اولین کشتی تفریحی جهان با سوخت هیدروژنی در هلند آزمایش می شود
پروژه 821 یک قایق تفریحی لوکس است که به زودی فناوری موتور سوخت هیدروژن سبز را آزمایش خواهد کرد. Feadship این کشتی را در پایگاه خود در آمستردام به آب انداخت. این بزرگترین قایق موتوری ساخته شده در هلند است.
هیدروژن اغلب به عنوان یکی از بزرگترین جایگزین های انرژی در آینده در نظر گرفته می شود. با وجود قدرت بالای این سوخت در کاربردهای روزمره، هیدروژن دارای کاستی های بسیاری است که تا زمانی که رفع نشوند نمی توان انتظار داشت که نقش بسزایی در اقتصاد داشته باشد.
پروژه 821 در 15 می سال جاری آغاز شد و هدف آن جابجایی مرزهای فناوری سوخت هیدروژنی در صنعت کشتی های فوق العاده است. اهمیت این پروژه در نبود پروتکل ها و مقررات در زمینه ذخیره سازی هیدروژن و قطعات مربوط به سیستم های پیل سوختی است.
Feadship با ذینفعان صنعت ابرکشتی برای دستیابی به چشماندازی برای پروتکلها و مقررات فناوری سوخت هیدروژنی برای کشتیهای بلندتر از 100 متر کار کرد.
چالش های استفاده از سوخت هیدروژن در کشتی های غول پیکر
سلول های سوختی هیدروژنی از زمان استفاده از آنها در ماموریت های آپولو در دسترس بوده اند. اما هرگز در صنعت حمل و نقل استفاده نشده است. حداقل نه در مقیاس بزرگ.
در پروژه 821 چالش هایی برای این فناوری وجود دارد. حتی در یک کشتی با این اندازه، ذخیره هیدروژن کار آسانی نیست. هیدروژن یک منبع انرژی کارآمد است، اما چگالی آن تنها یک دهم سوخت دیزل است و حجم زیادی را اشغال می کند. همچنین باید در دمای ۲۵۳- درجه سانتیگراد و تحت فشار نگهداری شود.
در پروژه 821، کشتی باید بیش از چهار تن هیدروژن برای تامین انرژی 16 پیل سوختی برای تولید برق جریان مستقیم حمل کند. این تنها بخش کوچکی از مشکل است. هیدروژن می تواند منجر به شکنندگی فلز شود که در چنین سیستم هایی یک خطر بزرگ است.
این فناوری سوخت نیاز به پشته های تهویه خاصی دارد که بخار آب حاصل را حذف می کند. به همین دلیل، طراحی بدنه کشتی بسیار طولانی ضروری بود. علاوه بر این، کشتی باید قادر به حمل متانول نیز باشد تا در صورت تمام شدن هیدروژن، پیلهای سوختی کار کنند.
با این حال، هیدروژن نمی تواند تمام برق مورد نیاز یک کشتی را تولید کند. این سوخت فقط می تواند کشتی را در فواصل بسیار کوتاه با سرعت کمتر از 10 گره (18 کیلومتر در ساعت) به حرکت درآورد. این مقدار فقط برای ورود یا خروج از بندر یا عبور از مناطق حساس زمین شناسی کافی است.
در عوض، هیدروژن عمدتاً در “بار هتل” استفاده می شود. این شامل تمام نیازهای قدرت به غیر از نیروی محرکه می شود. به عنوان مثال، احترام و خنک کردن. Feadship می گوید که هیدروژن 78 درصد از این برق را تامین می کند. به این ترتیب کشتی می تواند به مدت یک هفته بدون آلودگی و صدا در بندر فعالیت کند.
منبع خبر: https://digiato.com/interdisciplinary/project-821-feadship-world-first-superyacht-run-on-hydrogen