سایر موضوعات

بازگشت به برنامه ششم نوسازی صنعتی



به گفته رئیس ایدرو، به نظر می رسد جنبه برنامه ششم توسعه مربوط به بازسازی و نوسازی صنایع که پیش از این مرکز پژوهش های مجلس آن را ناکارآمد ارزیابی کرده بود، با تغییراتی دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ای بی اس نیوز، اخیرا مرکز پژوهش های مجلس با هدف آسیب شناسی و ارائه رویکردهای کلان برای تدوین برنامه هفتم توسعه، عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در بخش های مختلف ارزیابی کرد. نوسازی صنایع برنامه ششم توسعه، برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران طی سال های 1396 تا 1400 است و برنامه هفتم توسعه هنوز به تصویب نرسیده است.

بند ح ماده 46 برنامه ششم مربوط به تدوین طرح نوسازی و بازسازی صنایع با هدف کاهش شدت انرژی و افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی در اواخر تا پایان سال اول. اجرای برنامه ناکارآمد ارزیابی شد. در اصل طرح نوسازی و بازسازی صنایع در دی ماه 1400 به تصویب هیأت وزیران رسید و از دیگر اقدامات بازسازی و نوسازی می توان به بازسازی و نوسازی 13 واحد نساجی به مبلغ بیش از 51 میلیون تومان در سال 1397 اشاره کرد. و معرفی به بانک های عامل برای بازسازی و نوسازی 21 واحد نساجی به مبلغ 207 میلیارد تومان. در سال 1399. معرفی دو واحد چرم در بانک های عامل برای دریافت 11 میلیارد تومان، ارسال نامه از مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات در خصوص صدور تبصره ماده (18) قانون امور مالی سال 1396 و اختصاص 20 درصد. تامین منابع بازسازی و نوسازی صنایع و تجهیزات فرسوده و احیای خطوط تولید و ماشین آلات شرکت دخانیات ایران و تعیین اولویت‌های صنایع تحت پوشش بازسازی و نوسازی با همکاری انجمن‌ها و سازمان‌های تخصصی مربوطه ضروری است.

بنابراین، اگرچه طبق قانون طرح نوسازی و بازسازی صنایع، این طرح باید قبل از پایان سال اول اجرای این قانون تدوین و تصویب شود، دولت نیز باید اقدامات حمایتی و تشویقی و اعتباری لازم را انجام دهد. در قالب بودجه سالانه، اما نتیجه اجرای این مصوبه در بخش بازسازی صنعتی، بازسازی و نوسازی 34 واحد نساجی و 2 واحد چرمی و نوسازی و نوسازی خطوط تولید و ماشین آلات شرکت دخانیات بوده است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز تحقیقات، اولویت های صنایع تحت پوشش برای بازسازی و نوسازی با همکاری انجمن ها و تشکل های تخصصی ذیربط تعیین شده است که در انتخاب اولویت ها برای دریافت حمایت های دولتی رویه صحیحی تلقی نمی شود. طبق مصوبه 1400 هیات وزیران، اولویت ها باید توسط کارگروهی مرکب از اعضای مذکور در مصوبه تعیین شود. از سوی دیگر به دلیل تاخیر در اجرای مصوبه، منابع لازم برای اجرای آن در طول سال های اجرای برنامه تامین نشد و تنها منابع حمایتی از صنایع این حوزه به بخشی از صنایع محدود شد. از بند «الف» تبصره 18 در نتیجه به طور کلی مرکز پژوهش‌های مجلس اجرای این مصوبه را با توجه به تاخیر تقریباً چهار ساله در اجرای آن بی‌اثر ارزیابی کرده بود.

علی نبوی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز دیروز موضوع تشکیل کارگروه را مطرح کرد و گفت: بند «ح» ماده 46 قانون برنامه ششم توسعه کشور مستلزم آن است. دولت برای نوسازی و نوسازی سرمایه گذاری ها و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور برنامه ریزی کرد، گفت: بهمن ماه سال گذشته کارگروهی متشکل از سازمان های محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه، اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد تشکیل شد. ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و … تشکیل شد.

اما به گفته وی، قرار است در دوره جدید با طرح بسترسازی، نامزدهای نوسازی و بازسازی صنایع و افرادی که توانایی لازم برای این کار را دارند گرد هم آیند.

فرآیند نوسازی صنایع نیز به این صورت است که برای هر واحد طرح نوسازی و بازسازی تهیه می شود و در صورت تایید کارگروه مذکور، تحلیل کاملی از عوارض و طرح توجیهی فنی و اقتصادی تهیه می شود. برای آن تاکنون 1620 واحد برای نوسازی و بازسازی اولیه مورد ارزیابی قرار گرفته است که از این تعداد 486 واحد به دفاتر تخصصی وزارت امنیت و 134 واحد برای تشخیص اولیه معرفی شده اند. باید دید این طرح به نتیجه مطلوب خواهد رسید یا خیر.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا