امضای سند همکاری های ترانزیتی و تجاری ایران و روسیه – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز ای بی اس نیوز خبرگزاری ای بی اس نیوز
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، این تفاهم نامه با حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و دمیتری زورف معاون حمل و نقل روسیه و به امضای داوود دانش جعفری مدیرعامل این سازمان رسید. صندوق توسعه حمل و نقل ایران، وادیم گانین، رئیس مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مستقل مشترک المنافع و گنادی بوسونوف، مدیر کل شورای حمل و نقل اوراسیا وارد شدند.
بر اساس مفاد این یادداشت تفاهم، طرفهای امضاکننده برای افزایش تجارت، ترانزیت و ذخیرهسازی کالا در طول کریدورهای بینالمللی بهویژه کریدور شمال-جنوب با یکدیگر همکاری میکنند.
امضاکنندگان این تفاهم نامه همچنین بر تبادل اطلاعات، تحقق پروژه های مشترک و تبادل هیئت های تخصصی برای تحقق این اهداف تاکید کردند.
دانشجعفری، رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران که به مسکو سفر کرده است، با زورف، معاون وزیر حمل و نقل روسیه نیز دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار که با حضور سفیر ایران در روسیه برگزار شد، طرفین بر ادامه همکاری های دو کشور در زمینه حمل و نقل تاکید کردند.
دانش جعفری با اعلام آمادگی صندوق توسعه حمل و نقل برای تامین منابع مالی پروژه های حمل و نقل، خواستار مشارکت بخش خصوصی و بانک های روسی در اجرای بسیاری از پروژه های حمل و نقل در ایران شد.
رئیس صندوق توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، توسعه زیرساخت های حمل و نقل را لازمه افزایش مبادلات تجاری دو کشور دانست و ایران را دارای ظرفیت بالایی برای ترانزیت کالا بین روسیه و کشورهای عربی و هند توصیف کرد.
زورف معاون حمل و نقل روسیه با اشاره به توافق دو کشور برای احداث راه آهن رشت – آستارا ابراز امیدواری کرد که عملیات اجرایی این پروژه به زودی آغاز شود.
معاون حمل و نقل روسیه ابراز امیدواری کرد با توسعه زیرساخت های حمل و نقل در پایانه راه آهن سرخس شاهد افزایش ترانزیت کالا از ایران باشیم.
رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران برای شرکت در همایش کریدور شمال – جنوب و بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه حمل و نقل روسیه موسوم به ترانس راشا به مسکو سفر کرد. این نمایشگاه با حضور نمایندگانی از 22 کشور از جمله ایران از 8 تا 30 فروردین ماه برگزار شد.
پیش از این کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفته بود: بخش غربی کریدور شمال – جنوب از روسیه به جمهوری آذربایجان و سپس به ایران و خلیج فارس از طریق جاده حمل می شود. اقدامات خوبی برای بهبود گذرگاه مرزی داغستان انجام داد.
وی ادامه داد: در بخش ریلی این مسیر، حلقه مفقوده خط ریلی آستارا – رشت به طول 162 کیلومتر را شاهد هستیم و در سال 2022 و اوایل امسال مذاکرات خوبی بین ایران و روسیه برای احداث این خط انجام شد. و امیدواریم امسال این پروژه به صورت مشترک راه اندازی شود.
absnews