ایجاد مشکل برای صادرات ایران در بازرگان و آستارا / برخی تلاش می کنند رانندگان ایرانی را به مهاجرت متقاعد کنند
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز؛ محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک در خصوص تلاش گمرک برای تسهیل در ترانزیت کالا گفت: در سفر هیئت گمرک جمهوری اسلامی ایران به مقر اروپایی سازمان ملل متحد، جلساتی برگزار شد. با رئیس سازمان IRU که متولی اصلی حمل و نقل بین المللی است مسیری برای توسعه تعاملات ترانزیتی کشورمان و ارتباط سامانه گمرک جمهوری اسلامی ایران با سازمان بین المللی ترانزیت و آنها مشارکت و رفاقت در حل مشکلاتمان با کشورهای همسایه در زمینه تعاملات گمرکی و مقرر شد با مشارکت آنها این مسائل هرچه سریعتر حل شود.
وی افزود: حضور گمرک جمهوری اسلامی ایران در هشتاد و یکمین اجلاس اداری کنوانسیون تایر در ژنو سوئیس بسیار ارزشمند بود و در این دیدار به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردم. این سخنرانی توسط سازمان ملل منتشر شد که نشان از اهمیت مواضع کشورمان در امور گمرکی داشت.
رضوانی فر افزود: در این سفر مشکلات ایران در حوزه های ترانزیت، گمرک و حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت. زمانی که ایران به دلیل تحریم ها با مشکلات صادرات و واردات مواجه شد. این مشکلات روابط ما با طرف اروپایی را مختل کرده است.
وی ادامه داد: امروز 75 درصد صادرات و واردات ما با کشورهای عراق، هند، چین، امارات و ترکیه است و اروپایی ها به دلیل تحریم ها از مبادی صادراتی ما فاصله زیادی گرفته اند، واردات و صادرات. ، تنها نیاز و اصرار آنهاست. این برای ماندن ایران است. در حوزه ترانزیت است که اگر رفتار و برنامه ریزی دقیق، صحیح و مناسب نداشته باشیم از کریدورهای بین المللی خارج می شویم.
معاون وزیر اقتصاد همچنین در خصوص دستاوردهای سفر هیات گمرک ایران در نشست اداری کنوانسیون تایر در ژنو سوئیس گفت: هیات گمرک ایران در این دیدار به توافقات متعددی دست یافتند. اولاً به منظور افزایش حجم مبادلات ترانزیتی، در خصوص تضمین محموله های ترانزیتی عبوری از ایران، تصمیماتی با همکاری اتاق بازرگانی برای رفع این موانع و به حداقل رساندن مشکلات اتخاذ شده است.
وی ادامه داد: در ارتباط با اتصال سیستم داخلی به سیستم سایر کشورها برای کاهش تاخیر در مبادی خروجی و ورودی مشکل داشتیم که به همین دلیل مقرر شد تیم فنی از سوی سازمان بین المللی حمل و نقل جاده ای برای رفع این مشکل اعزام شود. .
رضوانی فر گفت: از سوی دیگر بر اساس توافقاتی که بر اساس کنوانسیون های بین المللی وجود دارد، زمانی که کشورهای همسایه به تعهدات خود در این کنوانسیون ها عمل نمی کنند، موظف به اجرای این قوانین هستند. به عنوان مثال در مرز بازرگان در ترکیه و یا در مرز جمهوری آذربایجان در آستارا که بعضاً پذیرش خودروهای ترانزیتی و کالاهای صادراتی ما به دلیل رقابت و منافع تجاری با مشکل مواجه می شود، تصمیم بر این شد که با ورود این سازمان
رئیس کل گمرک گفت: در حال حاضر بر اساس بند (ج) تبصره 30 آیین نامه، تقریباً 24 تا 25 هزار کامیون کمتر از سه سال برای ترانزیت کالا وارد کشور شده است، اما کشورهای همسایه به ایران روادید نمی دهند. رانندگان به دلایل مختلف. به عنوان مثال در 6 ماه گذشته تنها 80 راننده ویزا گرفتند و در این مورد جلساتی با وزارت امور خارجه برای حل این مسائل داشتیم.
رضوانی فر همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه کشورهای همسایه تلاش می کنند رانندگان ایرانی را متقاعد به مهاجرت کنند. زیرا با توجه به مشکلات رانندگی ترانزیتی و کمبود این نیرو در این کشورها و همچنین انگیزه و جوانی رانندگان ایرانی، این افراد را به مهاجرت و اقامت تشویق می کنند و جلسه مشترکی در این زمینه تشکیل شد. چالش ها و مسائل. وی تاکید کرد: آبان ماه آینده رئیس سازمان جهانی حمل و نقل به دعوت ایران به کشورمان سفر خواهد کرد و گمرک جمهوری اسلامی ایران از وی استقبال خواهد کرد. رضوانی فر ادامه داد: نشست مشترک و تفاهم نامه منعقده بین ایران و جمهوری آذربایجان برای تسهیل ترانزیت ریلی باید با حضور رئیس سازمان حمل و نقل بین المللی و رئیس گمرک جمهوری آذربایجان امضا شود.
رئیس کل گمرک ایران افزود: همچنین مقرر شد سازمان بین المللی حمل و نقل جاده ای با ایران تفاهم نامه ای برای کمک فنی و فناوری به گمرک ایران از منابع خود امضا کند و همه این موارد باعث افزایش ترانزیت شود و مستثنی نشود. ایران از طریق ترانزیت های بین المللی است که گمرک جمهوری اسلامی ایران با تمام توان به اهداف خود در این بخش دست می یابد.
absnews