ایران جایگاه ویژه و رو به رشد خود را در جهان غیرغربی تثبیت کرده است

به گزارش ایلنا، گسترش دایره روابط خارجی با کشورهای مختلف جهان و محدود نکردن این روابط به کشورهای غربی یکی از موضوعاتی بود که رهبر انقلاب اسلامی در بیانات روز اول فروردین در حرم رضوی هر دو به آن تاکید کردند. و در جلسه رمضان مسئولان نظام.
به همین مناسبت رسانه KHAMENEI.IR در گفت و گو با سید رسول موسوی مدیرکل غرب آسیا و معاون وزیر امور خارجه به تشریح این راهبرد مهم در روابط خارجی جمهوری اسلامی پرداخت. موسوی معتقد است که اصل اساسی در روابط خارجی، برخورد از موضع اعتماد به نفس ملی است.
سیاست تقویت روابط خارجی جمهوری اسلامی با کشورهای غیرغربی چه سرمایه ها و فرصت هایی برای کشور به همراه خواهد داشت؟
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با حفظ اصل اساسی «نه شرقی نه غربی» و حفظ دستاوردها بر اساس تجربیات گذشته به دنبال تعامل با همه کشورها است و این امر را نقطه قوت می داند.
از آنجایی که جمهوری اسلامی سیاست های مداخله جویانه کشورهای غربی را مغایر با امنیت و منافع ملی کشور تشخیص داده است. از این رو با اتخاذ رویکرد ژئوپلیتیکی نگاه به شرق، فضای جدیدی برای همکاری با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین ایجاد کرده است. در این فضای جدید، جمهوری اسلامی به دلیل روحیه نوآوری و اعتماد به نفس خود، موفق شد تعریف بسته جامعه جهانی را که کشورهای غربی داشتند تغییر دهد و جامعه جهانی را به آمریکا و کشورهای همسو با آمریکا تقلیل دهد و تغییر شکل دهد. رابطه. خود را در روابط بیرونی بسپارید.
البته در اینجا باید تصریح کرد که اساساً رویکرد گسترش روابط با جهان غیر از غرب حتی برای این مجموعه کشورها تجربه جدیدی است و خودباوری که جمهوری اسلامی در همکاری با این مجموعه نشان داده و به آنها بخشیده است. کشورها اعتماد کمتری دارند و در حال حاضر رو به افزایش هستند.
اگر بخواهیم از ضعف در گسترش همکاری با کشورهای آسیایی و در مفهوم گسترده تر شرق ژئوپلیتیک صحبت کنیم، باید به همان مفهوم استراتژیک نیاز به «اعتماد به نفس» توجه کنیم. اعتماد به نفس هم در داخل کشور به اهمیت نگاه به شرق و هم در خود این کشورها. البته الان به راحتی می توانید رشد اعتماد به نفس را در این کشورها مشاهده کنید که سه چهار سال پیش نمی دیدید.
آنچه امروز در سیاست و روابط خارجی روسیه، چین، هند و حتی سایر کشورهایی که قدرت بسیار کمتری در تصمیم گیری بر اساس منافع ملی خود دارند، می بینید، قبلاً ندیده بودید. بنابراین می توانم بگویم که تنزل جایگاه غرب و ارتقای جایگاه کشورهای غیرغربی فرآیندی است که به مرور شکل می گیرد و تشدید می شود و جمهوری اسلامی ایران نقش تعیین کننده ای داشته و خواهد داشت. جایگاه در هندسه جدید شکل گیری قدرت در صحنه بین المللی.
* یکی از اهداف غرب پس از انقلاب اسلامی منزوی کردن ایران از جهان است. این سیاست که به طور خاص از سوی کشورهای غربی و آمریکا دنبال شد چه نتایجی داشت؟
اولاً در مورد مفهوم انزوا، توضیح این نکته را ضروری میدانم که میتوان اذعان کرد که آمریکا و اروپا ایران را هدف دشمنیهای خود قرار دادهاند. اما اساساً نمیتوان گفت که مورد خصومت بودن مساوی با منزوی بودن است; زیرا کشور منزوی به هیچ وجه نمی تواند نقشی داشته باشد و نامی از آن برده نمی شود.
امروز روزی نیست که خبری از ایران در رسانه های اصلی دنیا نباشد، هرچند بیشتر این اخبار به دلیل سلطه صهیونیسم و با هدف جنگ روانی علیه ملت ایران تحریف شده و منفی است. اما این جنگ روانی – ترکیبی گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران – ثابت می کند که ایران منزوی نیست و همچنان نقش تعیین کننده ای در منطقه و جهان دارد. ایران امروز جایگاه منحصر به فرد و رو به رشد خود را در جهان غیرغربی تثبیت کرده است.
به نظر من باید نگاهی تازه به شکل گیری هندسه جدیدی از توزیع قدرت و ثروت در عرصه جهانی داشت که با مفهوم سنتی توزیع قدرت و ثروت بر اساس جغرافیای قاره ها و کشورها متفاوت است. و دنیای فردا با دنیای امروز تفاوت بیشتری خواهد داشت.
مطالعه تاریخ جهان مؤید این واقعیت است که در هر دوره ای برخی از کشورها به دلیل علم، ثروت و قدرت در موقعیت برتر قرار داشتند و سایر کشورها برای رفع نیازهای خود، ارتباط با این کشورها را ضروری می دانستند. طبیعی است که برای رفع نیازهای کشور وصل باشیم. اما آنچه طبیعی نیست تامین نیازها به قیمت استقلال و عزت کشور است که به هیچ وجه پذیرفته نیست.
دوباره به همان مفهوم اعتماد به نفس در کلام رهبر انقلاب برمی گردم. با خودباوری و خودباوری و توجه به توانمندی های ملی می توان بسیاری از نیازهای کشور را در داخل کشور برآورده کرد و از سراسر جهان اعم از شرق و غرب تهیه کرد. داشتن اعتماد به نفس و تکیه بر ظرفیت های ملی مهم است.
رهبر انقلاب در خصوص روابط با اروپا تاکید کردند که جمهوری اسلامی به دنبال قطع رابطه با آنها نیست و مایل است با دولت هایی که کورکورانه از سیاست آمریکا پیروی نمی کنند، همکاری کند. این دیدگاه شامل چه کشورهایی می شود؟
اروپا یک مجموعه کاملا یکنواخت و همگن نیست. یکی از روسای جمهور آمریکا گفت وقتی می خواهم با اروپا تماس تلفنی بگیرم چه کدی بگیرم؟ شاید با کمی تسامح بتوان گفت به اندازه کشورهای اروپایی سرمایه داریم و در این پایتخت ها بسته به اینکه کدام حزب به صورت انفرادی یا ائتلافی به قدرت برسد در تعیین خط مشی این کشور موثر است. البته نمی توان نقش کشورهای قدرتمند اروپایی را در تعیین سیاست های مسلط نادیده گرفت. اما در مجموع می توان گفت آنچه در رویکرد سیاسی اروپایی جمهوری اسلامی ایران تعیین کننده است، رویکرد خود این کشورهاست.
نمی توان گفت کدام کشور است زیرا تحولات داخلی این کشورها و تعامل آنها با سایر کشورها آنقدر متغیر است که امروزه یک کشور می تواند سیاست ملی داشته باشد. اما فردا، سیاستی همسو با آمریکا. بنابراین هیچ قاعده کلی برای روابط با کشورهای اروپایی نمی توان داشت جز اینکه بگوییم با توجه به تغییر ماهیت سیاست خارجی کشورهای اروپایی، سیاست خارجی این کشورها باید به طور منظم کنترل شود و هر بار که سیاست آنها با سیاست خارجی همسو شود. منافع کشورمان را درود می فرستیم و همه وقتی سیاست مداخله جویانه و برخلاف منافع ملی ما داشتند، هدیه خود را به جلساتشان دادند.
خبر از رکنا