سایر موضوعات

امضای موافقتنامه توسعه راه آهن از محل صرفه جویی در سوخت



شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه توسعه حمل و نقل بار و مسافر از طریق ریل از محل صرفه جویی در سوخت امضا کردند.

به گفته این روزنامه نگار خبرگزاری رادیوتفاهم نامه توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر از محل مصرف سوخت امروز توسط حسین آبنیکی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و میاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران امضا شد.
این موافقتنامه در اجرای ماده 12 قانون مربوط به رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور به امضا رسید. سقف این قرارداد 7.5 میلیارد دلار و تا سال 1405 و بازپرداخت آن تا سال 1410 خواهد بود.
محل سرمایه گذاری این قرارداد در پروژه های توسعه ناوگان ریلی از جمله خرید واگن های باری، خرید و نوسازی ناوگان مسافربری و خرید و نوسازی لکوموتیوها و نیز پروژه های سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی خواهد بود.
این طرح ها که توسط سرمایه گذار و پس از تایید راه آهن در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد ارائه می شود، منجر به توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش عملکرد کلی شبکه ریلی بار و مسافر خواهد شد. توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در این مراسم گفت: از نظر صرفه جویی در مصرف سوخت در کشور و بر اساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، 7 میلیارد و 500 میلیون دلار اعتبار خواهد داشت. برای توسعه ناوگان ریلی تا سال 1405 اختصاص یابد.
حسین آبنیکی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه راه آهن بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل، راه آهن اولویت جدی کشور است، گفت: در سال های اخیر توسعه یافته است. : راه آهن در زمینه بهینه سازی سوخت اولویت دارد و هر چقدر حمل و نقل را از جاده به ریل تغییر دهیم مصرف سوخت بهینه می شود.
آب نیکی گفت: در حوزه بهینه سازی و حمل و نقل، راه آهن در اولویت جدی است.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران با اشاره به اینکه این قرارداد براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر امضا شده است، گفت: استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوخت برای توسعه ناوگان ریلی از سال 1392 آغاز شده است در سال 1393 در شورای اقتصاد تصویب شد اما تا سال 1400 اجرایی نشد.
آب نیکی گفت: در دولت سیزدهم این مصوبه مورد توجه قرار گرفت و اکنون به این توافق رسیده ایم.
به گزارش آب نیکی، سقف سرمایه گذاری از این محل برای توسعه ناوگان ریلی و زیرساخت های ریلی 7.5 میلیارد دلار است و تا سال 1405 فرصت سرمایه گذاری وجود خواهد داشت.
آب نیکی گفت: اگر این سرمایه گذاری ها منجر به کاهش مصرف سوخت شود، یارانه پرداخت می کنیم.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه بازپرداخت آن تا سال 1410 ادامه دارد، گفت: طرح های سرمایه گذاری شامل خرید واگن های باری و مسافری، نوسازی واگن های موجود و خرید لکوموتیو و همچنین توسعه زیرساخت های ریلی خواهد بود. .
وی افزود: صرفه جویی حاصل از این محاسبات معادل یارانه 35 سی سی نفت و گاز به ازای هر تن-کیلومتر بار و 20 سی سی یارانه گاز نفت به ازای هر نفر در کیلومتر خواهد بود.
آب نیکی ادامه داد: کل صرفه جویی 11 میلیارد لیتر نفت و گاز خواهد بود.

بهینه سازی مصرف سوخت با توسعه حمل و نقل ریلی در کشور
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: حمل هر تن محموله در مسیر بندرعباس به سرخس در خطوط ریلی 7 لیتر سوخت مصرف می کند اما حمل هر تن بار در جاده در همین مسیر 60 لیتر سوخت مصرف می کند.
سیدمیاد صالحی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه راه آهن بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه حوزه حمل و نقل ریلی در اسناد بالادستی مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفت، افزود: این قرارداد کمک شایانی خواهد کرد. به رشد عرضه ناوگان و توسعه زیرساخت های راه آهن.
صالحی گفت: امیدواریم این اتفاق سرآغاز جهش و توسعه حمل و نقل ریلی باشد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید یک درصد از درآمد نفتی دولت در صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص یابد.
صالحی با تاکید بر اینکه باید ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای این منظور تخصیص داده می شد، افزود: امیدواریم با حمایت رئیس جمهور و وزرای نفت، راه و شهرسازی و حمایت معاون اول رئیس جمهور این سرمایه گذاری انجام شود. از دولت
صالحی گفت: در ماده 12 قانون به صراحت بر رفع موانع تولید برای صرفه جویی در مصرف سوخت تاکید شده است
حمل‌ونقل ریلی با کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط‌زیست وسیله‌ای امن و مقرون به صرفه است، اما در سال‌های گذشته اولویت با جاده‌ای بود که پرخطر بوده و تلفات تصادفات جاده‌ای بسیار زیاد است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: کاهش مصرف سوخت یکی از موضوعات مهم است و اگر بتوانیم حمل‌ونقل ریلی را توسعه دهیم، مصرف سوخت نیز بهینه می‌شود.
صالحی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم بحث ترانزیتی در اسناد بالادستی ذکر شده و مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته است، افزود: با توسعه خطوط ریلی می توان به این مهم دست یافت.
وی ادامه داد: مسیر سرخس تا بندرعباس به طول 1610 کیلومتر داریم که میانگین هر تن حمل و نقل ریلی برای کشور 40 تا 50 دلار است و حدود 7 لیتر گازوئیل مصرف می کند.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اما در حوزه راه درآمدی معادل 40 دلار است اما سوخت مصرفی 60 لیتر در هر تن در جاده ها برآورد می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا