اولویت ما تامین نیاز داخلی/قیمت سیمان است. تیغ دو لبه!
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان ضمن اعلام آمار تولید، تحویل و صادرات سیمان کشور، بر اولویت صنعت برای تامین نیازهای داخلی بر صادرات و تمایل صنعت سیمان برای افزایش میزان فروش تاکید کرد. در برابر افزایش قیمت ها به منظور حفظ بازار.
به گزارش ای بی اس نیوز، علی اکبر الوندیان در نشستی که صبح امروز (سه شنبه) در ستاد این انجمن برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته (1401) نزدیک به 73 میلیون تن کلینکر تولید شد که از این میزان حدود 61 میلیون تن مصرف شد. برای نیازهای داخلی در مجموع حدود 14 میلیون تن سیمان و کلینکر به ارزش 400 میلیون دلار از جمله 10 میلیون تن کلینکر صادر کردیم.
دبیر اتحادیه صنف کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به گزارش سه ماهه امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، گفت: در بهار امسال 21 میلیون و 392 هزار و 927 تن کلینکر تولید شد که این رقم در مقایسه با 20 میلیون و 717 هزار و 843 تن است. تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.26 درصد افزایش داشته است. تولید سیمان نیز از 15 میلیون و 579 هزار و 653 تن به 17 میلیون و 608 هزار و 71 تن رسید و 13 درصد افزایش یافت. تحویل سیمان داخلی نیز در بهار امسال با رشد 12.22 درصدی نسبت به بهار 1401 به 16 میلیون و 473 هزار و 151 تن رسید.
وی ضمن تاکید بر روند رو به رشد تحویل سیمان در داخل گفت: رشد بیش از 12 درصدی تحویل سیمان نشان می دهد که همانطور که انتظار می رفت تقاضا نیز با توجه به طرح ملی مسکن افزایش یافته است. بنابراین ما در مسیر رشد مصرف حرکت می کنیم و تولید نیز رو به افزایش است و از طرفی در این سه ماهه صادرات را کاهش داده ایم. زیرا اولویت صنعت سیمان کشور نیاز به تامین نیاز داخلی است.
توسعه صنعت سیمان، مازاد تقاضای داخلی
این مقام صنفی ادامه داد: اما از آنجایی که صنعت سیمان کشور فراتر از نیاز ملی رشد کرده است، ما باید مازاد آن را صادر کنیم. در مورد کلینکر ظرفیت ذخیره سازی وجود دارد اما در مورد سیمان ظرفیت سیلوها محدود است. بنابراین تولید و مصرف سیمان به طور کلی دست به دست هم می دهد. اما همانطور که گفته شد اولویت تحویل سیمان کشوری است و به تدریج به سمت صادرات سیمان می رویم. تولید سیمان در کشور و فرآیند تحویل آن که روند مصرف را نیز نشان می دهد با فرآیند تولید همخوانی دارد.
سود صنعت سیمان در افزایش فروش است نه افزایش قیمت
وی ضمن اشاره به این موضوع که اخیرا در برخی رسانه ها منتشر شده است مبنی بر اینکه صنعت سیمان با وجود افزایش 87 درصدی تولید، سیمان را قطره قطره تحویل می دهد، تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که تحویل سیمان در کشور انجام نمی شود. فقط کاهش می یابد نه، اما افزایش داشته است و این واقعیت است. در واقع سود صنعت سیمان در افزایش فروش است نه افزایش قیمت. شرکت های سیمانی نسبت به افزایش قیمت سیمان از افزایش فروش سود بیشتری خواهند برد و شرکت های سیمانی هرگز به دنبال افزایش قیمت نخواهند بود.
قیمت سیمان دو لبه! / قیمت سیمان نمی تواند بیش از حد مشخصی افزایش یابد
دبیر انجمن صنعت سیمان گفت: قیمت برای ما شمشیر دولبه است. زمانی که قیمت سیمان در مناطق پرمصرف افزایش یابد (تفاوت قیمت در مناطق مختلف کشور بسیار زیاد است، مثلاً در یک منطقه 100000 تومان و در منطقه دیگر 600000 تومان)، اختلاف قیمت می تواند به حد معینی برسد. سیمان در اصطلاح حرکت می کند و شناور می شود. یعنی چه زمانی تفاوت قیمت سیمان به اضافه قیمت حمل و نقل از قیمت آن در منطقه دیگر، واحد دیگری (که با قیمت کمتری عرضه می کند) وارد بازار می شود و کنترل بازار را به دست می گیرد. بنابراین قیمت کاهش می یابد و سیال بودن آن متوقف می شود و این درست نیست که اگر تقاضا افزایش یابد، قیمت سیمان نیز افزایش یابد. واحد دیگر مزیت عرضه را پیدا می کند و افزایش آن را متوقف می کند و بازار را در دست می گیرد و قیمت پایین می آید.
وی افزود: بنابراین کارخانه ها تمایلی به افزایش قیمت ندارند، زیرا بازار را از دست خواهند داد. از این رو کارخانه های سیمان علاقمند به افزایش فروش خود هستند. در تولید سیمان، سربار ثابت وجود دارد. بنابراین هرچه میزان تولید و فروش بیشتر باشد، سربار بیشتر و هزینه تولید هر تن کمتر خواهد بود. ترجیح صنعت سیمان افزایش فروش است.
ادامه بده…