اخبار اقتصادی روز

– بازگشایی گره های ترافیکی کشور با بهره برداری از 2500 کیلومتر بزرگراه

بزرگراه ها یکی از شاخص های رشد اقتصادی هستند و به همین دلیل هر چه بزرگراه ها و زیرساخت های حمل و نقل در یک کشور تکمیل شود، آن کشور سریعتر در مسیر توسعه و رشد اقتصادی حرکت می کند. افزایش فرصت های شغلی، افزایش سرعت خودرو، کاهش ترافیک و کاهش ارزش خودروها از دیگر مزایای ساخت بزرگراه است.

کاهش چشمگیر تصادفات رانندگی همزمان با ساخت رایگان جاده ها در کشور

ایمنی یکی از مهمترین مزیت های بزرگراه سازی در کشور است و کاهش تصادفات رانندگی، کاهش زمان سفر و تسریع در جابجایی کالا و مسافر از دیگر مزایای بزرگراه هاست.

ارزش افزوده بزرگراه ها در کشور بسیار زیاد است و دولت ها سعی دارند بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در ساخت بزرگراه تشویق کنند، زیرا سرمایه گذاران سود خود را از عوارض عوارض دریافت می کنند.

افتتاح تقاطع های ترافیکی در بسیاری از جاده های پرتردد کشور و همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام رایگان از مهمترین برنامه های در دستور کار دولت سیزدهم است. دولت از ابتدای سال جاری توانسته بخشی از پروژه مهمی را که با همت مهندسان کشور ساخته شده به بهره برداری برساند.

کاهش 130 کیلومتر جاده با تکمیل پروژه آزاد شیراز – اصفهان

میلازیل معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این خصوص به خبرنگاران گفت: پروژه مهم و راهبردی دیگری نیز در سال گذشته به بهره برداری رسید که پروژه آزاد راه شیراز- اصفهان است. کلوب: پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان یکی از مهم ترین و طولانی ترین پروژه های بزرگراهی کشور است که با بهره برداری از این بزرگراه، مسیر فعلی شیراز به اصفهان به پایان رسید در 130 کیلومتر. زمان سفر نیز 2.5 ساعت کاهش می یابد که ترافیک جنوب کشور به ویژه بین استان های فارس، اصفهان، هرمزگان و بوشهر را تغییر می دهد.

امسال تعداد زیادی پروژه بزرگراهی تقریباً تکمیل شده تکمیل می شود و در همین راستا خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی به باشگاه خبرنگاران گفت: هزار و 402 پروژه بزرگراهی با افتتاح 242 کیلومتر بزرگراه و در نظر گرفته شده است. سال رونق بزرگراه ها در کشور که رشد حدود 3 برابری آن نسبت به نرخ سالانه یکی از موفقیت های این حوزه است.

وی افزود: در بخش شبکه ریلی، مرکز استان سنندج به شبکه ریلی وصل شده و راه آهن مرکزی تبریز نیز بهره برداری شده است، علاوه بر این، خط ریلی رشت – قزوین که به بهره برداری می رسد، با یک به طول 232 کیلومتر یکی از سال های خوب توسعه محسوب می شود و شبکه راه آهن به عنوان اتصال مراکز استانداری با این خطوط به شمار می رود. افتتاح بیش از 750 کیلومتر راه و بزرگراه در مناطق کم برخوردار و کریدورهای ترانزیتی جنوب، غرب، شرق و سایر نقاط، حاصل تلاش های صورت گرفته در این زمینه در یک سال گذشته است.

الکاظمی تاکید کرد: به طور خلاصه تمامی برنامه های سال گذشته بر اساس تکمیل کریدورهای ترانزیتی و اتصال به مرزهای کشور، اتصال شمال کشور به جنوب آن از طریق راه آهن، رفع ازدحام ترافیکی و توسعه همکاری های بین المللی بود. احیای مسیرهای ترانزیتی کشور حاصل همه این برنامه ها با در نظر گرفتن موقعیت خاص جغرافیایی است تا بتوانیم از این موهبت الهی برای رسیدن به توسعه همه جانبه کشور بهره مند شویم.

خادمی با یادآوری اینکه کشور نیازمند ساخت حداقل 10 هزار کیلومتر بزرگراه است، افزود: با توجه به چشم انداز حمل و نقل کشور و توسعه زیرساخت ها و کریدورهای حمل و نقل بین المللی باید شبکه ریلی و جاده ای را تقویت کنیم. احداث بزرگراه تنها بخشی از زیرساخت های کشور است که باید با مشارکت مردم انجام شود. طبق قانون، دولت نمی تواند به تنهایی بزرگراه بسازد. بنابراین در رابطه با شعار «تولید جهشی با مشارکت مردمی» می توان با برنامه ریزی از پول مردم برای توسعه بزرگراه ها استفاده کرد.

242 کیلومتر بزرگراه طی سال گذشته افتتاح شد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به افتتاح 242 کیلومتر بزرگراه در سال گذشته با افزایش سه برابری نسبت به سالانه، گفت: افتتاح 232 کیلومتر راه آهن و بیش از 800 کیلومتر راه و بزرگراه های کشور علاوه بر ثبت یک رکورد جدید در افتتاحیه سالانه. پروژه ها نشان از عزم دولت برای تکمیل شریان های حمل و نقل کشور دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توان و تجربه مهندسان در کشور ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر هیچ مانعی برای طراحی، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت وجود اعتبارات مورد نیاز، ظرفیت اجرای سالانه کمتر از 100 هزار میلیارد تومان نخواهد بود.

الکاظمی ظرفیت مهندسی کشور را چندین برابر منابع موجود دانست و گفت: با توجه به توانمندی ها و پتانسیل های بدنه مهندسی کشور می توان بر صادرات خدمات فنی به ویژه به کشورهای همسایه تمرکز کرد.

مدیرعامل شرکت عمران و توسعه، پیگیری مصوبات مجلس نمایندگان در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و استفاده از روش‌های قانونی برای تامین منابع لازم برای پروژه‌های راه‌سازی را یکی از الزامات پیشرفت در رویه‌ها عنوان کرد.

وی از افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 6 پروژه راهسازی در کشور با حضور رئیس جمهور شهید در سال گذشته خبر داد که این امر حکایت از اهمیت پروژه های راهسازی در سال گذشته دارد حوزه بزرگراه ها از نظر طول، نوع اجرا و حجم عملیات اجرایی، چون در نوع خود پروژه ای عظیم به شمار می رود، امیدواریم بتوانیم موانعی از جمله اعتبار سنجی را مرتفع نماییم و به توانایی شما تکیه کنیم. بتواند این روند را نیز ادامه دهد.

ساخت، تکمیل و بهره برداری از 2500 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی

لازم به ذکر است طی دو سال و نیم گذشته بیش از 2500 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی احداث، تکمیل و بهره برداری شده است که مهمترین آنها افتتاح محور بطافه – دهدشت به طول 136 است. کیلومتر کریدور بزرگراهی ساحلی جنوب کشور به طول 76 کیلومتر، کریدور بزرگراهی غرب به طول 60 کیلومتر، بهره برداری از باند چهارم باند دوم محور «بابامیدان – کشساران» و اجرای خط 60 کیلومتری آن انجام شده است. «چهارراه غیرهمسطح وحدتی، بهره برداری از محور بیجار – زنجان به طول 27 کیلومتر، بهره برداری از محور بهسازی جاده اصلی چابهار – زاهدان به طول 25 کیلومتر، بهره برداری از محور جهرم – لار – بندرعباس با … به طول 20 کیلومتر عملیات سربیشا – دارا – ماهیرود – مایل 78 محور به طول 20 کیلومتر به بهره برداری از باند دوم شازند – ازنا به طول 17 کیلومتر و قم اشاره کرد. – بزرگراه کهک به طول 17 کیلومتر.

رفع 1508 نقطه حادثه خیز در جاده

احداث و آسفالت راه های روستایی روستاهای بیش از 20 خانوار به طول 6787 کیلومتر، نصب نقاط پرحادثه در جاده های دولتی به تعداد 1508 گذرگاه و بهره برداری از پل ارتباطی ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا. ایستگاه مرزی به طول 89 متر و ارزش 5.8 میلیون یورو از دیگر اقدامات مهم در این منطقه است.

بر اساس این گزارش، حمل و نقل زمینی در ایران به دلیل گستردگی کشور، پراکندگی جمعیت، پراکندگی صنایع، پوشش گسترده شبکه جاده ای و عدم گسترش کامل سایر روش ها، نقش و جایگاه ویژه ای در حمل و نقل و اقتصاد کشور دارد. حمل و نقل. مناطق حمل و نقل کشور

سهم حمل و نقل زمینی از کل ارزش افزوده بخش حمل و نقل بیش از 87 درصد است. مرکز آمار با توجه به سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2018، سهم بخش حمل‌ونقل زمینی شهری و برون شهری از تولید ناخالص داخلی معادل 28 درصد است که با توجه به سهم سایر بخش‌ها در گروه خدمات، بیشترین سهم را دارد. سهم تخصیص یافته با فرض اینکه سهم حمل و نقل غیر شهری 50 درصد باشد، سهم حمل و نقل زمینی در تولید ناخالص ملی 14 درصد برآورد شده است.

خبرنگار: کبری عزیزم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *