ایران 34 میلیون بازیکن دارد

در مجموع، از سال 2018 تا 1400، تعداد کل بازیکنان ایرانی با نرخ رشد مرکب سالانه حدود 7 درصد افزایش یافت که البته این رشد در اوایل دهه 90 به دلیل ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی بیشتر به تلفن همراه بیشتر بود. و اینترنت
خبرنگار ای بی اس نیوز امروز یکشنبه 16 بهمن 1401 در نشست خبری ارائه نتایج نظرسنجی سراسری بنیاد ملی بازی های رایانه ای حضور یافت که طی آن محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل این بنیاد به ارائه آماری از بازی های دیجیتال پرداخت. شاخص اطلاعات مصرف کننده ایران و یک خبرنامه در این زمینه زمینه را فراهم کرده است.
بازیهای «تام گربه سخنگو»، «بازیهای ماشینی» و «مدل مو» پرطرفدارترین بازیهای جوانان و کودکان، «PES»، «FIFA»، «CALL of DUTY» پرطرفدارترین بازیهایی هستند که جوانان از آن لذت میبرند. افراد، نوجوانان و بزرگسالان و «آمیرزا»، «شطرنج» و «میز» از بازیهای محبوب میانسالان هستند. کودکان و گروه های سنی خردسال بازی های پرطرفدار خود را با عناوین کلی مانند ماشین بازی، آرایشگری و … به یاد می آورند.
از کل جمعیت گیمرها 3 درصد میانسال، 18 درصد بزرگسال، 34 درصد جوان، 19 درصد نوجوان، 17 درصد کودک، 9 درصد خردسال هستند.
* تمامی آمارها در سال 1400 و قبل از اعمال محدودیت های اینترنتی در شش ماه گذشته جمع آوری شده است.
مجموع هزینههای گیمرهای ایرانی برای سختافزار و نرمافزار بازیهای دیجیتال در سال 1400، 19 میلیارد و 279 میلیون تومان برآورد شده است که تقریباً معادل 739 میلیون دلار است. همچنین تولید ناخالص داخلی کشور در این حوزه یک هزار و 457 میلیون تومان برآورد شده است. این رقم برای هزینه های نرم افزاری 2 میلیارد و 612 میلیون تومان و برای هزینه های سخت افزاری 16 میلیارد و 700 میلیون تومان برآورد شده است.
در بین استان ها، «قم» کمترین درصد و «البرز» بیشترین درصد بازیکنان را به خود اختصاص داده اند. بعد از البرز، استان فارس از نظر جمعیت رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. استان های «سیستان و بلوچستان»، «زنجان» و «خراسان جنوبی» نیز کمترین تعداد بازیکن را دارند.
تعداد گیمرهای ایران در سال 2009 به حدود 16 میلیون، در سال 2012 به بیش از 18 میلیون، در سال 2014 حدود 23 میلیون، در سال 2016 به 28 میلیون، در سال 2018 به بیش از 32 میلیون و در سال 1400 به 34 میلیون نفر رسید.
انتهای پیام
میانگین سنی گیمرهای ایرانی 23 سال است و این افراد به طور میانگین 95 دقیقه در روز بازی می کنند. میانگین بازیکن مرد 115 دقیقه و بازیکن زن متوسط 64 دقیقه در روز بازی می کند. حدود 58 درصد از گیمرها آنلاین و 56 درصد از آنها روزانه بازی می کنند.
سهم افرادی که بازی دیگران را در پلتفرم های مختلف (استریمینگ) تماشا می کنند نیز عدد قابل توجهی است. 38 درصد از طرفداران بازی ها را از یوتیوب، 29 درصد از آپارات، 6 درصد از توییچ و 27 درصد از سایر پلتفرم ها دنبال می کنند.
بر اساس جداول منتشر شده در این خبرنامه، آخرین نظرسنجی انجام شده توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای تا پایان سال ۱۴۰۰ نشان می دهد که از هر ۱۰۰ ایرانی، ۴۰ نفر به بازی های دیجیتالی می پردازند. بدین ترتیب در سال 1400 از 100 مرد 46 مرد و از 100 زن ایرانی 35 نفر قمارباز بودند. در حالی که این تعداد در سال 2018 برای زنان 29 بوده است.
از نظر پلتفرم های بازی، 96 درصد گیمرها با تلفن همراه، 88 درصد با کنسول خانگی، 59 درصد با رایانه شخصی، 48 درصد با لپ تاپ، 14 درصد با تبلت و 13 درصد با کنسول های قابل حمل بازی می کنند. 33 درصد از گیمرها در چندین پلتفرم بازی می کنند.
بر اساس آخرین نظرسنجی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال 1400، تخمین زده می شود که از 84 میلیون ایرانی، 34 میلیون نفر در تمامی پلتفرم ها بازی های رایانه ای انجام می دهند. مردان 59 درصد و زنان 41 درصد از این جمعیت را تشکیل می دهند. همچنین در بین استان ها، «قم» کمترین درصد و «البرز» بیشترین درصد بازیکنان را به خود اختصاص داده اند.