انجمن صنعت لوازم خانگی ایران بزرگترین میزبان نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی است
دکتر فرشاد براتی معاون برنامه ریزی و مدیر و رئیس کمیته رسانه و ارتباطات انجمن صنایع لوازم خانگی در برنامه آزاد شغل در رادیو گفت و گو به تشریح وظایف و عملکرد لوازم خانگی انجمن صنعت لوازم خانگی پرداخت.
گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو اقتصادی برنامه اشتغال رایگان با جناب آقای دکتر فرشاد براتی معاون برنامه ریزی و رهبری و رئیس جمهور کمیته رسانه و ارتباطات انجمن صنعت لوازم خانگی بحثی را برگزار کرد که جزئیات آن را در ادامه می خوانید.
سوال: از بین تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد انجمن صنایع لوازم خانگی بگویید، از چه زمانی تاسیس شد، چند عضو دارد و چه فعالیت هایی انجام می دهد؟
برای چی: همانطور که می دانید بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار که در سال 1392 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تشکل های اقتصادی و ملی کشورمان به ویژه سازمان های زیرمجموعه خانه بازرگانی صنایع و معادن ایران از جمله انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، رسالت، کارکرد و هدف آنها ایفای نقش در بخش سند کشور به ویژه با تمرکز بر بهبود فضای کسب و کار و شاخص های مرتبط است که طبیعتاً کمی با آرمان ها و به ویژه با ظرفیت های جوی که ما داریم. همانطور که اشاره کردم انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در 30 اردیبهشت 1361 در قلب اقتصاد و صنعت کشور به دستان توانای پدر صنعت ایران جناب آقای مهندس به همت اتاق بازرگانی ایران تأسیس شد. محسن خلیلی که مولف همه صنعتگران و اهالی هنر است و مفتخر است که تا هفته آینده ایشالا با در اختیار داشتن سمت مشاوره به سه قوه و سهم خود در صنعت کشور به فعالیت ۴۲ ساله خود و سهم خود در صنعت کشور ادامه خواهد داد. تمام نهادهای سیاسی-تولیدی زیرمجموعه انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تعداد اعضا را پرسید سرکار خانم. ما یک انجمن کثرت گرایانه با گروه های مختلف محصولات لوازم خانگی و مصنوعات هستیم. افتخار می کند همانطور که می دانید هر محصول یا صنعتی که تولید می شود از اجزا و قطعات و اقلامی تشکیل شده است که آن محصول را تکمیل می کند و زنجیره را تکمیل می کند. بیش از 70 نفر از اعضای ما از تولیدکنندگان بزرگ صنعت لوازم خانگی در کشور، نه تنها از محصولات آنها در حوزه صنعت لوازم خانگی استفاده می شود، بلکه از صنایع مختلف و توانمندی های آنها نیز استفاده می شود و این عجیب و غریب که انجمن سعی کرده است به جای تضاد منافع قطعات، به سمت همکاری منافع سوق دهد. تولیدکنندگان و تولیدکنندگان محصول ما را وادار به پذیرش عضویت در محصول کردند تا تولید کننده و تولید کننده محصول نهایی و سایر کالاها، لوازم خانگی سفید، لوازم خانگی کوچک، لوازم صوتی و تصویری و غیره باشیم. ما در مجموعه خود چند قطعه ساز بسیار خوب داریم و آن خرد جمعی و هسته فکری که انجمن صنایع لوازم خانگی است انجمنی است که از سرمایه گرانبهای مردم عزیزمان برخوردار است که می توانند بهترین محصولات و مصنوعات لوازم خانگی را بیاورند و استفاده کنند. با تکیه بر دانش و درایت صنعتگران خانگی در خانه هایشان.
سوال: 300 عضو فعالی که از آنها صحبت می کنید به کل کشور مرتبط هستند، اینطور نیست؟
برای چی: بله، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بهعنوان یک انجمن حرفهای ملی و زیر نظر اتاق بازرگانی ایران، طبیعتاً دارای گستره ملی است و این 300 عضو، 90 درصد از سهم بازار لوازم خانگی کشور را در گروههای مختلف کالایی به خود اختصاص دادهاند.
سوال: انجمن صنایع لوازم خانگی ایران چه خدماتی به اعضای انجمن ارائه می کند؟
برای چی: همانطور که از نام آن پیداست، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران محدود به یک محصول خاص نیست. ما گروه های کالایی مختلفی را در خودمان به عنوان یک انجمن می بینیم که بر اساس آخرین ارزیابی اتاق بازرگانی ایران که هر ساله گواهینامه آن را دریافت می کنید، سازوکار انجمن ها و تشکل های وابسته به اتاق است. این یک ارزیابی بسیار دقیق با شاخص های خاص است. بر اساس آخرین گزارش و ارزیابی انجمن صنعت لوازم خانگی ایران انجام شده است. و در پاسخ به سوال جناب عالی که چه خدماتی به اعضا ارائه می شود، یکی از ظرفیت های بسیار بالایی را داریم که در تیرماه سال گذشته در خدمت عضو محترم وزارت صنایع عمومی، این 11 کمیسیون انجمن به عنوان بازوهای مشورتی وزارت نقش بازی کن. یکی از این خدمات به طور طبیعی به کمیسیون های تخصصی ما مرتبط است. در سال 1402 طبق برنامه ریزی کلی که انجام داده ایم تقریباً 70 جلسه کمیسیون تخصصی داریم، نمی خواهم بگویم تنها ما هستیم، اما ممکن است انجمن های کمی باشند که بتوانند این تعداد را رهبری و مدیریت کنند. کمیسیون ها و نتایج آن با تعامل خوبی که دارند با نهادهای مختلف و سیاست گذاران عزیز در بخش های مختلف قوای سه گانه واقعا می تواند در مسیر پیشرفت و ارتقای صنعت در بحث های کمی و کیفی نقش داشته باشد. کمیسیون کالا، کمیسیون لوازم کوچک، کمیسیون صوتی و تصویری، کمیسیون آموزش و توسعه منابع انسانی و لوازم خانگی بدون احتساب انرژی بخشی از 10 کمیته ما هستند و در رأس آنها کمیته صنعت قرار دارد که بزرگترین کمیته این کمیته است. انجمن و خروجی های آنها به دستگاه ها می رسد موضوعات مختلف مرتبط ارائه می شود و اعضا و نزدیکانی که عملاً عضویت این انجمن را انتخاب کرده اند و ما در خدمت آنها هستیم در قالب این کمیسیون ها نظرات و مشکلات و مشکلات و پیشنهادات خود را ارائه می کنند و ما طبیعتاً به عنوان یک انجمن و واسطه بین تولیدکنندگان ارزش عمل می کنیم در کشورهای ما، هم تولیدکنندگان محصول و هم قطعه سازان، ما طبیعتاً به کل مجموعه دستگاه ها و مدیران دستگاه های زیرمجموعه فکر می کنیم و اگر بخواهم مثالی بزنم، در آخرین مورد 6 ماه از سال 1401 با اقوام در دفتر تخصصی تعمیرات و نگهداری وزارت حراست در زمینه خدمات رسانی به مشتریان هستیم و سازمان پشتیبان و سازمان ملی استاندارد آیین نامه خدمات پس از فروش را اصلاح کرده اند. تاکید این کمیسیون و مشارکت در مجموعه ها است تا بتواند در مسیر رضایت حداکثری مشتریان و خانواده به عنوان سرمایه ارزشمند این صنعت نقش آفرینی کند و همچنین به عنوان نمونه استانداردهای ما این کمیسیون در حال بازنگری است. با همکاری نزدیکان خود در سازمان ملی استاندارد و سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و آزمایشگاههای سازمان استاندارد، بهویژه که انرژی امروزه موضوع محوری کشور ما و حتی جهان و کشورهای صنعتی است. مسئله انرژی برای آنها یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین موضوعات است، ما بازنگری استانداردها و دستورالعمل های مصرف انرژی برای چندین محصول شاخص مانند بخاری های خانگی، پک ها، آبگرمکن ها و کولرهای آبی را در دستور کار داریم. خوب، احتمالاً می دانید که هیچ خانواده ای در 22 سال گذشته حداقل یک بار از نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی بازدید نکرده است. این نمایشگاه بین المللی که در محل نمایشگاه بین المللی تهران- سئول برگزار می شود، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران مفتخر است که میزبان بزرگترین رویداد این صنعت باشد و امیدوارم امسال با برنامه ریزی های انجام شده ما در حال ساخت هستیم، می توانیم با عزیزانمان این کار را انجام دهیم. بیایید رویداد را به درستی سازماندهی کنیم. اگر بخواهم آمار کوچکی از بیست و یکمین دوره نمایشگاه به خصوص در دو سال گذشته به اشتراک بگذارم، برند نمایشگاهی هامکس را برای این نمایشگاه بین المللی به عنوان بزرگترین نمایشگاه کشور با مخاطبان پرطرفدار در نظر گرفته ایم. . 516 شرکت نمایشگاهی به مساحت بیش از 38000 متر مربع در بیش از 22 سالن برگزار کردند و بر اساس بررسی های رسمی جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و فرا دانشگاهی معتبر کشور، نظرسنجی ما رضایت 97 درصدی مخاطبان را نشان داد. که در 21 سال گذشته این رویداد فروخته شده است.