وزیر اقتصاد: رفع نواقص برنامه هفتم توسعه

نشست همفکری وزیر اقتصاد و دارایی با اساتید اقتصاد دانشگاه پیرامون برنامه هفتم توسعه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شادا، سید احسن خاندوزی ظهر امروز یکشنبه 10 اردیبهشت در نشست برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران با اساتید اقتصاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ، گفت: این جلسه به بهانه تدوین لایحه برنامه هفتم توسط دولت بود و مجلس در ماه های آینده قرار دارد و از این فرصت استفاده می شود تا بتوانیم یک سری نتایج تحقیقات را به دولت و مجلس ارسال کنیم.
وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: متن قانون تا شهریور 1402 در شورای اسلامی نهایی می شود، پس از این مدت سه تا چهار ماهه بتوانیم بهره برداری خوبی در حوزه مسائل اقتصادی داشته باشیم.
وی با اشاره به تهیه پیش نویس لایحه و چارچوب کلی لایحه برنامه پنج ساله هفتم به دولت گفت: باید فکری به حال پیش نویس لایحه به دولت می کردیم تا بتوانیم از آن خلاص شویم. چارچوب. بنیادی نباشد و میتوانیم بر روی پروژه بنا کنیم و از متخصصان بخواهیم که ساختار کلی را شکل داده، اصلاح و تکمیل کنند.
وی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه باید از فروردین ماه سال گذشته اجرا می شد، توضیح داد: اما سازمان برنامه و دولت قبل پیش نویس قانون و برنامه ای تهیه نکرده بودند، هرچند در هیچ کدام از دولت قبل مشکلی وجود نداشت. بخشي از آن، زيرا سياست هاي كلي برنامه ششم در شهريور 1401 كه قرار بود اين قانون در سال جاري اجرا شود، ابلاغ شد. به ناچار سازمان برنامه و بودجه و بقیه دستگاه ها نیز از شهریورماه سال گذشته آماده سازی برنامه را آغاز کردند. خاندوزی افزود: سازمان برنامه اولویت های کاری و اولویت زمانی را به بودجه اختصاص داد، بنابراین تا آذر و دی ماه سال گذشته مشغول تهیه بودجه 1402 بوده و از آخرین ماه سال 1401 بر تدوین برنامه متمرکز شد.
وی با اشاره به ارائه لایحه روز گذشته سازمان برنامه گفت: بررسی این متن در دولت و مجلس حدود سه ماه به طول می انجامد و از این فرصت می توان برای استفاده از ظرفیت پژوهشگاه اقتصادی برای تعریف یک طرح استفاده کرد. تعداد مطالعات هدفمند در قالب سیاست باید از پژوهش استفاده کنیم و تا مردادماه این کار به پایان برسد تا فرصتی برای ارائه مجموعه پژوهشی در صحن معاملات مجلس داشته باشیم. وزیر اقتصاد ادامه داد: ارزیابی این بود که در مجموع برنامه های گذشته با درصد بالایی از عملکرد همراه نبوده و در بهترین حالت 60 تا 70 درصد برنامه ها به اتمام رسیده است. خاندوزی الگوی برنامه ریزی را یکی از دلایل عدم ارائه برنامه برشمرد و گفت: پیشنهاد اولیه ما به سازمان برنامه این بود که در برنامه هفتم از این رویه پرهیز شود و بر روی برخی اولویت های مشخص تمرکز شود. البته یکی از جنبه های مهم این بود که دولت را به سمت برنامه هفتم سوق دهیم و ساختار چندبخشی 26 ماده ای جدید داشته باشیم که 13 مورد آن موضوعات خاص اقتصادی بود.
وی فصل های اقتصادی برنامه را دو بخش اقتصاد کلان عنوان کرد و افزود: فصل اول فصل رشد، اشتغال و تورم و فصل دوم بخش زیرساخت است که شامل انرژی، تجارت، زنجیره ارزش صنایع معدنی و نفت است. حاکمیت آب، امنیت غذایی و مسکن. وی با بیان اینکه سیاست های کلی برنامه هفتم دارای سه رقم در حوزه اقتصادی است، ابراز داشت: اولین رقمی که در سیاست ذکر شده رشد اقتصادی هشت درصدی است که سال هاست به عنوان تاکید مکرر برنامه های توسعه در کشورمان مطرح شده است. ، که البته در برنامه است. ششم تقریباً 6 درصد بود. عدد دوم کاهش تورم تک رقمی است. وی ادامه داد: رقم سوم نشان دهنده 90 درصد امنیت غذایی کشور است و برای آسیب پذیر نبودن باید امنیت غذایی بر اساس ظرفیت های ملی باشد.
وی با اشاره به وجود اختلافات فراوان در لایحه برنامه هفتم به عنوان یک موضوع مهم، گفت: بسیاری از مشکلات ما به این دلیل است که یا بودجه دولت ناهماهنگ است و یا در حوزه بانکی، انرژی و یکسری اختلاف نظر وجود دارد. بخش های صندوق بازنشستگی، و تلاش هایی برای هر یک از آنها انجام شده است.
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: سه تراز اصلی و ارقام کلان این لایحه یک بار به مجلس ارائه می شود و در مورد آن اظهار نظر می کند و سپس بر اساس ساختاری که قبلاً در مجلس تصویب شده و جزئیات خطوط. و فصول در منابع به صورت استانی و در مصارف به صورت دستگاهی به مرحله دوم برمی گردد و در مرحله دوم و جزییات، مجلس تلاش کرد حداقل ورود اصلاحی داشته باشد. وی بخشی دیگر از لایحه دولت را رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت خواند و گفت: این موضوع با دوره های قبل متفاوت است و مشکلی که در لایحه وجود دارد عدم استفاده دولت از سهم نفت است. و عدد مطلق به عنوان بودجه دولت در نظر گرفته شد. مثلاً این مبلغ معادل 20 تا 25 میلیارد دلار است که دولت حق دارد از آن برای اختلافات بودجه ای خود استفاده کند، مابقی این رقم سهم صندوق توسعه ملی خواهد بود.
وی با تاکید بر توجه به تخلفات بانکی در لایحه دولت، گفت: نظارت و تنظیم بانک مرکزی بر بانک ها و مؤسسات مالی تمرکز جدی است، بنابراین مجموعه اختیارات، وظایف و مسئولیت هایی برای ادغام، انحلال و تسویه حساب وجود دارد. بانک های غیر فعال کشور در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.
خاندوزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی موظف شد سالانه اضافه برداشت های مربوط به این بخش و کل کنترل و رشد ترازنامه بانک ها به ویژه در بخش عدم تعادل در قالب استقراض یا بازار بین بانکی و یا در نهایت به بانک مرکزی وی ادامه داد: این برنامه همچنین بانک مرکزی را در مسائل ارزی موظف می کند که گزارش سالانه ارائه کند و بتواند بازار ارز کشور را مدیریت کند و در نوسانات و بازار آزاد و متعارف ارز کشور مداخله سیستماتیک داشته باشد. هر چه بانک مرکزی برای این اهداف ضروری به عنوان منشاء اصلی درگیری های بانکی کشور در این فصل پیش بینی شده است.
وی با اشاره به موضوع انرژی گفت: در حوزه نفت، گاز و نیرو تصمیم گیری به طور جدی در خصوص مدیریت تقاضای انرژی است. وزیر اقتصاد و دارایی از بخش جدید استفاده از گواهینامه صرفه جویی در مصرف انرژی خبر داد و گفت: این برنامه بازاری برای تشویق مصرف کنندگان انرژی به کاهش مصرف در کشور ایجاد می کند تا افراد و صنایع بتوانند معادل یک گواهینامه انرژی نفتی و دارایی های دیگری در اختیار دارند. وی از عدم وجود 14.5 درصدی مدل قرارداد نفتی در میادین جدید خبر داد و خاطرنشان کرد: از این پس استخراج نفت باید از طریق مناقصه کامل دیده شود تا ببینیم چه شرکت هایی می توانند با هزینه کمتر این کار را انجام دهند و در اختیار آنها قرار می گیرد. آنها را . .
وی در ادامه مشوق های مالیاتی در صادرات محصولات خام و نیمه خام را مورد تاکید قرار داد و افزود: این موضوع به طور رسمی در قانون گنجانده شده است تا ابزار مشوق مالیاتی صرفاً مربوط به تولید و افزایش سالانه یک درصدی مالیات بر مصرف در مقابل کاهش مالیات بنگاه های تولیدی باید نسبت به افزایش سهم مالیات بر مصرف اقدام کنند که این امر از نارضایتی های موجود جلوگیری می کند و تاثیر مالیاتی بخش تولیدی کشور در مقایسه با سهم مالیات مصرف و دارایی سهم بیشتری در اقتصاد خواهد داشت.
خاندوزی با تاکید بر تسهیل تولید در پیش نویس برنامه هفتم، گفت: تصمیماتی در این زمینه وجود دارد. در برنامه هفتم پیشنهاد شده است که کلیه بدهی های دولت توسط سازمان امور مالیاتی وصول شود.
وی از کوچک سازی ساختار اداری دولت در برنامه پیشنهادی خبر داد و گفت: در این برنامه بر اصلاح ساختار اداری دولت و ادغام نهادها در استان ها تاکید شده است.