بررسی میزان رضایت مصرف کننده از محصولات مختلف؛ ماشین در انتهای جدول
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملی استاندارد، در بین محصولات مختلف، ماکارونی و مایع ظرفشویی بیشترین رضایت را در بین مصرف کنندگان دارند و خودروها کمترین میزان رضایت را دارند.
به گزارش ای بی اس نیوز، سازمان ملی استاندارد طرحی با عنوان «گزارش شاخص های کیفیت محصول» برای سال پایه ۱۴۰۱ در ۳۱ استان کشور از طریق ادارات کل استاندارد استان ها و نظرسنجی از ۲۰ هزار مصرف کننده نهایی به جای آنها تدوین کرده است. اقامتگاه ها و مراکز خرید در قالب پرسشنامه نظرسنجی که 50 سوال را برای 56 گروه کالایی اجرا کرد.
این گزارش مجموعهای از 24 شاخص را برای سنجش ابعاد مختلف کیفیت محصول از دیدگاه مصرفکنندگان ایرانی در سال 1401 ارائه میکند. دامنه گزارش شامل 16 بخش مهم از کالاهای مصرفی عمومی است. این بخش ها 56 گروه از مقالات را تحت پوشش استانداردهای اجباری یا نظارت ویژه قرار می دهد. مقادیر شاخص با ملاحظات دقیق آماری در چهار سطح کلان، سمتها، ادارات و استانها محاسبه شد. علاوه بر این، بر اساس هر شاخص، گروه بندی آماری مربوطه ارائه شده است.
نتایج منتشر شده از این پروژه نشان میدهد که در بین گروههای مختلف کالایی، تجهیزات ارتباطی، لوازم خانگی، مبلمان و کفپوش و همچنین اقلام خانگی اولین گروهی را تشکیل میدهند که بیشترین رضایت مصرفکنندگان را از آن داشتهاند. اما گروه ششم که کمترین رضایت را در بین مردم ایجاد می کند، شامل گروه های محصولات دخانی و وسایل نقلیه است.
در میان سایر گروههای کالایی، محصولات غذایی، عمدهترین لوازم خانگی و کالاهای شخصی در گروه دوم و ابزار و لوازم خانگی، تجهیزات سمعی و بصری، ظروف غذاخوری، نوشیدنیها و کفشها در گروه سوم قرار دارند.
علاوه بر این، پوشاک در گروه چهارم و تجهیزات حمل و نقل در گروه پنجم قرار دارند. بدیهی است که گروه های کالایی در خوشه های اول بیشتر و گروه های خوشه های آخر کمترین رضایت را دارند.
در بین محصولات مختلف، ماکارونی و مایع ظرفشویی بیشترین رضایت را دارند و خودروها کمترین رضایت را دارند.
علاوه بر این، نتایج بررسی شاخص نرخ شکایات نیز نشان میدهد که اقلام خانوار گروه اول کمترین شکایت و دو گروه تجهیزات سمعی و بصری و خودروهای گروه هشتم بیشترین شکایات را دارند.
در حوزه سایر گروههای کالایی، نوشیدنیها در گروه دوم، خوراکیها، پوشاک و کالاهای شخصی در گروه سوم و تجهیزات حملونقل، ظروف غذاخوری و لوازم خانگی در گروه چهارم از نظر میزان مشارکت قرار دارند. همچنین مبلمان و کفپوش در گروه پنجم، ابزار و لوازم خانگی، تجهیزات ارتباطی، عمده لوازم خانگی در گروه ششم و دخانیات در گروه هفتم قرار دارند.
در بین موضوعات مختلف، بیشترین شکایات مربوط به خودرو و کمترین آن مربوط به مایع ظرفشویی بود.
برای مشاهده کد این گزارش و رتبه بندی کیفیت محصول و استان در سایر اندیکاتورها اینجا را کلیک کنید.
انتهای پیام