سایر موضوعات

اقتصاد؛ کاهش تنش های سیاسی بین تهران و باکو



علیرغم برخی چالش هایی که در هفته های اخیر در حوزه سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان به وجود آمده است، به نظر می رسد همکاری های اقتصادی پتانسیل بالایی برای کاهش تنش های سیاسی دارد.

به گزارش ای بی اس نیوز، مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران در تحلیلی ابعاد مختلف همکاری های اقتصادی و توانمندی های موجود میان تهران و باکو را ارزیابی کرد که نشان می دهد دو کشور می توانند با همکاری مشترک گام های مهمی در جهت ارتقای سطح همکاری ها بردارند. .

جهت گیری اصلی سیاست کلان اقتصادی جمهوری آذربایجان سازماندهی نظام اقتصادی بر اساس انواع مالکیت، گذار به اقتصاد بازار و ادغام در اقتصاد فرامنطقه ای (بین منطقه ای) و جهانی است. به گزارش باکو، جمهوری آذربایجان در مرکز حلقه ای قرار دارد که پتانسیل بالایی برای اتصال به بازارهای غرب، شرق، شمال و جنوب دارد. از این منظر، پتانسیل جمهوری آذربایجان برای ورود به بازارهای پررونق در دو دایره شعاع بلند و کوتاه بالاست. از این رو ارتقای جایگاه این کشور در زنجیره ارزش جهانی از طریق تسهیل در عبور و مرور کریدورهای حمل و نقل از خاک جمهوری آذربایجان (دریایی، هوایی و زمینی) یکی از برنامه های راهبردی باکو است.

از آنجایی که انرژی همچنان مهمترین منبع درآمد جمهوری آذربایجان است، برای تامین درآمدهای ارزی خود، ضمن تلاش برای کاهش وابستگی به درآمد انرژی، این کشور به دنبال توسعه زیرساخت های جدید حمل و نقل گاز با همکاری بین المللی و سرمایه گذاری خارجی است. .

در بخشی از این گزارش، فهرست برخی از پروژه های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان که می تواند به توسعه روابط تجاری دو کشور کمک کند و هم اکنون در حال انجام است، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، از جمله:

1- موافقتنامه تجارت ترجیحی که در مرحله نهایی است و در انتظار حروف اول و امضای وزرای دو کشور است.

2- در برنامه، خط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان (پارس آباد، اردبیل – ایمیشلی، آذربایجان)؛

3- احداث دو پل جدید ریلی و جاده ای و همچنین خط انتقال برق بر روی رودخانه ارس در منطقه آقبند-خداآفرین (زنگزور آذربایجان شرقی) به منظور ایجاد مسیر ارتباطی جدید بین آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان از طریق خاک جمهوری آذربایجان شرقی. جمهوری اسلامی ایران؛

4- احداث پل خودرویی رو به رودخانه آستاراچای در شهرستان آستارا.

5- پایانه راه آهن آستارا و اسکله بین المللی;

6- سد و نیروگاه خدآفرین و قزقلعه .

7- تکمیل کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب با احداث خط ریلی رشت – آستارا.

8- قرارداد تبادل گاز ترکمنستان و آذربایجان از طریق ایران و افزایش آن به سه میلیارد متر مکعب در سال.

9- تولید محصولات ایران خودرو در سایت نفتچالا آذربایجان (خودروهای سمند، دنا معمولی و دنا پلاس و دنا پلاس اتوماتیک، تارا منظم و تارا اتوماتیک)؛

10- اتصال شبکه های برق ایران – آذربایجان – روسیه به یکدیگر (همگام سازی – یکسان سازی).

11- بلوک های نفتی الوند و البرز در دریای خزر.

12- مشارکت شرکت ملی نفت ایران (نیکو) در کنسرسیوم استخراج نفت میدان نفتی شاه دنیز.

علیرغم تنش های گاه و بیگاه سیاسی بین ایران و جمهوری آذربایجان، دو کشور با رشد 30 درصدی در تجارت و همکاری های ترانزیتی نیز بی سابقه ارزیابی شده است. دو پروژه مشترک ترانزیتی در آستارا در حال تکمیل و بهره برداری است، صنعت خودروسازی ایران در جمهوری آذربایجان فعال است و پروژه های مشترک سدسازی در حال تکمیل است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا