سایر موضوعات

ایجاد وزارت بازرگانی ابزار جدیدی برای تنظیم بازار نمی دهد – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز ای بی اس نیوز خبرگزاری ای بی اس نیوز


به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی با حضور در برنامه جدول اقتصاد با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرد و گفت: از سال 96 تاکنون دولت های مختلفی درخواست تشکیل این وزارتخانه را داده اند. وزارت بازرگانی و با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی این موضوع در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تمامی اعضا، معاونین و اتاق های فکر با ایجاد وزارت بازرگانی مخالفت کردند.

وی افزود: سوالی که مطرح می شود این است که با ایجاد وزارت بازرگانی چه ابزارهای جدیدی در اختیار وزارت بازرگانی قرار می گیرد و می تواند آنچه را که در حال حاضر وجود ندارد را تنظیم کند؟ در واقع هیچ دستاورد جدیدی به این وزارتخانه اضافه نخواهد شد، اما با تشکیل وزارت بازرگانی، برخی وظایف به فرد دیگری واگذار می شود و تنها دلیل جدایی وزارت بازرگانی و صامت این است که وجود دارد. اکنون مشکلاتی در بازار وجود دارد و باید پرسید که آیا این مشکلات ناشی از عملکرد ضعیف ساختار فعلی است یا باید ساختار جدیدی ایجاد شود؟

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به گفته کارشناسان، وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز به طور واقعی و کامل ادغام نشده است، بلکه تنها تجمیع شده و ساختار جدیدی بر اساس این موضوع شکل نگرفته است. ادغام.

فتح الله طوسلی، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی، در خصوص ایجاد وزارت بازرگانی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی دو وزارتخانه ذیربط هستند. به ساختار سازمانی این دو وزارتخانه توجه کنید. حوزه تجارت، تجارت خارجی و واردات و صادرات در کجا قرار دارد؟

وی ادامه داد: در وزارت حراست 7 معاونت شامل معاونت صنایع، ماشین آلات و تجهیزات، معاونت صنایع عمومی، معاونت صنایع حمل و نقل، معاونت فرآوری و مواد، معاونت صنایع، معاونت صنایع و صنایع، معاونت صنایع، صنایع و معادن، معاونت صنایع، صنایع و معادن، معاونت صنایع و مواد، معاونت صنایع، معاونت صنایع، صنایع و معادن، معاونت صنایع، صنایع و معادن، معاونت صنایع، صنایع و معادن، معاونت صنایع، صنایع و معادن، معاونت صنایع، صنایع و معادن، معاونت صنایع، صنایع و معادن، معاونت صنایع و تجهیزات، معاونت صنایع، معاونت صنایع، صنایع و معادن، معاونت صنایع، صنایع و معادن، معاونت صنایع و صنایع کشور معاونت بازرگانی و خدمات، معاونت هماهنگی محیط کسب و کار و معاون حقوقی و مجلس ریاست جمهوری نیز در وزارت جهاد کشاورزی. رذایل آب و خاک، رذایل امور باغبانی، رذائل تولیدات دامی، رذایل امور کشاورزی، رذائل برنامه ریزی اقتصادی، رذایل توسعه تجارت و رذایل توسعه مدیریت وجود دارد.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در ساختار تشکیلاتی وزارت صمت بحث صنعت و معدن غالب است و عملاً بحث تجارت و خدمات مغفول مانده است. در مورد وزارت جهاد کشاورزی هم همینطور است. با توجه به گستردگی وظایف در دو وزارتخانه صمت و جهادکشاورزی، هیچ یک از وزارتخانه ها وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند و حوزه بازار نیز به دلیل شرایط موجود رها شده است.

طاهری در ادامه برنامه گفت: زمانی که وزارت بازرگانی، صنعت و جهاد جدا شد و وزارت بازرگانی مسئولیت مقررات گذاری، بروکراسی و فرآیند صادرات محصولات کشاورزی را به طول انجامید، به این دلیل که چند وزارتخانه باید تصمیم می گرفتند و معمولا یک وزارتخانه فکر می کند. در مورد تولید و وزارتخانه دیگر به فکر بازار است و چون سیاست‌های این وزارتخانه‌ها در برخی موارد مغایر با یکدیگر است، مقاومت می‌کنند و به ناچار این سوال به دولت کشیده می‌شود و این روند تا بررسی و جمع‌بندی نهایی زمان زیادی می‌برد. به همین دلیل وزارت بازرگانی در دوره های قبل ادغام شد.

توسلی با اشاره به تجارت با 15 کشور همسایه در سال 1401 گفت: در سال 1401 6 میلیارد و 98 میلیون دلار برای واردات روغن تخمه آفتابگردان، روغن گلرنگ، تراکتور، ذرت دام، موز سبز، جو، سویا، خوشه فیبر هزینه شده است. ، روغن سویا خام و پودر جاذب از ترکیه مصرف می شد، چرا این اتفاق افتاد؟ زیرا به وزارت جهاد کشاورزی دستور نظارت بر بازار داده شد و از وظیفه اصلی خود که تولید است غفلت کرد.

absnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا