پورابراهیمی گفت: طبق گزارشی که داریم مشکل دولت با انحراف از مصوبه 24 خرداد در پرداخت دستمزد دیگران، بحث کمک های جبرانی دستمزد و حقوق بوده است، یعنی عددی را مطرح کردند. و رقمی برای جبران خسارت مستمری بگیران تامین اجتماعی است اما آنچه در مصوبه شورای آمنا مشخص شده است 38 درصد وجود ندارد بنابراین این سوال مجددا در شورای اجرا رد شد و برای بار دوم به شورای دولت فرستاده شد. دومین نقض قانون در 29 تیر.
وی افزود: با توجه به اینکه تامین اجتماعی اساسا یک سازمان دولتی نیست و منابع و مصارف آن متعلق به خود سازمان است و ربطی به کسری بودجه و بودجه دولت ندارد، امیدواریم دولت تصمیم افزایش را تصویب و نهایی کند. تعداد حقوق مستمری بگیران با نظر مساعد طبق سنوات گذشته، ابلاغ آن باید قانونی و لازم الاجرا باشد.
نماینده مردم کرمان و راور در شورای اسلامی ادامه داد: نامه ای نوشتیم و درخواست کردیم که موضوع در شورای تطبیق مطرح شود و طی این بحث ها جلسات متعددی با پناهندگان در داخل کمیسیون اقتصادی و جمع بندی انجام شد. در جلسه هیئت تطبیق که در 28 ژوئن برگزار شد، صورت گرفت. شورا پس از بررسی کارشناسی به این نتیجه رسید که مصوبه دولت خلاف قانون است و قابل اجرا نیست.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت قادر به اجرای قانون مربوط به این موضوع نیست و فرصت دولت در اوایل مردادماه تمام می شود و با توجه به اینکه بازنشستگان مستمری بگیران نیاز مبرمی به این غرامت دارند. ، بحث باید زودتر مطرح شود، حقوق این قشر مشخص شود و امیدواریم با تصویب هیات مدیره صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی هر چه زودتر دولت این موضوع را تصویب کند.
وی افزود: طبق ضوابط و مقررات باید این مغایرت به دولت ابلاغ می شد و فرصت پاسخگویی و رفع مغایرت با توجه به بازه زمانی 10 روزه به دولت داده شد.
انتهای پیام
پورابراهیمی تصریح کرد: زمانی که مصوبه دولت نهایی شد، اعتراض کردیم که دولت نمی تواند خود را جایگزین سازمان تامین اجتماعی کند و در ماده 96 قانون آمده است که مصوبه مربوط به صندوق تامین اجتماعی و هیات مدیره و دولت است. تصویب می کند و اساساً جایگزینی دولت به جای سازمان در تصویب حقوق بازنشستگان تخلف آشکار از قانون است.
نماینده مردم کرمان و راور در شورای اسلامی در ادامه درباره بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: مطالبات این سازمان در سال های اخیر تسویه نشده و در حال انباشت است و با نرخ تورمی که رخ داده است. در سالهای اخیر، حتی اگر دولت مجبور به پرداخت سود سپردهها نیز باشد، ممکن است معادل نصف ارزش این مطالبات باقی بماند و ج برای تامین اجتماعی ضرر است.
دکتر محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه طبق روال قانونی هر ساله با تصویب هیات مدیره صندوق و موافقت وزیر، تصمیم افزایش حقوق به دولت ابلاغ می شد، گفت: . و دولت تصویب کرد و مبنای پرداخت آن است حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در کشور بود.
پورابراهیمی گفت: در صورت کوتاهی وزارت کار یا سازمان تامین اجتماعی وفق ماده 576 قانون مجازات اسلامی به عنوان تخلف از قانون برخورد قانونی و پیگیری قانونی انجام خواهد شد. دستور کار مجلس
وی افزود: بدهی سازمان تامین اجتماعی باید هر چه زودتر تسویه شود و اگر به دارایی، ملک و زمین تبدیل شود و تسهیلاتی که دولت برای بدهی در نظر گرفته، ارزش آن برای مستمری بگیران باقی می ماند. حالا با نرخ سود سپرده های بانکی اگر بخواهد تسویه کند، چون نرخ تورم بین 50 تا 100 درصد بیشتر از سود سپرده های بانکی است، بازنشستگان ضرر می کنند.
وی افزود: امسال هیئت با تاخیر در 3 خرداد ماه این موضوع را تصویب کرد که گفت: حداقل حقوق بگیران با فرمول (57 درصد) و برای سایرین با افزایش 38 درصدی محاسبه می شود و این مصوبه خواهد بود. به دولت ارسال شد و در 15 خرداد دولت تصویب کرد که برای حداقل حقوق بگیران مصوبه هیأت مدیره و سایرین حداکثر 10 درصد افزایش حقوق داشته باشد.
ای بی اس نیوز/ کرمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت اجرای قانون افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را متوقف کرده است و فرصت دولت در ابتدای مرداد ماه تمام می شود و با توجه به اینکه مستمری بگیران به شدت نیازمند هستند. این جبران باید زودتر انجام شود.» بحث افزایش حقوق این قشر مشخص شود.