«ایریده» نیاز واردات دست ریلی به کشور را برطرف کرد

محمد متقی پور یکشنبه 9 بهمن در نشست خبری گفت: شرکت ایرید تا قبل از سال 76 زیرمجموعه شرکت ماشین سازی تبریز بود اما در این سال از آن شرکت جدا شد و به طور مستقل شروع به تولید سوزن کرد.
وی افزود: تولید سوزن بر اساس سرعت شبکه ریلی کشور با سرعت 160 کیلومتر است و با ارتقای تکنولوژی، سوزن های پرسرعت تولید می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: سوزن های تولید شده در شرکت ایرید قابل رقابت با شرکت های اروپایی است. وی افزود: شرکت ایرید سهامی خاص است که 95 درصد سهام آن متعلق به صندوق پس انداز کارکنان راه آهن و 5 درصد سهامداران خصوصی است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت ایرید تقریبا 100 درصد سوزن های مورد نیاز متروهای اصفهان، قم، مشهد، تبریز و کرمانشاه را تامین کرده و همچنین بیش از 40 درصد سوزن های متروی تهران را تامین کرده است.
ای بی اس نیوز/ آذربایجان شرقی مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایران (ایرید) با اشاره به اینکه این شرکت اولین و تنها تولید کننده سوئیچ ریلی در کشور است. وی گفت: “ایریده” توانست نیاز واردات سوئیچ ریلی به کشور را برطرف کند.
متقی پور در خصوص تفاوت سوزن داخلی و خارجی گفت: هر سوزن وارداتی با نصب ناقص حدود 60 هزار یورو قیمت دارد اما قیمت سوزن داخلی با نصب کامل حدود یک میلیارد تا دو میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش های تولید سوزن در شرکت ایرید عدم وصول بدهی های دولت است، گفت: کل بدهی این شرکت به دولت بالغ بر 300 میلیارد تومان است.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایران در خصوص خبر تولید سوزن توسط شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: شرکت ایرید پیش از این با بومی سازی دانش تولید نقاط ریلی توانسته است نیاز به واردات محصول را برطرف کند.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع راه آهن ایران با اشاره به ممنوعیت واردات سوئیچ ریلی از دو سال گذشته گفت: اکنون 70 درصد قطعات تولید سوئیچ داخلی سازی شده و 30 درصد مابقی از خارج از کشور تامین می شود. این شرکت همچنین اقداماتی را برای افزایش سهم بومی سازی انجام می دهد.
انتهای پیام
وی خاطرنشان کرد: با وجود ممنوعیت واردات سوزن، برخی از شرکت های بازرگانی مجوز تولید سوزن و واردات قطعات کامل سوزن را به نام قطعات سوزن دریافت کرده و خود را به عنوان تولید کننده سوزن معرفی می کنند. حتی یکی از این شرکت ها به عنوان تولید کننده سوزن در مناقصه یکی از متروهای کشور شرکت کرد و حتی برنده شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، وی افزود: هم اکنون در مجموع 8 هزار سوئیچ فعال در شبکه ریلی کشور وجود دارد که نزدیک به 3 هزار سوئیچ آن توسط شرکت ایرید تولید می شود. این شرکت هم اکنون ظرفیت تولید 900 سوزن در سال را دارد و در نظر داریم ظرفیت تولید را به 1000 سوزن در سال برسانیم.
وی درباره تاریخچه تولید این شرکت توضیح داد: این شرکت ابتدا قطعات سوزنی را با همکاری یک شرکت معروف فرانسوی مونتاژ کرد و در این مدت انتقال فناوری تولید سوزن نیز انجام شد، اما به مرور زمان این سوال مطرح شد که از کجا باید پیدا کرد. قطعات بوجود آمد مطرح شد و با تمدید تحریم ها، شرکت خارجی در سال 1376 به طور کامل همکاری خود را با ما قطع کرد و از همان سال شرکت ایرید به صورت مستقل شروع به تولید سوزن های داخلی کرد.
وی با بیان اینکه تولید سوئیچ های ریلی بستگی به تقاضای مشتری و بازار دارد، گفت: عمده مصرف کنندگان محصولات سوئیچ ریلی ایرید دولت و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور، قطار شهری هستند. سازمان ها، شرکت های معدنی و اینها فولاد و بنادر هستند.
مطفی پور افزود: سال گذشته حدود 300 سوزن در کشور با توجه به تقاضای مشتری تولید کردیم و امسال برای تولید 350 سوزن برنامه داریم و سال آینده نیز 450 سوزن بر اساس قرارداد تولید خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: توان فنی مجموعه به حدی است که می توانیم انواع سوزن ها را طراحی کنیم. پیش از این، طراحی هر سوزن در خارج از کشور 20000 یورو هزینه داشت و هشت تا یک سال طول می کشید، اما این روند اکنون توسط Iride انجام می شود.
در ادامه خبرنگاران از کارخانه این شرکت واقع در شهرک صنعتی قراملک تبریز بازدید کردند.