سایر موضوعات

سهم تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی چقدر است؟ / ترکمنستان مقصد اصلی صادرات است

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران، سهم تجارت ایران با منطقه آسیای میانه از کل تجارت یک درصد از ارزش کل تجارت ما است. مهمترین مقصد صادراتی ایران در این منطقه ترکمنستان است و عمده محصولات صادراتی ایران به منطقه آسیای میانه شامل شمش آهن، پلی اتیلن و خشکبار است.

به گزارش ای بی اس نیوز، معاون پژوهش های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با عنوان «بررسی اجمالی تجارت ایران در آسیای مرکزی» به تحلیل توسعه تجارت ایران با کشورهای این منطقه از جمله ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان پرداخت. ، قزاقستان و قرقیزستان.

آسیای مرکزی یک منطقه محصور در خشکی وسیع در قاره آسیا است که هیچ مرزی با آب های آزاد جهان ندارد. این منطقه به طور کلی شامل کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان می شود.

بر اساس این گزارش، مبادلات تجاری ایران با منطقه آسیای مرکزی در سال های اخیر دارای نوسان بوده است. تجارت ایران با این منطقه پس از کاهش در سال‌های 2019 و 2020، در سال 2021 و پس از فروکش همه‌گیری کووید-19 روند صعودی خود را آغاز کرد و در سال 2022 با افزایش 8 درصدی نسبت به سال قبل به حدود 1.5 میلیارد رسید. دلار دریافت کرد. البته دلیل اصلی این رشد افزایش 26 درصدی واردات از این منطقه در مقایسه با رشد 3 درصدی صادرات است. همچنین در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی افزایش 89 و 106 درصدی واردات از دو کشور قزاقستان و تاجیکستان دلیل اصلی افزایش واردات از این گروه از کشورها در سال 2022 بوده است.

این در حالی است که تراز تجاری ایران با پنج کشور آسیای مرکزی طی سال‌های 2018 تا 2022 همواره برای ایران مثبت بوده و در سال 2021 به بالاترین سطح خود در مدت مذکور (826 میلیون دلار) رسیده است. در سال 2022 تراز تجاری ایران با منطقه آسیای مرکزی 30 میلیون دلار کاهش یافت و به 796 میلیون دلار رسید.

همچنین در سال 2022 ترکمنستان با 38 درصد از ارزش کل صادرات ایران به این منطقه، مقصد اصلی صادرات ایران در آسیای مرکزی خواهد بود و ازبکستان در رتبه دوم قرار دارد.

با این حال، سهم تجارت ایران با منطقه آسیای مرکزی از کل تجارت ایران بسیار پایین است و تنها یک درصد از ارزش کل تجارت ایران را نشان می دهد. همچنین در سال 2022 از کل ارزش تجارت کالای ایران به این منطقه، 77 درصد مربوط به صادرات یعنی 1.1 میلیارد دلار و مابقی که 339 میلیون دلار است، واردات است.

عمده ترین محصولات صادراتی ایران به منطقه آسیای مرکزی شامل شمش آهن، پلی اتیلن و خشکبار است. از سوی دیگر، بیشتر محصولاتی که ایران از این منطقه وارد می‌کند، شامل مخلوط پنبه و گندم است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا