گزارش آنا از مرکز کنترل پروازهای نوروزی؛

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با راه اندازی مرکز مدیریت و کنترل پروازهای نوروزی میانگین تاخیر پروازها از 50 دقیقه به 25 دقیقه کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سازمان هواپیمایی کشوری مرکز مدیریت و کنترل پرواز و خدمات مسافری نوروزی را از سوم اسفندماه سال گذشته راه اندازی کرد.
در این مرکز نمایندگان شرکت های هواپیمایی به مقر سازمان هواپیمایی می آیند و پروازها را رصد می کنند. در صورت بروز مشکل در پروازها سریعاً گزارش می دهند و با همکاری سازمان هواپیمایی و سایر شرکت های هواپیمایی رفع می کنند.
نماینده یکی از شرکت های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به راه اندازی این مرکز در 3 اسفند 1401 و برخی اقدامات انجام شده تا 15 فروردین 1402 گفت: در صورت بروز مشکلاتی مانند تاخیر یا لغو پرواز. و غیره را گزارش کرد. یا در صورت نیاز به هماهنگی ایرلاین ها و یا درخواست مجوزهای مختلف از سازمان هواپیمایی کشوری سریعا پیگیری می کنیم.
نماینده یک شرکت هواپیمایی دیگر نیز به خبرنگار آنا گفت: به عنوان مثال زمانی که یکی از پروازهای داخلی با تاخیر مواجه می شود، با شرکت هندلینگ هماهنگ می کنیم تا بخشی از زمان از دست رفته در سایر بخش ها مانند بارگیری چمدان ها را نیز با هماهنگی جبران کنیم. با سازمان هواپیمایی کشوری با اصلاح مسیر و کوتاه کردن آن قسمت دیگری از زمان تاخیر را برای مسافران جبران می کنیم.
نماینده یکی دیگر از ایرلاین های حاضر در این مرکز به خبرنگار آنا گفت: شرکت هواپیمایی آتا در یکی از پروازهای نوروزی خود دچار نقص فنی شد و با توجه به حضور نمایندگان تمامی ایرلاین ها در این مرکز، توانستیم یک هواپیمای یدکی برای این شرکت تهیه کنیم. مسافران از خط هوایی در کمتر از 10 دقیقه یکی دیگر را تعویض کنید.
وی ادامه داد: بیشتر مشکلات مربوط به پروازهای داخلی است و پروازهای خارجی به طور منظم انجام می شود، اما در پرواز آتا که اول فروردین در هواپیما نقص فنی داشت و مجبور شد پرواز را به فرودگاه استانبول تغییر دهد، قشم. بلافاصله هواپیما تعویض و مسافران از ترکیه به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شدند.
در این رابطه حسین خوشخو، رئیس مرکز خدمات مسافری و مدیریت و کنترل پروازهای نوروزی به خبرنگار آنا گفت: با راه اندازی این مرکز توانستیم تاخیر پروازها را به 25 دقیقه کاهش دهیم در حالی که میانگین تاخیر پروازها 50 دقیقه بوده است. مدت مشابه سال گذشته
وی ادامه داد قبل از تعطیلات نوروزی میزان نگرانی مردم از پروازهای نوروزی را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مرکزی برای نظارت بر پروازهای نوروزی ایجاد شود.
وی یادآور شد: مشکل اصلی پروازهای نوروزی برپایی برنامه پروازی است، این مرکز همه روزه از ساعت 6 صبح تا 249 صبح فعال است، تمامی پروازها به صورت متمرکز نظارت می شود که در این مرکز موفقیت آمیز بوده است، این است که شرکت های هواپیمایی نیز به خوبی انجام می شوند. به عنوان مشکلاتی که با کمک به یکدیگر در تجارت خود ایجاد کرده اند.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تاکنون روزانه حدود هزار پرواز داخلی و خارجی در سفرهای نوروزی انجام شده است که 80 درصد پروازهای انجام شده بدون تاخیر و 20 درصد مابقی انجام شده است. عمدتاً به دلیل نقص فنی در هواپیما به تعویق افتاد. انجام شده است که در اکثر پروازهای تاخیری، مسافران از قبل پیامک دریافت می کردند تا مجبور نباشند در فرودگاه منتظر بمانند.
خوشخو ادامه داد: شرکت های هواپیمایی که ساختار مناسب تری دارند به کسب و کارهای کوچک کمک می کنند. میانگین جهانی تاخیر پروازها بین 28 تا 30 دقیقه است که قبلا در کشور ما حدود 50 دقیقه بود اما با راه اندازی این مرکز آن را به 25 تا 30 دقیقه کاهش دادیم. البته بیشترین تاخیر پروازهای نوروزی امسال متعلق به یکی از پروازهای ۱۴ فروردین با حدود ۶ ساعت تاخیر است.
absnews