به گزارش ایلنا، حمید طریفی حسینی در دومین گردهمایی سالانه معاونان و کارشناسان مسئول، کارشناسان پیش دبستانی، کارشناسان فناوری و آموزش ابتدایی مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران که با حضور معاون توانمندسازی سازمان ملی تهران برگزار شد. سازمان آموزش و پرورش، معصومیان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان تهران و قربانی مهر، مدیر آموزش و پرورش منطقه 19 با استقبال این منطقه ضمن تبریک حلول ماه شعبان و ولادت خجسته با سعادت این منطقه حضرت علی اکبر (ع) اهمیت نظام آموزش ابتدایی را به عنوان اساسی ترین رکن نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: یکی از برنامه های راهبردی ما ارتقای جایگاه آموزش ابتدایی در نظام آموزش و پرورش است.
طریفی حسینی با اشاره به اینکه در مقاطع مختلف تحصیلی در مقطع ابتدایی دروسی از جمله سواد خواندن و زبان آموزی و تفکر و یا انسداد پایه های بی سوادی و جذب بازماندگان تحصیلی پیگیری شده است، بر لزوم گنجاندن بخش های محتوایی این دروس تاکید کرد. موضوعات برنامه در قالب برنامه های آموزشی و یادگیری و تحول و همچنین ایجاد نظام های حقوقی و حقوقی لازم برای پیگیری موثر برخی مسائل دیگر مانند مسدود کردن منابع بی سوادی و جذب بازماندگان تحصیلی.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به دو رویکرد اساسی معاونت ابتدایی اشاره کرد و گفت: یکی حل مشکلات جاری و مدیریت امور و رویکرد دوم نگاه به برنامه تحول آموزش ابتدایی است که از رصد می شود. سند تحول بنیادین و در این میان اصالت در رویکرد دوم نهفته است. رسیدگی به مسائل و چالش های جاری در حوزه آموزش ابتدایی نیز بر اساس تاثیر آن بر کیفیت و برنامه های تحول آفرین معاونت برنامه ریزی خواهد شد.
وی در ادامه اجرای نظام آموزش از راه دور برای سه سال اول دبستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: در راهکارهای سند تحول بنیادین از نظام آموزش از راه دور به عنوان راهکاری اساسی برای رشد و جهت گیری دانش آموزان در فرآیند یاد شده است. . برتری در زندگی در سه سال اول تحصیل. با توانمندسازی معلمان می توان استعداد آموزشی، زبان آموزی، تفکر و رشد شناختی دانش آموزان را در سه سال اول دبستان ارتقا داد.
طرفی حسینی افزود: مدرسه تکیه گاه دولت و ملت در روند رشد و توسعه همه جانبه کشور و مرکز آموزشی ناحیه است. به این ترتیب مدرسه و محله باید تحرکی فعال و متقابل نسبت به یکدیگر داشته باشند و این موضوع در دوره ابتدایی با حضور موثر اولیا در مدارس بیشتر نمود پیدا کرد.
وی با تاکید بر شناسایی استعدادها و توانایی های دانش آموزان مدرسه تاکید کرد: در شناسایی استعدادها باید از رویکردهای رقابتی و جشنواره ای فراتر رفت و برای شناخت و شکوفایی استعدادها و توانایی های همه دانش آموزان برنامه های جامع و همگانی در نظر گرفت. در مناطق مختلف کشور
طریفی حسینی با تاکید بر توسعه تفکر خلاق در دانش آموزان برای ترویج نسلی از اصول فهیم، متفکر و اخلاقی و القا شده در اخلاق اسلامی، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه های درسی پایه دوره ابتدایی توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصت های آموزشی برابر است. . ، که به تحقق آموزش توجه دارند. همه فضا برای همه دانش آموزان و توجه به تفاوت های فردی و استعدادها و نیازهای مختلف دانش آموزان و نیز تطبیق شرایط تحصیلی با این امر نیز در چارچوب عدالت آموزشی دنبال خواهد شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان سخنان خود بر توانمندسازی معلمان با توجه به آموزش دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و نیازمند نیازهای ویژه توجه ویژه آموزشی تاکید کرد و اظهار داشت: این مهم وظایف گروه های آموزشی اجرای برنامه ها و اقدامات موثر در توانمندسازی حرفه ای معلمان و سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان است.
رکنا نیوز