مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه فروش چارتر داخلی نداریم، گفت: سعی کردیم تمام ظرفیت خود را از نوروز تحویل دهیم و آنلاین کنیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، شمس الدین فرزادی پور در نشست خبری در پاسخ به این سوال ای بی اس نیوز که آیا ایران ایر نیز درخواست تغییر قیمت بلیت هواپیما را داشته است، اظهار کرد: هیچ کدام از قیمت ها با هزینه های پروازی سازگاری ندارد و ما نیز درخواست تغییر نرخ ها را داشتیم. درخواست ها در حال بررسی است.
او درباره تأخیر ایران ایر گفت: مردم نه حقوق خود را می دانند و نه از حقوق ایرلاین. وی تصریح کرد: 70 درصد پروازهای ما به موقع انجام می شود و با توجه به حجم پروازهایمان، اگر بخواهیم تاخیرهایمان را تعدیل کنیم، باید حجم پرواز را کاهش دهیم که در این صورت ظرفیت کاهش پیدا می کند؛ در صورتی که این میزان تاخیر را کاهش دهیم. بنابراین از مردم می خواهیم آزادی بیشتری داشته باشند.
مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه سعی کردیم تمام ظرفیت خود را از نوروز تامین کنیم و به خط برسانیم، گفت: تعداد صندلی های ارائه شده متفاوت است اما در پروازهای داخلی چارتر نمی فروشیم. در حال حاضر سایت هما راه اندازی شده و بلیط ها به صورت مستقیم به فروش می رسد.
مدیرعامل ایران ایر با اشاره به مشکلات مالی ایرلاین ها گفت: ایران ایر 28 هزار و 500 تومان دریافت نکرده است; از سوی دیگر قیمت دلار در این مدت دو برابر شد و قیمت قطعات هواپیما نیز در سال جاری دو برابر شد و شرکت ها را با مشکلات مالی مواجه کرد.
فرزادی پور در سال 1401 دو فروند هواپیما به ناوگان ایران ایر اضافه شد که جزو روال شرکت های هواپیمایی است و افزود: در سال 1401 جدی ترین چالش نیروی انسانی بود که مشکلات صندوق های بازنشستگی و نارضایتی شغلی از جمله این مشکلات بود. و ما اولویت اول ما هستیم.” ما بر ایجاد صلح در نیروی انسانی تمرکز کردیم.
90000 نفر در عملیات حج 1402 آواره خواهند شد
وی ادامه داد: علاوه بر این چالش ها، مأموریت هایی مانند حج 1401، اربعین و جام جهانی قطر، پروازهای ویژه حج ایران ایر را داشتیم که فشار مضاعفی به ما وارد کرد. البته در اربعین مشاغل دیگری نیز وجود داشت. در حال حاضر برنامه های سال 1402 نیز مشخص است و از جمله عملیات حج بسیار سنگین داریم که نزدیک به 90 هزار نفر به خانه خدا اعزام می شوند در حالی که در عملیات حج 1401 40 هزار نفر جابجا شده اند.
مدیرعامل ایران ایر در پاسخ به این سوال که آیا از ظرفیت سایر ایرلاین ها برای عملیات حج 1402 استفاده می شود، گفت: حساب ایران ایر عربستان و مسئولیت اصلی ما بر عهده ماست، اما این کار را انجام نداده ایم، ظرفیت خود را توسعه نداده ایم. با وجود این ما از قابلیت های دیگری استفاده می کنیم و در این راستا مسیرهای متعددی را بررسی کرده ایم که یکی از آنها مشارکت با سایر شرکت های هواپیمایی است.
فرزادی پور با بیان اینکه در عملیاتی مثل حج سودی وجود ندارد، گفت: هیچ شرکتی ظرفیت کار با حجم ایران ایر را ندارد، علاوه بر اینکه کف قیمت را می دهیم؛ عربستان می تواند با 800 دلار پرواز داشته باشد. ، اما هزینه زائر را 1.8 افزایش می دهد؛ از نظر سوخت برای کاهش هزینه ها سعی می کنیم در ایران سوخت گیری کنیم تا مجبور به سوخت گیری در عربستان و پرداخت هزینه های سنگین نباشیم.
ایران ایر آمادگی دارد به عنوان پل ارتباطی ایران و عربستان سعودی عمل کند
وی درباره نتیجه توافق ایران و عربستان و تصمیم برای پرواز به این کشور گفت: در صورت از سرگیری روابط ایران و عربستان، قصد داریم پروازهای عمره را انجام دهیم و زائران را از آن کشور به مشهد منتقل کنیم و ایران ایر آماده است تا به عنوان پل ارتباطی بین دو کشور عمل کند. اما ما منتظریم تا سطح روابط برقرار شود و پس از آن در مورد انجام پروازهای بین دو کشور بحث خواهیم کرد.
مدیرعامل ایران ایر با ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه ارتقای کمی و کیفی ناوگان ایران ایر با تاکید بر اینکه توسعه کیفی فرآیندی است که برای رسیدن به نتیجه باید تکمیل شود، گفت: یکی از برنامه های ما نوسازی ناوگان و در عین حال خرید است. یک هواپیما ادامه دارد در حال حاضر 35 فروند هواپیما آماده بهره برداری است که از این تعداد 12 تا 14 هواپیما به صورت آنلاین داریم. در بحث فنی، مشکلی برای ارتقای ناوگان برای وارد کردن هواپیمای خودمان نداریم، همچنین به دنبال منابع اعتباری هستیم و قصد داریم برای تامین قطعات به سمت مشارکت با بخش خصوصی حرکت کنیم.
فرزادی پور همچنین از پیگیری حذف ایران ایر از فهرست واگذاری های تولید دارایی خبر داد و گفت: یک نظر کلی ایجاد شده است که وجود ایران ایر یک ضرورت و از نظر راهبردی مهم است. لذا منتظر مکاتبات اداری هستیم تا به صورت قطعی از لیست تولید خارج شویم.
دولت باید به خطوط هوایی کمک کند تا سرپا بمانند
وی با بیان اینکه همه شرکت های هواپیمایی دنیا از دولت کمک می گیرند تا بتوانند سرپا بمانند، گفت: قبل از بحث واردات هواپیما برجام، یک هزار و 800 میلیارد تومان از دولت درخواست داشتیم که می توانستیم هواپیماهای برجام را خریداری کنیم. خودمان، اما مطالبات در آن زمان پرداخت نشد. ; در حالی که در زمان برجام دلار 4000 هزار تومان بود و اکنون 40 هزار تومان است. به هر حال ایران ایر گذشته، حال و آینده دارد و نمی توان انرژی زمان حال را صرف گذشته کرد. ما برای آینده برنامه ریزی می کنیم.
مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه هیچ گونه فروش شخصی توسط ایران ایر صورت نگرفته است، افزود: پیک و فصل کم برای ایرلاین ها عادی است. در فصل سفر بهترین شرایط را داریم و سعی می کنیم با درآمدی که داریم این را جبران کنیم. ستاد نوروزی از 4 اسفند لغایت 24 فروردین ماه فعال است و پاسخگویی به مسافران نوروزی و بررسی از طریق شماره 46625151 و فروش بلیت از طریق شماره 46621888 می باشد.
انتهای پیام