جمعه , ۲ خرداد ۱۴۰۴

بازرسان آژانس در ایران; از «برادعی» تا «گروسی»

با وجود اینکه ایران 14 بازرس جدید پیشنهادی آژانس را پس از لغو انتصاب 8 بازرس پذیرفت و تعداد بازرسان در ایران به 130 نفر رسید، آژانس همچنان بر سمت های قبلی خود پافشاری می کند. تنها راه حل این مشکل بازگشت به متن توافقنامه حفاظت جهانی و تطبیق اقدامات با سازوکارهای پیش بینی شده در آن است.

به گزارش ای بی اس نیوز، محمد اسلامی روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در همکاری با این سازمان برای لغو انتصاب تعدادی از بازرسان از سازمان تصریح کرد: منعی برای ورود هیچ بازرسی نداشته ایم. 130 بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند و بازدید از آنها در حال انجام است. اعمال حق انتصاب بازرسان یکی از حقوق مسلم و طبیعی هر یک از اعضای سازمان است و بحث سیاسی نیست و ما بارها این موضوع را در فرآیندهای همکاری با سازمان ثابت کرده ایم و آنها تشخیص می دهند که خوب.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه 4 شهریور 1402 اعلام کرد که ایران مجوز فعالیت تعدادی از «بازرسان باتجربه» این سازمان بین‌المللی را که مسئول راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران بودند، لغو کرده است.

رافائل گروسی با صدور بیانیه‌ای «به شدت» این اقدام را محکوم کرد و تصریح کرد: این بازرسان از «باتجربه‌ترین» کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند که دانش بی‌نظیری در زمینه فناوری غنی‌سازی و تاکنون تأسیسات غنی‌سازی ایران دارند. تحت پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی آنها درگیر “مسئله تایید لازم” بودند.

ساعتی پس از انتشار این بیانیه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات گروسی دلیل برکناری بازرسان آژانس را تلاش آمریکا و سه کشور اروپایی عضو این آژانس دانست. . برجام برای «سوءاستفاده» از فضای شورای حکام برای «مقادیر سیاسی».

در اسفند 1402، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در واکنش به موضع سازمان مبنی بر اخراج چند بازرس از فهرست بازرسان ایران، اعلام کرد که «بازرسانی را که تابعیت سه نفر را دارند از فهرست من حذف کرده‌ایم. کشورهای اروپایی که مرتباً با جمهوری اسلامی رفتار تندی دارند».

وی خاطرنشان کرد: سه یا چهار بازرس حذف شده از این فهرست چندین سال است که به ایران نیامده اند.

در آن زمان اسلامی اعلام کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی 127 بازرس تایید شده در ایران دارد و این تعداد معدودی در مقایسه با مجموع بازرسانی که به ایران رفت و آمد می کنند نماینده ای نیستند.

در این میان، واکنش رافائل گروسی در جلسه شورای حکام در دسامبر 1402 و در اظهاراتی دیگر بسیار «عجیب» و شدیدتر از حد انتظار بود تا جایی که برخی در مورد سوال لغو انتصاب بازرسان گفتند: محکوم می کنم. ایران. موضع ایران بی‌سابقه و مغایر با همکاری‌های لازم و مورد انتظار برای تسهیل اجرای مؤثر تعهدات پادمانی و روح همکاری مورد توافق در بیانیه مشترک ۴ مارس است.

بازرسان از آژانس و از دور و نزدیک

طبق موافقتنامه جهانی پادمان، کشورهای عضو این حق را دارند که از پذیرش یک یا گروهی از بازرسان که ناتوان می‌دانند خودداری کنند، یا مأموریت خود را ناقص یا ناقص رها کنند، و اعمال این حق مستلزم تحقق یا وجود نیست. از شرایط مشخص نیست و کشورها در این مورد اختیار کامل دارند.

طبق بند 1 ماده 9 موافقتنامه جامع پادمان، آژانس باید رضایت ایران را برای انتصاب بازرسان پیشنهادی کسب کند. همچنین، طبق بند 2 ماده 9، اگر ایران در زمان پیشنهاد بازرس یا هر زمان دیگر پس از انتخاب بازرس اعتراض داشته باشد، سازمان باید یک یا چند بازرس دیگر را به دولت ایران پیشنهاد دهد. بر اساس بند 3 ماده 9، چنانچه به دلیل امتناع مکرر دولت از پذیرش یک یا چند بازرس، اجرای بازرسی طبق توافقنامه قطع شود، این مخالفت باید توسط مدیر به هیأت حکام ارجاع شود. -عمومی. آژانس. بنابراین، بر اساس نص صریح موافقتنامه جامع پادمان، ایران می‌تواند بدون هیچ توضیحی و در هر زمانی که بازرس یا بازرسان را فاقد صلاحیت بداند، از پذیرش بازرس یا بازرسان خودداری کند و آژانس باید یک یا چند بازرس دیگر را جایگزین کند. بازرسان این توافق هیچ شرطی برای آن کشور تعیین نکرده بود و در عوض آژانس را ملزم می کرد تا بازرسان دیگری را با رضایت طرف مقابل تعیین کند.

اما شاهدیم که وی با توجه به لغو انتصاب تعدادی بازرس (در مجموع هشت نفر) بدون انجام وظیفه بر اساس موافقت با معرفی افراد دیگر، موضوع را رسانه ای و سیاسی کرده و همواره بر این امر تاکید دارد. موقعیت .

بازرسان از آژانس و از دور و نزدیک

گروسی در بخشی از بیانیه خود در این زمینه گفت: «اقدام ایران به گونه‌ای اجرا شد که «مستقیم» و «به شدت» بر توانایی آژانس برای انجام مؤثر بازرسی‌های خود در ایران تأثیر می‌گذارد. این در حالی است که طبق قانون، مدیرکل باید بلافاصله پس از اعلام تصمیم ایران برای جایگزینی افراد حذف شده از فهرست بازرسان، مذاکرات را آغاز می کرد و با مقامات ایرانی تعامل می کرد.

مدیرکل آژانس در بخشی دیگر از اظهارات خود در خصوص موضوع بازرسان، اقدام ایران را «یک جانبه» خواند و آن را محکوم کرد. این رفتار و موضع گروسی کاملاً مغایر با حقوق کشورها است و هیچ مبنای قانونی ندارد، یعنی موافقتنامه جهانی پادمان که کشورها را ملزم نمی کند مخالفت خود را با آژانس یا هر ارگان دیگری هماهنگ کرده یا از قبل به آنها اطلاع دهند.

گروسی در عین حال این اقدام ایران را بر توانایی آژانس در انجام وظایف خود مؤثر می‌داند و اعلام می‌کند که بر اساس گزارش‌های منتشر شده در وب‌سایت آژانس، بخش پادمان از خدمات حدود 400 بازرس از 80 کشور مختلف استفاده می‌کند. تا وظایف حفاظتی خود را در چارچوب های حفاظتی مختلف انجام دهد. مزایای اعضا به گفته مقامات سازمان انرژی اتمی، حدود 120 نفر از این بازرسان برای بازرسی و راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای به عنوان بخشی از تعهدات پادمانی ذیل توافق جامع پادمان با ایران منصوب شده‌اند. این حدود یک سوم کل بازرسان آژانس است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در 12 مه به خبرنگاران گفت که 130 بازرس از این آژانس برای اطمینان از پادمان‌ها در ایران منصوب شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ای بی اس نیوز، پس از لغو نامزدی هشت بازرس ایران، ایران 14 بازرس جدید معرفی شده توسط این آژانس را پذیرفت. بنابراین آژانس از نظر تعداد بازرسان ضعیف نیست و ایران بیش از آنچه قوانین و مقررات ایجاب می کند با آژانس همکاری کرده است.

مدیرکل سازمان در بخشی از اظهارات خود، صلاحیت‌های ویژه و انحصاری هشت بازرس مذکور را مورد تاکید قرار داد و گفت: این افراد در انجام وظایف حراست این سازمان تأثیر زیادی داشتند. باید گفت که این اعلامیه ها در واقع خدمات و مهارت های حدود 400 بازرس آژانس را زیر سوال می برد. تاکید گروسی به این معناست که فعالیت بازرسی آژانس در حساس ترین قسمت چرخه سوخت یا حداقل در یکی از حساس ترین قسمت های چرخه سوخت به تخصص و تخصص حدود یک پنجاهم بازرسان بستگی دارد! با چنین استدلالی، چگونه می توان به گزارش آژانس در مورد اجرای تعهدات منع اشاعه و صحت اطلاعات آژانس در مورد بخش مهمی از مأموریت آژانس برای نظارت مؤثر بر تعداد زیادی از تأسیسات و مواد هسته ای اعتماد کرد؟ در گزارش های سالانه ذکر شده است؟

بازرسان از آژانس و از دور و نزدیک

به گزارش ای بی اس نیوز، این اولین بار نیست که ایران در دو دهه گذشته انتصاب بازرسان آژانس را لغو می کند. در فوریه 2007 (2007)، ایران در پاسخ به قطعنامه 1737 از پذیرش 38 بازرس خودداری کرد، اما آژانس و مدیرکل آن زمان (محمد البرادعی) این موضوع را بسیار متفاوت انجام دادند. سپس دو طرف برای ادامه همکاری موافقت کردند و آژانس در اجرای وظایف خود با مشکل مواجه نشد.

در بیانیه‌ای که در آن زمان در وب‌سایت این آژانس منتشر شد، اعلام شد که «این آژانس دارای تعداد کافی بازرس منصوب به ایران است و می‌تواند فعالیت‌های بازرسی خود را در چارچوب توافق‌نامه ضمانت‌های عمومی در ایران انجام دهد.

بنابراین، رویکرد و مواضع اخیر مدیرکل آژانس را می‌توان نتیجه ناتوانی فنی آژانس در خوش‌بینانه‌ترین حالت در تأمین نیروی انسانی شایسته و نیز نتیجه مذاکرات و تعامل ضعیف با اعضا دانست. کشورها. اگر بازرسان ذیصلاحی از سایر کشورها به استثنای چند کشور غربی در برخی زمینه ها از جمله غنی سازی وجود نداشته باشند، این مشکل کشورهای عضو نیست و ما نمی توانیم کشورها را از اعمال حقوق حاکمیتی خود به دلیل این مسائل منع کنیم. .

مدیرکل آژانس، با نادیده گرفتن حقوق ذاتی کشورهای عضو و نادیده گرفتن وظایف آژانس برای اعمال موثر اقدامات حفاظتی، و همچنین بهره گیری از تجربیات قبلی در تعامل با کشورهای عضو، این استدلال را جزئی از حقوق کشورهای عضو دانست. مبنایی برای فرار از پاسخگویی مناسب است و البته این امر به نفع گروهی از کشورهای عضو شورای حاکم کار سیاسی کرده است. متأسفانه علیرغم ایرادات فراوان ایران به این رفتار، این رویکرد ادامه یافته و آقای گروسی به جای حل دائمی مشکل، بر رویکردها و راهکارهای غیرفنی و بعضاً سیاسی تأکید می کند. اگرچه ایران پس از لغو انتصاب 8 بازرس، 14 بازرس را پذیرفت، اما این آژانس همچنان بر موضع قبلی خود تاکید می کند که این رفتار نشان دهنده گستاخی این نهاد فنی بین المللی است. رویکرد فعلی آژانس به بازرسی ها در ایران، مواضع سیاستی آن را در قبال ایران تقویت می کند. مدیرکل آژانس باید از انجام اقداماتی که نشان دهنده تحقیر او نسبت به موافقتنامه تضمین های عمومی باشد خودداری کند. زیرا این امر منجر به کاهش اعتبار فنی آژانس می شود. تنها راه حل بازگشت به متن توافق و تطبیق اقدامات با سازوکارهای پیش بینی شده در آن است.

انتهای پیام

درباره صادق سیاسی

پیشنهاد ما به شما

شروع برنامه برای استفاده از 6000 موتورسیکلت تاکسی و برقی در تهران

معاون رئیس جمهور از شروع برنامه جایگزینی 6000 تاکسی و موتور سیکلت با موتور سیکلت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *