بازگشت خودروسازان فرانسوی و چینی به ایران منوط به جبران خسارات ناشی از عهدشکنی است/ تولید بنز «ای 200» در ایران خودرو

امیرحسین کاکایی وی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد و ایجاد کسب و کار خبرگزاری آنا، با اشاره به صحبت های منوچهر منطق درباره لغو قرعه کشی خودرو، گفت: در صورت واقعی شدن جوایز می توانیم سیستم قرعه کشی را حذف کنیم. دیدید که قیمت های خودروساز سایپا با حذف قیمت سفارش به قیمت بازار نزدیک شد و قبل از حذف قرعه کشی، صف ثبت نام در قرعه کشی این خودروساز به صورت خودکار حذف شد.
کاکایی گفت: به لیست شرکت هایی که خودروهایشان وارد می شود نگاه کردم، در این لیست نام غم انگیز رنو وجود داشت. در این سال ها خط تولید ال نود ما تعطیل شد و خسارات زیادی متحمل شدیم. چه کسی مسئول ضررهای احتمالی ما در آینده خواهد بود؟ رنو برای بازگشت به بازار ایران ابتدا باید به تعهدات قرارداد قبلی عمل کرده و خسارت وارده را جبران کند. سیاستمداران بدون توجه به قرارداد قبلی قصد واردات از رنو را دارند که چنین حقی نخواهند داشت. ما باید با همه مردم دنیا کار کنیم، اما باید در چارچوب قانون و تعهدات باشد.
یک کارشناس خودرو، لغو قرعه کشی را تنها راه واقعی سازی قیمت دانست و حضور مجدد خودروسازان خارجی را به شرط پرداخت خسارت دانست و گفت: خسارت وارده به صنعت خودرو در آن زمان خروج از کشور. خودروسازان خارجی به صنعت کشور تحمیل شدند.
کاکایی خاطرنشان کرد: با تولید چند مدل خودرو نمی توانیم به اوج تولید خودروهای اقتصادی برسیم. سوال ما از وزیر صنعت این است که چرا قول تولید بیشتر می دهد اما در عمل چند مدل خودرو تولید می کند؟ سیاست ها باید بر اساس اصول اقتصادی، غیر متناقض و دائماً در حال تغییر باشد.
کاکایی افزود: اگر فرض کنیم واقعا و به طور طبیعی قیمت ها افزایش یافته است. تقاضا با توجه به تورم بالای 10 سال اخیر و کاهش تولید ناخالص داخلی کاهش می یابد و بازار به سمت تعادل پیش می رود. در حال حاضر درآمد اکثریت جامعه متناسب با هزینه های واقعی افزایش نیافته است به طوری که با توجه به افزایش قیمت ها مصرف کاهش می یابد. اگر خودرو به قیمت واقعی فروخته شود، مصرف کننده زیادی نداریم، بنابراین به زودی خواهید دید که مشتریان به شدت کاهش می یابند و خودروسازان مجبور می شوند از طریق لیزینگ و وام بازار را تحریک کنند.
کاکایی افزود: قرعه کشی زمانی مطرح شد که قیمت ها زیر قیمت بازار بود و 50 تا 100 درصد اجاره بها پس از خرید تضمین شد. سرورهای سایت ثبت نام پاسخگوی صف خرید خودروی ارزان نبودند و به همین دلیل مجبور به ایجاد قرعه کشی شدند. حذف کامل لاتاری زمانی خواهیم داشت که اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه از بین برود، این امکان در بورس یا بازار آزاد وجود دارد.
absnews
این کارشناس صنعت افزود: متأسفانه سیاست های بدی در کشور در حال انجام است و در نتیجه صنعت به صورت زیگزاگ و متضاد حرکت می کند. همین دو سه روز پیش مدیرکل خودرو اعلام کرد که 9 مدل جدید خودروی ایرانی به بازار اضافه می شود، این مشکل به این صنعت ضربه می زند. قبل از معرفی آریسان 2 و تیراژ آن، مدل 3 معرفی می شود، این مشکل هزینه هایی را به صنعت تحمیل می کند و مردم این هزینه ها را پرداخت خواهند کرد. معرفی یک خودروی جدید خوب است، اما وقتی به اصل ماجرا می رسیم، هزینه ساخت خودرو بالا می رود و از این رو مصرف کننده دوباره ضرر می کند.
کاکایی در پایان درباره حضور خودروسازان خارجی گفت: خودروسازان چینی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، به عنوان مثال دانگ فنگ به طور ناگهانی از بازار ایران خارج شد و خسارت زیادی به ایران خودرو وارد کرد. با خروج این خودروساز چینی تعدادی از خودروها ناقص ماند و آبروی ما در بین مردم از بین رفت و ایران خودرو مجبور به پرداخت جریمه شد. رویه نباید طوری باشد که شرکای اقتصادی ما فرار کنند و ما لعنتشان را بخوریم. خودروسازان فراری پس از بازگشت به بازار ایران ابتدا باید عزت خود را بازگردانند و خسارت وارده به خودروساز ما را جبران کنند و سپس اجازه فعالیت پیدا کنند. ضمناً فراموش نکنیم که چندی پیش بنز E 200 را در ایران خودرو تولید کردیم، اگرچه مونتاژ آن به پایان رسیده است، اما در خود ایران خودرو انجام شد.
کاکایی خاطرنشان کرد: قیمت سفارش کمتر از قیمت تمام شده بوده و ضرر فنی به خودروساز وارد کرده است. دولت تاکنون مجبور بوده این کار را انجام دهد، اما بار افزایش قیمت ها را بر دوش نداشته است. در حال حاضر قیمت خودروهای سایپا تقریبا آزاد است اما قیمت خودروهای ایران خودرو همچنان الزام آور است.
گفتگو