کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری شورای اسلامی در 25 فروردین 1402 گزارشی از مقصران اصلی تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه معلمان ارائه کرد که در آن اسامی برنامه کشوری ذکر شده است. و سازمان بودجه، سازمان اداری و استخدامی کشور و ستاد وزارت آموزش و پرورش ذکر شد که منجر به انتشار بیانیه ای از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، در متن این بیانیه آمده است: «جای تعجب است که در گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری شورای اسلامی، نام سازمان اداری و استخدامی کشور درج شده است. چرا که یکی از اصلی ترین فعالیت های این سازمان از ابتدای تاسیس دولت سیزدهم، نظارت بر روند تصویب و اجرای رتبه بندی معلمان بوده است.
گویی فراموش کرده بودیم که قانون «نظام درجه بندی معلمان» در شرایطی به تصویب شورای اسلامی شهر رسید که با تغییرات فراوان در لایحه پیشنهادی دولت، بیشتر به یک طرح تبدیل شده است. مجلس از لایحه دولت.
لذا یادآور میشود که قانون مصوب دارای ابهامات اجرایی جدی است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1. عدم صحت دامنه پوشش، 2. عدم اطلاع از سلسله مراتب بین شاخصهای رتبهبندی و وزن آنها، 3. شامل نامشخص بودن وضعیت همسانسازی بازنشستگان است. معلمان قبل و بعد از تاریخ 31/06/1400 و غیره.
به هر حال آیین نامه اجرایی چنین قانونی با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی و توجه به کیفیت عملکرد و تقویت هویت حرفه ای معلمان تدوین و ابلاغ شده است و لازم به ذکر است که تنها دغدغه سازمان اداری و اشتغال کشور در این راستا جلوگیری از قربانی شدن ارتقای آموزش است. کیفیت آموزش و ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به مردم عزیز کشور در ازای احیای معیشت حقوق و مزایای معلمان محترم بوده است.
هر چند طراحی چارچوب نظارتی و دستورالعمل اجرایی این قانون که در توجیه و تبیین موضوع با دشواری های فراوانی همراه بود، از نظر سازمان اداری و استخدامی کشور مساعد نبود; اما جهت گیری آن دقیقاً با هدف تضمین کیفیت آموزش و پرورش و متمایز ساختن سره از ناصره در ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به نسل آینده کشور تنظیم شده است.
لازم به ذکر است تعیین «مهلت سه ماهه» از سوی مجلس، برخلاف لایحه پیشنهادی دولت، بدون در نظر گرفتن ظرفیتهای موجود در آموزش و پرورش، برای اجرای کامل فرآیند طبقهبندی کلیه معلمان مورد احترام قانونگذار، آیا فقط بارش در نصب این سیستم علامت گذاری است؟
لازم به ذکر است سیستمی که بر اساس سند اصلاحات بنیادین در راستای تحول نظام آموزشی ایجاد شد، در راستای احیای معیشت معلمان توسط مجلس محترم تصویب شد که با روحیه لایحه دولت مغایرت دارد. و سند اصلاحات اساسی آموزش و پرورش دستور مقام معظم رهبری است.
به اطلاع می رساند، سازمان اداری و استخدامی کشور بارها تجربیات سال های 1393 و 1397 در اجرای این سامانه را که در آن ضوابط امتیازدهی تعیین و هزینه های مربوطه پرداخت شده است، یادآور شده و نحوه عملی شدن این امر را متذکر شده است. و در مرحله اجرا، اما هرگز به این موضوع توجه نشد، همانطور که در جلسه کمیته ذکر شد، اعضای کمیته به تنهایی تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.
لازم به ذکر است سازمان اداری و استخدامی کشور در راستای حمایت از اجرای رتبه بندی و با توجه به نبود بسترهای لازم در داخل وزارت آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیت های مرکز آموزش مدیریت دولتی خود، آموزش ارزیاب البته به ویژه طرح رتبه بندی سراسری با جدول زمانی پیشنهادی برای آموزش و پرورش برگزار کرد.
در این دوره ها 3151 نفر از اساتید فعال و بازنشسته دانشگاه های کشور و یا وابسته به این وزارتخانه و معلمان فعال و بازنشسته دارای مدرک کارشناسی و بالاتر که از طرف وزارتخانه معرفی شده اند و در زمان مقرر آموزش دیده اند. با تعیین وزارت آموزش و پرورش، نتایج دوره نیز اعلام شد. اما با وجود ایجاد چنین توانایی مهمی، در این مرحله از ارزیابی و رتبه بندی، این توانایی کمترین استفاده و کمترین بهره را داشته است!
ظرفیت این تعداد ارزیاب ویژه رتبه بندی معلمان وزارتخانه مذکور همواره به عنوان سرمایه انسانی دائمی برای اجرای فرآیند ارزشیابی در بازه زمانی معقول مطابق با چارچوب نظارتی و دستورالعمل های اجرایی رتبه بندی معلمان در دسترس خواهد بود. قانون
در اجرای این قانون، سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به برنامه زمان بندی ارائه شده و عجله قانونگذار در اجرای کامل آن، روش اندازه گیری و آزمایش شاخص های تعیین شده را پیشنهاد کرد که می تواند از اعمال قانون جلوگیری کند. سلیقه فردی و حرفه ای در تعیین صلاحیت های لازم. اما همیشه نادیده گرفته شده و با آن مبارزه شده است.
این در حالی است که بر اساس گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری شورای اسلامی، سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان مسئول تاخیر در اجرای قانون، نظام رتبه بندی و تاخیر تعیین شده است. در پرداخت حقوق اسفند 1401. و فعالیت های انجام شده برای استقرار نظام رتبه بندی، در اعمال قانون و درجه بندی معلمان، همواره همراه و همدلانه بوده است.
در این راستا ضمن ابراز نارضایتی از گزارش اعضای محترم کمیسیون مذکور، به نظر می رسد با توجه به منطق عقل و عدالت باید از سازمان اداری و استخدامی کشور جهت تهیه گزارشی در خصوص اجرای یادداشت های معلمان، تا بدون مشاوره، دقت و کار کارشناسی قضاوت نشود. چرا که این شیوه برخورد و قضاوت در مورد آن نه تنها از دایره انصاف خارج است که جای پرسش و تأمل را نیز می گذارد!
در پایان و با هدف جمع بندی مطالب گفته شده، ضمن امید به اینکه کمیسیون مذکور مستندات لازم را در خصوص این ادعا در اختیار سازمان اداری و استخدامی کشور قرار دهد، پنج سوال اساسی مطرح می شود که امید است از آنها اعضای محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی باید صادقانه و منصفانه پاسخگوی آنها باشد. بگذارید سوء تفاهم ها برطرف شود:
1. آیا لایحه ای که دولت در خصوص رتبه بندی معلمان به شورای اسلامی ارائه کرده است تصویب و تبدیل به قانون شده است؟ یا اینکه لایحه دولت به حدی در کمیته مذکور حذف و اضافه شد که به جای اینکه لایحه دولت باشد بیشتر به طرح مجلس تبدیل شد؟
2. آیا جهت گیری لایحه اولیه دولت مبنی بر عدم ارتباط رتبه بندی معلمان به مسائل مالی و معیشتی بوده است یا قانون مصوب بر اساس شرایط مندرج در آن بوده که از دل لایحه نشات گرفته است؟
3. زمانبندی پیشنهادی دولت برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان 3 سال بود. اما مجلس بدون در نظر گرفتن ظرفیت آموزش و پرورش این مدت را به 3 ماه کاهش داد! آیا این جدول زمانی برای تعیین صلاحیت بیش از 900000 معلم کافی است؟
4-آیا سازمان اداری و استخدامی کشور در جلسات متعدد در موارد متعدد تجربیات قبلی اجرای این سامانه و هزینه های انجام شده برای آن را در سال های 1393 و 1397 چه کسی تعیین کرده است؟
5. پیشنهاد این سازمان برای برگزاری آزمون در مهلت مقرر در قانون برای استقرار سامانه و تعیین امتیاز فوق رتبهبندی به منظور شفافیت در اجرا، تصمیم بهتری نبود؟
انتهای پیام