگهداری بزرگراه شیراز – اصفهان در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه علاقه بسیاری از پیمانکاران بخش خصوصی به ساخت بزرگراه، بازگشت سرمایه بلندمدت در پروژه ها است و گفت: سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بسیاری از پروژه ها به سختی انجام می شود، هرچند بازگشت سرمایه در بسیاری از پروژه های مسکونی و ساختمانی بسیار سریع محقق می شود.
وی افزود: در ساخت جاده آزاد بازگشت سرمایه با تاخیر انجام شد و بازگشت سرمایه در جاده آزاد شیراز – اصفهان 18 سال بود. بازگشت سرمایه در صورتی است که میزان کارمزدها به خوبی پرداخت شود که در بسیاری از موارد اینگونه نیست و بخش خصوصی چندان به آن اهمیت نمی دهد.
وی تاکید کرد: این پروژه نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال به جنوب و حوزه ترانزیتی در کشور دارد بنابراین باید حداقل در راستای سیاست های دولت اجرایی شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر هزینه نگهداری ماهانه جاده شیراز – اصفهان بین 2 تا 2.5 میلیارد تومان است و در هفت سال آینده باید این جاده به طور کامل بازسازی و آسفالت شود که نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی و دولت باید هر چه سریعتر میزان عوارض این جاده را اعلام کنند، در غیر این صورت پروژه بزرگراه در کشور با شکست مواجه می شود و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش وارد نمی شود.
وی گفت: در قطعه هشتم آزاد در جاده شیراز – اصفهان که حد فاصل شیراز و بوشهر است، سهم وزارت راه و شهرسازی 50 درصد و سهم ما با احتساب بازدهی 25 درصد است. در بلند مدت هیچ کس 25 درصد را قبول نکرد.
وی افزود: حمل و نقل و بزرگراه سازی رکن توسعه و ترانزیت است و با توجه به اینکه بزرگراه شیراز – اصفهان کامل ترین پروژه بزرگراهی کشور است باید سرمایه گذاری و توجه بیشتری شود.
وی افزود: یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی 8 اسفند لغایت 30 اردیبهشت ماه ثبت نام شد و تا به امروز سازمان راهداری دوربینی برای نظارت بر سرعت و تخلفات در این طرح نصب نکرده است زیرا برآورد هزینه آن 60 میلیارد تومان است.
خبرنگار: کبری عزیزم