امکان استفاده از منابع مالی هند و روسیه برای پروژه های حمل و نقل ایران – اخبار راه و املاک – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز ای بی اس نیوز خبرگزاری ای بی اس نیوز
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، داوود دانش جعفری بخشی از پروژه های زیرساختی حمل و نقل را با استفاده از منابع داخلی تامین و اجرا کرد و گفت: می توان از منابع خارجی دیگر شرکا مانند روسیه و هند برای تامین مالی مشترک این پروژه ها استفاده کرد.
وی با اشاره به وجود حلقه های مفقوده در 3 راه کریدور شمال – جنوب ایران افزود: استفاده از ظرفیت مشارکت های بین المللی و همچنین بخش خصوصی داخلی می تواند سرعت اجرای پروژه ها را افزایش دهد. یکی از حلقه های مفقوده کریدور شمال به جنوب، خط ریلی رشت – آستارا است.
وی با بیان اینکه صندوق توسعه حمل و نقل ایران سرمایه گذاری محدودی در این مسیر انجام داده و امکان مشارکت سایر طرف ها در ساخت این مسیر ریلی وجود دارد، ادامه داد: برای فعال سازی تمام ظرفیت های کریدور شمال – جنوب لازم است. برای تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، از طریق برقراری ارتباط بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم.
رئیس هیات مدیره صندوق توسعه حمل و نقل ایران گفت: با توجه به قدرت کشورهای آسیای میانه در حمل و نقل ریلی، فرصت های بیشتری برای استفاده از ظرفیت ریلی در کریدور شمال جنوب وجود دارد. در شرق ایران پروژههای بزرگ ارتقا و توسعه حملونقل در کریدور شمال-جنوب وجود دارد که میتواند بخشی از نیازهای حملونقل منطقهای را با استفاده از ظرفیت راهآهن بندرعباس به اینچه برون و ترکمنستان و همچنین سرخس تأمین کند.
دانش جعفری افزود: خط جدید راه آهن شرق ایران در مسیر چابهار به زاهدان و بیرجند و مرز ترکمنستان در دستور کار است که اجرای آن نیازمند سرمایه گذاری های جدید است. صندوق توسعه حمل و نقل آن را دنبال می کند و در صورت تحقق این محور ریلی، بستر توسعه بخشی دیگر از توسعه ظرفیت حمل و نقل شمال به جنوب فراهم می شود.
وی یادآور شد: صندوق توسعه حملونقل صندوق جدیدی است که در ایران ایجاد شده و با تلفیق منابع دولتی، سرمایه بخش خصوصی و تسهیلات بانکها، امکان تامین مالی پروژههای حملونقل را افزایش میدهد که منابع غیردولتی ممکن است شامل منابع خارجی باشد. منابع
absnews