مذاکره با یک شرکت چینی برای ساخت ترمینال فرودگاه امام خمینی

رئیس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: از نظر منابع مالی، وزیر راه و شهرسازی موافقت کرد که این کار طبق توافقات ما توسط یک شرکت چینی انجام شود و وزارت راه هم پرداخت را نیز پذیرفت، برای همکاری ما با شرکت چینی پیش پرداخت و وزارت راه 2.5 تا 3 میلیارد پرداخت می کند که به صورت نقدی یا غرامت با پیمانکاران چینی خواهد بود و هر مبلغی که برای سرمایه گذاری توافق شود، وزارت راه جاده ها پرداخت را تضمین می کنند.
چلادری درباره نحوه هزینه کرد این شرکت چینی برای این پروژه توضیح داد: اعتبار ارزی اختصاص یافته به وزارت راه و شهرسازی برای احداث راه آهن، خرید هواپیما و فرودگاه امام خمینی (ره) و چندین پروژه دیگر در این شرکت. فرودگاه های کشور که توزیع این اعتبار در اختیار وزارت راه و شهرسازی است، چینی ها نیز از این محل سرمایه گذاری خواهند کرد و بازپرداخت سرمایه از طریق این اعتبار دیده می شود.
رئیس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در خصوص ساخت ترمینال 410 هزار نفری در فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: مذاکرات دو ماهه با یک شرکت چینی ادامه داشت و مقرر شد وزارت راه مبلغ 2.5 را پرداخت کند. به 3 میلیارد یورو که از طریق پرداخت انجام می شود. پرداخت به صورت نقدی یا معاوضه با پیمانکاران چینی خواهد بود.
سعید چلباری در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به ساخت ترمینال 410 هزار نفری مسافربری در فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: در خصوص فاز دو فرودگاه که 410 هزار متر است، علاوه بر ساختمان های الحاقی، بلوک برج مراقبت نیز ساخته شده است. و تکمیل باندهای جنوبی، تمامی مطالعات انجام شده و با گروه ها و سرمایه گذاران خارجی و ملی صحبت کرده ایم.
وی ادامه داد: در بین این سرمایه گذاران آخرین مذاکرات ما با یک شرکت چینی بود که طی دو ماه گذشته ادامه داشته است. با گروه های چینی صحبت کردیم و اطلاعات لازم را به آنها دادیم و آنها اعلام کردند که آماده هستند تا اعداد را مشخص و اعلام کنیم.
انتهای پیام
رئیس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه داد: بر اساس برنامه توسعه و با تکمیل فاز 2، 90 میلیون مسافر پیش بینی می کنیم که امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم بخشی از این 410 هزار متر ترمینال را در اختیار داشته باشیم. استفاده و رسیدن به 25 میلیون مسافر تکمیل فاز دوم به 90 میلیون مسافر می رسد.
وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم تا پایان سال قرارداد این پروژه را نهایی کنیم، گفت: فاز دوم فرودگاه بسیار بزرگ است، ترمینال 410 هزار متری دارای بخش های مختلفی است و اگر بخواهیم ارقام وی را در بر حسب ریال، زمان می برد. همکاران ما به صورت شبانه روزی در حال کار هستند و امیدواریم تا پایان سال این پروژه به امضا برسد.
چلباری هدف از تبدیل شدن به هاب برتر باری منطقه را توضیح داد: بر اساس اسناد و مطالعات بالادستی طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، قرار بود فرودگاه امام به اولین هاب بار در منطقه و قطب مسافری تبدیل شود که متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته است. در طول 10 سال گذشته و کشورهای منطقه جلوتر از ما حرکت کرده اند. رسیدن به این هدف کار بسیار سختی است اما همچنان باید تلاش کنیم تا آنچه را که ایران شایسته آن است انجام دهیم.