امسال 9 خودروی جدید به بازار عرضه کرد

مدیرکل صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: افزایش تولید خودروسازان بزرگ کشور و اجرای مرحله دوم طرح تحول خودرو با اصلاح قیمت میسر می شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودروسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از چهار سال متوالی که تولید سالانه حدود 800 هزار دستگاه خودرو بود، برخی از خودروهای تولیدی در حال شمع بندی بودند. در پارکینگ ها و ناقص و در دسترس نبودن در بازار، در سال 1401 با رشد 39 درصدی تولید بیش از یک میلیون و 300000 دستگاه حاصل شد.
وی افزود: انتظار داریم امسال رکورد تولید خودرو کشور را بشکنیم و به تولید بالای یک میلیون و 600 هزار دستگاه برسیم.
امسال 9 محصول جدید را وارد بازار کرد
مدیرکل صنایع خودروسازی وزارت صمت خاطرنشان کرد: پس از اجرای مرحله اول که به تثبیت جریان تولید اختصاص داشت، در مرحله دوم طرح تحول، بر توسعه محصولات باکیفیت داخلی متمرکز هستیم. . بر اساس پلتفرم های جدید، و ما قصد داریم 9 محصول جدید را در بازار عرضه کنیم.
وی یادآور شد: بر این اساس انتظار می رود همزمان با از سرگیری واردات و شفاف سازی عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، بازار خودروی کشور به سمت رقابت پذیری بیشتر حرکت کند.
توکلی لاهیجانی افزود: همچنین با افزایش عرضه و واقعیسازی قیمتها با افزایش قیمت کارخانه، تقاضای کاذب در بازار خودرو را حذف و با زیاندهی خودروسازان، عرضه را افزایش خواهیم داد.
فقدان طراحی و توسعه محصول بومی، منبع اصلی ناکارآمدی صنعت خودرو است
وی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم که بسیار مهمتر است و هر گاه صنعت خودرو کشور در این مرحله متوقف شده است باید با عامل اصلی ناکارآمدی در صنعت خودرو مقابله شود، یعنی عدم توجه به طراحی و توسعه محصولات بومی در زنجیره ارزش خودروسازان.
مدیرکل صنایع خودروسازی وزارت حراست در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل عدم دانش کافی در راه اندازی این صنعت، ابتکار محصول در دست خودروسازان ملی نیست و به دلیل اینکه از این وابستگی، جریان تولید خودروسازان داخلی به طور مداوم بالا و پایین می شود.
وی خاطرنشان کرد: گام دوم تلاش برای ایجاد دانش بنیان این صنعت از طریق توسعه زیرساخت های بومی (پلتفرم ها) و توسعه محصولات با برند ملی است. گسترش گفتمان که با نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سپتامبر 1401 آغاز شد.
توکلی لاهیجانی در این خصوص گفت: این موضوع امسال با قوت بیشتری توسط خودروسازان داخلی پیگیری می شود تا با تکیه بر هم افزایی منابع داخلی و تا آن زمان، ارزش افزوده، ثروت و اشتغال بیشتری از طریق این صنعت حیاتی در کشور ایجاد شود. در مرحله سوم با ایجاد مزیت های استراتژیک داخلی می توان بر رقابت با خودروسازان جهانی و گسترش بازارهای صادراتی تمرکز کرد.