اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش یک وظیفه ملی است


وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته که به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دادم به من گفتند که این اولین گزارش وزیر آموزش و پرورش از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
به گزارش ای بی اس نیوز، همزمان با سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلم، جمعی از معلمان و فرهیختگان سراسر کشور صبح چهارشنبه (12/2/1303) با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. در حسینیه امام خمینی.
یکی از موضوعاتی که رهبر انقلاب در این دیدار مطرح کردند، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود: «در گذشته چندین سال این سند تحول را در کشو گذاشتیم و در را بستیم! هیچ حرکتی انجام نشد، (پس) ما باختیم. در این چند سالی که سند تحول جدی گرفته نشد، پیشرفتی حاصل نشد، ضرر کردیم. خب الان خدا را شکر شنیدم سند بازنگری شده، در حال تکمیل و نهایی شدن است و «نقشه راه» برای اجرای آن تهیه شده که همه اینها مهم است. این نقشه راه به ویژه برای اجرای سند مهم است. ما باید بدانیم که چگونه این سند را اجرا کنیم تا در تمام سطوح آموزشی موثر باشد. خبر خوبی است. اجازه ندهید وقفه ایجاد شود و کار را با جدیت ادامه دهید. »
به همین مناسبت دکتر رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با رسانه KHAMENEI.IR گفت: این سند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است نه تحول بنیادین آموزش و پرورش وزارتخانه. یکی از بازیگران این حوزه وزارت آموزش و پرورش است. در فصل هشتم سند که نقشهبرداری نهادی سند را تشکیل میدهد، تا حدودی تاکید شده است که تمامی نهادها و نهادها بهویژه رسانه ملی مسئول اجرای این سند هستند.
وی افزود: وزیر آموزش و پرورش موظف است سالی یک بار گزارش اقدامات سایر دستگاه ها در خصوص سند را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند. سال گذشته که به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دادم، به من گفتند که این اولین گزارش وزرای آموزش و پرورش درباره اجرای سند است.
صحرایی ادامه داد: نداشتن 4 نقشه برداری سند در آنجا را به عنوان موضوع اجرایی عنوان کردم. نقشه برداری نهادی، زیرا در سند مشخص شده است که باید نقشه برداری نهادی داشته باشد. نقشه مدرسه، یعنی وقتی سند به مدرسه می رود چه اتفاقی می افتد. نقشه برداری قانونی و تقنینی، اجرای این سند نیازمند حدود بیست قانون، آیین نامه یا آیین نامه است و نقشه برداری رسانه ای نیز ضروری بود. در این سال ها متاسفانه هیچ کدام از این پروژه ها تهیه نشده بود و یا حتی اگر تهیه شده بود جنبه قانونی پیدا نکرده بود.
وی گفت: کاری که ما انجام داده ایم و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر آن تاکید کرده است تهیه نقشه است. نقشه بر اساس تمام تجربیات قبلی است. هیچ سندی برای تهیه آن موجود نبود و ما از آن استفاده نکردیم. من در جلسات بعد از تدوین سند تحول بنیادین به طور مستقیم و غیرمستقیم با همه وزرا مشورت کردم و همه دغدغه تحول را داشتند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقشه راه اجرای سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و امروز اجرای این طرح یک وظیفه ملی است، گفت: سازمان اداری و استخدامی نهادهای همکار را ارزیابی می کند. نظام آموزشی هر ساله بر اساس این طرح. سازمان برنامه و بودجه بر اساس این نقشه اعتبارات را تخصیص می دهد و این نقشه راه را برای ما باز کرده و اولویت های هر سال مشخص شده است.
وی بیان کرد: همچنین نیاز به تعمیر سند وجود دارد و پیوستی برای این کار پس از اجرای آن در بازه های زمانی یک ساله در نظر گرفته شده است و توجه به فناوری های نوین از جمله هوش مصنوعی در نقشه راه لحاظ شد.
انتهای پیام